Közép-Európában is egyedülálló az a szódásszifon alakú csúszdatorony és a hozzá tartozó prémium csúszdarendszer, amely a Modern Városok Program keretében épülő Győri Vízi Élménypark legfőbb látványossága és attrakciója lesz.
A szódásszifon alakú csúszdatorony ötlete Kovacsics Imrétől származik, a cél pedig nem más volt, mint hogy az élménypark leglátványosabb épülete utaljon Győr gazdag és színes történelmére, valamint a szikvizet feltaláló híres győri bencés szerzetesre, Jedlik Ányosra.
„„A harminckét méter magas, hatszintes toronyban üvegfalú lift viszi fel a fürdőzőket a csúszdákhoz. A modern csúszdatorony további különlegességei azok az elektromos szállító szalagok, amelyek a vendégek csúszógumijait juttatják el az induló szintekre, de a szintek természetesen lépcsőn is megközelíthetőek lesznek” – mondta el a Kürtösi Péter, a Győri Vízi Élménypark felelős tervezője.
A belső tartalom mellett a külső megjelenés is rendkívül fontos volt. Az épület masszív vasbeton magja köré ezért hajlított csövekből látványos acélháló készült. Ez a diagonális (átlós) szerkezetű háló fehér héjként öleli körbe a tornyot, és a régi szódásszifonok acélhálóját idézi fel a szemlélőben, ezzel téve teljesen egyedivé és modellszerűvé a győri csúszdatorony megjelenését.
A tornyot esténként kivilágítják, és a várakozások szerint Győr egyik új jelképe lehet, hiszen a város számos pontjáról jól látható, vonzza a tekintetet, a tetejéről pedig – akárcsak egy kilátóból – páratlan körpanoráma nyílik a környékre.
A toronyhoz tartozó prémium kategóriás csúszdarendszert az Eleven Kft. tervezte, és a világ egyik legnagyobb csúszdagyártó vállalata, a török Polin Group készítette el, amely Európán kívül többek között az Egyesült Államokban, Thaiföldön és Dubaiban rendelkezik komoly referenciákkal. Az űrtechnológiában is alkalmazott RTM-eljárás különösen precíz és sima csúszófelületeket biztosít, ilyen technológiával készültek a Győri Vízi Élménypark csúszdaelemei is.
A toronyhoz összesen öt csúszda tartozik, közülük a legmagasabb tizennyolc méteres, a leghosszabb pedig nem kevesebb, mint 192 méter hosszú – tette hozzá Kürtösi Péter.
Az 1-es számú csúszda egy széles, négyszemélyes családi csúszda, a tetején nyitott (family rafting), majd lefelé zárt (black hole) gyorsító szakaszokkal, a végén saját fogadó medencével. A 2-es számú az aquaparkok legnépszerűbb típusának számító kétszemélyes csúszda, többek között egy nyitott, emelkedő „flying boats” (repülő csónakok) résszel.
A 3-4-es számú egy 2×91 méter hosszúságú, osztott pályás dupla versenycsúszda. Itt a fürdőzők egymás mellől indulnak, és lefelé tartva egyebek mellett kilenc méter átmérőjű tányérokon (közkeletű nevén: ufókon) keresztül vezet a siklásuk, idejüket pedig stopperóra méri. Az 5-ös számú csúszda kínálja a legintenzívebb sebességélményt, hiszen ez egy teljesen zárt (aqua tube) testcsúszda. Itt csúszás közben érintésérzékelő fényjeleket megnyomva gyűjthetünk pontokat, amelyeket leérve összesítve is láthatunk.
Az egész csúszdarendszer biztonságos működését a segítő személyzet mellett a „Splashware” nevű szoftverrendszer felügyeli. Ez a rendszer vezérli az indítást, a csúszdák gyorsító szakaszaiba beépített fény- és hangeffekteket, fotózást, az idő- és sebességmérőket, szabályozza továbbá a csúszdák vízáramlását, valamint statisztikai adatokat is továbbít az üzemeltető felé.
A Győri Vízi Élménypark építése tavaly januárban kezdődött meg 21,3 milliárd forintos kormányzati forrásból, és a tervek szerint a jövő év nyarán már birtokba is vehetik a látogatók.
(x)
Korábban a témában: