A rendőrség mindig kiemelt figyelmet fordít a közlekedés során kötelező passzív biztonsági eszközök használatára, ám 2023-ban az ellenőrzések középpontjában a biztonsági öv becsatolása áll. Muszáj, mert sajnos még nagyon sokan mellőzik, hogy bekössék magukat.
Nemcsak a nemzetközi ROADPOL akciók keretében ellenőrzik szigorúan tehát a biztonsági övek használatát, hanem a 2023-as év folyamán bárhol meggyőződhetnek arról a rendőrök, hogy bekötöttük-e magunkat.
„Sajnos még mindig meglehetősen sok bírságot szabunk ki azért, mert valaki nem köti be magát az autóban” – kezdte a Győr+ Média érdeklődésére Rosta Roland rendőr őrnagy a Győr-Moson-Sopron Vármegyei Baleset-megelőző bizottság titkára. „Különösen jellemző a hanyagság lakott területen belül, vagy a hátsó ülések esetében. Bele sem gondolnak az emberek, hogy egy frontális ütközésnél a biztonsági öv nélkül hátul ülők testtömege a becsapódás miatt megsokszorozódva vágódik előre mindennek és végez beláthatatlan pusztítást. Nem csak önmagunkat, hanem az utastársainkat is veszélyeztetjük tehát, ha nem kattintjuk be az övet! Nincs kivétel, lakott területen belül és kívül, elől és hátul is kötelező!” – hangsúlyozta a szakember.
Arra is rákérdeztünk, hogy vajon mit hoznak fel kifogásként azok, akik nem kötik be magukat. Sokan arra hivatkoznak, hogy csak épp a szomszédba, vagy a boltba ugranak el, csak falun belül mennek el valahova. Nos, a biztonsági öv használatának szabályában nincs sem távolsági, sem időkorlát. Ha beülünk az autóba, be kell kötni!
„Sokan azt hozzák fel, hogy hallottak olyan balesetekről, ahol azért haltak meg, mert nem tudták kicsatolni az övet. Nos, valóban történtek ilyen esetek is, azonban annyira elenyésző számban, hogy ez nem lehet kifogás. Azonban olyan tragédiáról már súlyos adatok vannak, ahol azért repültek ki a járműből az utasok, mert nem kötötték be magukat. Ilyenkor törik az üveg, a test pedig tehetetlenül, védtelenül zuhan mindenen keresztül. Sokan csak azért vesztik az életüket, mert kizuhannak és agyonnyomja őket a jármű. Egyébként meg léteznek már speciális eszközök, amelyek kifejezetten arra valók, hogy elvághassuk az övet. Hasznos, ha ilyent tartunk az autónkban, szükség esetén segíthetünk vele bajba került embertársainkon” – beszélt a részletekről Rosta Roland rendőr őrnagy.
Trükközni sem érdemes. A hátunk mögött bekapcsolt öv, vagy a vakdugós megoldás sem játszik. S nem csak azért, mert megkapjuk érte a büntetést, hanem mert saját magunkat veszélyeztetjük. Arra is felhívta a figyelmet a közlekedési szakember, hogy a biztonsági övet úgy kössük be, ahogy azt a KRESZ előírja. Nem véletlenül így találták ki, csak így szabályos használni és így véd meg! Egyébként más büntetési tételek vannak lakott területen belül, kívül és autópályán is, de semmi nem olyan nagy ár, mint amikor az egészségünkkel, vagy az életünkkel fizetünk a hanyagságunkért.
„Ebben az évben a biztonsági öv használatának ellenőrzése az elsődleges, ám természetesen afölött sem hunyunk szemet, ha más területen találunk hiányosságot. A passzív biztonsági eszközök között nagyon fontos még a gyermekbiztonsági eszközök használata, amely 150 centiméter alatt kötelező. Itt sincs kifogás, hogy csak a nagymamához visszük át a szomszéd utcába a lurkót! Az életkornak, magasságnak és testsúlynak, na meg az előírásoknak megfelelő biztonsági eszköz segítségével tehetjük meg, hogy gyermekeket szállítsunk” – zárta a közlekedési szakember, s búcsúzásként arra is emlékeztetett: a közlekedésben egy hanyagság, egy rossz döntés nem csak a saját, hanem az embertársaink életét is befolyásolhatja…
Illusztráció: depositphotos.com