A négyajtós kupé menő. Főleg, ha annyira sokoldalú, mint a hibrid Arteon. A Volkswagen luxus utazókupéja egyszerre kényeztető és szórakoztató.
Megnyerő
Amikor négyajtós kupéról beszélünk, akkor sokaknak összerándul a szemöldöke – akár a városi terepjáró hallatán. Pedig van benne ráció. A recept a következő: végy egy középkategóriás alaptípust (Passat), toldd meg a tengelytávját, csökkentsd a magasságát, hoszszan nyújts meg a tetejét, ami szépen fusson az ötödik ajtóba. És kész a kupé forma. Ezt még érdemes feldobni egy széles, tekintélyes orrkialakítással és a hátsó sárvédő izmos ívével. Így készült az Arteon is. Kétség nem fér hozzá, lehet fekete vagy gyöngyházfehér színű, mint a tesztautó, pár éves pályafutása ellenére még mindig feltűnő jelenség. A párhuzam a SUV-okkal az eladhatóságában (is) rejlik, mivel az Arteon négyajtós GT-ként a túlélő. A középkategória fenntartója. Sőt, Shooting Brake (kombi) verzióban kategóriateremtő. Hibridként pedig jövőálló.
Hagyomány
Az Arteon hozza a középkategóriás prémiumautók színvonalát. Elegáns kívül, és luxusautó belül. Letisztult formavilággal, igényes anyagokkal és teljes felszereléssel hódít. Az első osztály hangulatát bőrkormány, LCD műszerek és head-up display a vezető előtt, érintőképernyő a középkonzolon, hangulatvilágítás, valamint opciós alcantara bőrkárpit adja. Az ergoComfort, masszírozó ülések pedig párjukat ritkító kényelembe ringatják utasaikat. Nem csak az elöl ülők vannak elkényeztetve. Az óriási hátsó lábtér mellé klíma és ülésfűtés is jár. Ennél hátrébb pedig találunk egy motorháztető méretű, üvegezett ötödik ajtóval fedett, igen jól pakolható, papíron 445, de a valóságban több, mint 500 liternek érződő csomagteret. Ezek a paraméterek mindenben hozzák a klasszikus „limuzinok” értékeit, kiegészítve a vonzó részletekkel – mint, például a keret nélküli oldalablakok.
Adalék
Most indítsunk és menjünk. Start gomb, az eHybrid menetkész. D-be húzva a váltókart hangtalanul indulunk, és megyünk. Az Arteon húz, a villanymotor halk vonyítása hallatszik a háttérben, és a zajtalanságot csak a gumik surrogása zavarja. A 10 kWh-s akkupakk 4060 km-re elég villamos suhanást enged meg, akár nagy sebeséggel. Közben ott van egy „tartalék” 1.4 TSI motor, ami bármikor hadra fogható – általában a rendszer szabályozta igények szerint. Gazdaságosságra állítva, előre feltöltött akkukkal, vegyes használatban 4,5–6 literes fogyasztással boldogulhatunk, az 1,7 tonnás kocsival. Ha elég volt a takarékos jófiú szerepből, akkor jön a GTE gomb. A futómű keményedik, a kormány nehezebben forog és azonnal beindul az önmagában 156 lóerős négyhengeres. A 115 lóerős villanymotorral együtt 218 LE rendszerteljesítmény leadására képesek, amit egy hatsebességes, duplakuplungos DSG váltó kezel. Ekkor mutatja meg brutális arcát a négyajtós kupénk. Beleprésel az ülésbe, és GTI-hatásvadász módon kipufogóhanggal is fokozza az élvezeti faktort, miközben 7,8 mp alatt 100-ra gyorsul. És itt jön ki a tökéletesen összehangolt hajtásrendszer, és a fokozatokkal (nem fokozatmentesen) dolgozó erőátviteli egység előnye. Van váltás, minden pillanatban van nyomaték, és van mosoly az arcokon.
A stílus ára
Az Arteon 1.5 TSI motorral 15 millió forint körüli árral indul. Egy összkerekes, 150–200 lóerős dízel, vagy a hibrid 20 millióba kerül. Az alapfelszerelés bőséges (adaptív futómű, LCD-k, hifi, LED fényszórók), de lehet fokozni, rendelhetünk üvegtetőt, mátrix LED fényszórókat, nagyobb felniket és egyedi belső színeket, kárpitot – és csodálatos gyöngyház fényezést. A stílus, a megjelenés és az életérzés pedig minden Arteon sajátja.