Február 22-én indult az elektromos roller-kölcsönzési rendszer Győrben. A kezdeti időszak nagyon sikeres, egyre több a parkolópont és a rollerek száma is növekszik. Hamarosan több városrészt is bevonhatnak ebbe az új, gyors, és egyszerű közlekedési rendszerbe, de annak megfelelő működéséhez a lakosság segítsége is szükséges.
A kezdeti tapasztalatokról Lendvai Tímeát, a szolgáltatást biztosító TIER Operations Hungary vezetőjét kérdeztük. „Ami biztosan látszik a már meglévő adatokból, hogy a hétvége folyamán sokkal nagyobb a felhasználás aránya, mint hétközben” – kezdte Lendvai Tímea. „Péntek délután van egy felfelé ívelő mutató, ami nagyjából vasárnap délutánig tart. A felhasználók nagy része használja a szolgáltatást, de bérletet még nem vásárolt” – mutatott rá a cégvezető, aki azt is hozzátette: a bérlettel a feloldás díját tudjuk kiváltani.
Az utazások hossza egybeesik a magyarországi átlaggal, ez nagyjából 10 percet jelent. Érdekes adat, hogy ugyan múlt héten szombaton nagy eső volt a városban, ennek ellenére sokan használták a rollereket. „Összességében véve egy sikeres hétvége volt az első” – összegezte Lendvai Tímea. Mindez azért különösen pozitív, mert a rolleres szezon még nem kezdődött el, az időjárás tavasszal még inkább kedvez majd ennek a közlekedési eszköznek. „Az idő előrehaladtával remélhetőleg egyre több felhasználónk lesz, akik a mikromobilitást részesítik előnyben majd az autózással szemben” – emelte ki Lendvai Tímea.
Az első hétvégén akadtak azért problémák is: a felhasználók még ismerkednek a rendszerrel és az applikációval, nem feltétlenül tudják, hogy csak a parkolópontokon lehet leállítani a bérlést. „Ha nem a kijelölt ponton állítjuk meg a rollert, akkor tovább pörög a felhasználási díj. Csak akkor tudjuk leállítani az utazást, ha parkolópontra tesszük vissza a rollert” – hívta fel a figyelmet a szolgáltató vezetője.
„Úgy tudunk egy minden szempontból fenntartható és jó szolgáltatást biztosítani a városnak, ha a lakosok is együttműködnek velünk ebben. Nem szeretnénk, ha rendetlenség lenne az utcákon, vagy, hogy a rollerek szétszórva legyenek. Ezt a célt szolgálja a felfestett parkolóhálózat is” – utalt Lendvai Tímea a jellegzetes, „Zöld Győr” feliratú, rollert ábrázoló szimbólumokra. A kijelölt parkolók olyan frekventált pontok a városban, amelyek jól megközelíthetőek, de nem zavarják a forgalmat, és könnyen elérhetőek a rollereken is.
„Összesen 250 rollerünk van Győrben, ez a szám növekedni fog még. Nagyjából 200 parkolópontot fog létrehozni a város, ezeknek nagyjából a fele van most meg. Szeretnénk a legfontosabb részeket lefedni, akár a városhatárig is kihúzni a szolgáltatási területet, egyeztetve a város igényeivel. Tervben van az Ipari Park lefedése is” – sorolja a terveket a TIER vezetője.
Fontos a lakosság visszajelzése is a rendszer megfelelő működéséhez. A TIER ügyfélszolgálatán tehetünk észrevételt és kérdezhetünk is, akár a bővítéssel kapcsolatban is, de akkor is ide forduljunk, ha rossz helyen látunk egy rollert. Ezeket a bejelentéseket a kollégák relatív hamar kezelik. „Ha felborulva látunk egy rollert, nyugodtan állítsuk fel, vagy ha rossz helyen van, odébb tudjuk tolni – nincsenek lerögzítve, és nem fog senki azért bírságolni, mert hozzányúltunk” – tette hozzá zárásként Lendvai Tímea.
Milyen szabályozás vonatkozik az e-rollerekre?
Jelenleg a KRESZ nem tartalmaz olyan járművet, hogy roller, sem olyat, hogy elektromos roller. Lendvai Tímea azt javasolja, hogy úgy kezeljük, mintha a roller egy bicikli lenne: ha valahol nem lehet biciklivel közlekedni, oda ne hajtsunk be. „A járdán való közlekedést egyáltalán nem támogatjuk, pontosan azért, hogy ne veszélyeztessék a gyalogosokat a rollerezők. A rollereink 25 km/órás sebességre képesek, gyors irányváltásra adnak lehetőséget. A legbiztonságosabb, ha kerékpárúton, kerékpársávban közlekednek vele a felhasználók.” A bukósisak jelenleg nem kötelező, de saját érdeke mindenkinek, hogy viseljen azt, amíg rolleren utazik – tette hozzá Lendvai Tímea.