Új helyszín, új hívószám, új rendszer. Március 1-től teljesen átalakul az ügyeleti rendszer Győr-Moson-Sopron vármegyében, így városunkban is. Az ellátás megszervezését és lebonyolítását az Országos Mentőszolgálat végzi. A részletekről Győrfi Pált, a szervezet sajtószóvivőjét kérdeztük.
Miért volt szükség a változtatásra?
Régen a lelkiismeretes orvos akár az éjszaka közepén is kiment a beteghez. A fejlődés és a városiasodás magával hozta az ügyeleti rendszer megszervezését, hogy ne minden orvosnak kelljen állandó készenlétben állni. Erre az első kezdeményezések az ötvenes években voltak. Később aztán különböző vállalkozási formák jöttek létre a feladat ellátására, ami a közelmúltra nagy összevisszaságba torkollott. Volt, ahol az orvos leszerződött az önkormányzattal volt, ahol cégek foglalkoztatták az orvosokat alvállalkozóként. Volt, ahol kiválóan működött a betegellátás és volt, ahol nem. Egyes helyeken az ügyeletet nem lehetett kihívni, sőt még felhívni sem, mert a telefont nem vették fel. Ha mégis felvették, akkor vagy a háziorvoshoz küldték a beteget, vagy azt mondták neki, hogy hívjon mentőt. Ráadásul az önkormányzatoknak nagy terhet jelentett a fenntartás és az áremelkedések. Így született meg az egységes ügyeleti rendszer gondolata.
Miért pont a mentők kapták meg a feladatot?
Kevesen tudják, hogy Magyarországon egy egészen különleges mentőszolgálat működik, hiszen az egész ország életmentését egyetlen, nagy állami szervezet végzi. Ez rengeteg előnnyel jár, nem véletlen, hogy nemzetközileg is elismerik és csodálják. Mivel az ügyelet sürgősségi ellátást is jelent, így szinte adta magát, hogy a mentők végezzék. Hajdú-Bihar vármegyében elindítottunk egy modellprogramot, ami másfél évig tartott. Ez idő alatt felmértük a feladatokat azt, hogy milyen betegek mikor fordulnak az ügyelethez, milyen ellátásra van szükségük, kórházba kell-e őket vinni vagy sem. A tapasztalatokat kiértékelve azt láttuk, hogy akik este tízig mennek az ügyeletre, azok háziorvosi ügyekkel érkeznek. Például gyógyszerre van szüksége, vagy a panaszai már napközben is fennálltak, de nem ért oda a rendelésre. Tíz után viszont azok jelentkeztek, akiknek valóban akut, sokszor súlyos egészségügyi problémájuk volt.
Milyen elemekből áll az új rendszer?
Az igényekhez igazítva este 22 óráig háziorvosi ügyelet lesz, tíz után pedig a mentőszolgálat működteti a sürgősségi ügyeletet. Kiválasztottuk a vármegyének azokat a pontjait, ahol indokolt fenntartani a háziorvosi ügyeletet. Ezeken a helyeken hétköznap 16-22 óráig, hétvégén pedig 8-14 óráig jelentkezhetnek a betegek. Erre az ellátásra a háziorvosokkal kötünk szerződést, melynek értelmében havonta kétszer kell ügyelniük este tízig.
Hétköznap este 22 órától másnap reggel 8-ig, hétvégén 14 órától reggel 8-ig a mentőszolgálat ügyelete várja a segítségre szorulókat. Itt már kevesebb telephellyel is meg tudjuk oldani a betegellátást, Győrben, Csornán, Mosonmagyaróváron és Sopronban lesz sürgősségi ügyelet. A többi településen sem marad ellátatlanul beteg, komoly panasz esetén kimegyünk hozzá és ellátjuk.
Milyenek az első tapasztalatok?
Hajdú-Bihar vármegyében két napja működik a rendszer, ezalatt az idő alatt átlagosan 3 beteg jutott egy ügyeleti telephelyre, kimenni pedig összesen 5-6 esetben kellett. Minden rendben ment, az új rendszer jó és működőképes. Fokozatosan bevezetjük az ország más területein is. Március 1-től Győr-Moson-Sopron vármegye és Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegye következik. A fővárost kivéve jövő év elejére már az egész országban egységesen így fog működni.
A beteget nem mindig orvos látja el?
Vannak olyan képzett, diplomás szakembereink, akiknek a szakmáját az emberek eddig nem nagyon ismerték, mert a háttérben dolgoztak. Ők bizonyos orvosi beavatkozásokra is ki vannak képezve, felsőfokú tudással rendelkeznek, gyakorlottak és kompetensek. Természetesen a háttérben mindig lesz orvosi felügyelet, telefon- vagy videókapcsolaton keresztül.
Új hívószámot kell megtanulnunk…
A 1830-as hívószámot. Ezt is egységesítettük, jóval egyszerűbb ezt a négyjegyű telefonszámot megjegyezni. Március 1-től fog élni Győr-Moson-Sopron vármegyében. Itt mindig egy szakemberrel beszélhet a telefonáló. Ő egy rögzített hívás során kikérdezi a beteget, és a különböző panaszok esetében a szakmai protokoll szerint jár el. Ha kell, telefonos tanácsot ad, ha kell, akkor ügyeleti ellátást biztosít, ha pedig nagy baj van, akkor azonnal indítja a rohamkocsit. Meggyőződésem, hogy az egységes ügyeleti rendszer sokkal egyszerűbb lesz az eddiginél, jóval hatékonyabban működik majd, és az ellátás színvonala emelkedni fog.
TV-s szerkesztő: Ficsór Dávid