Arany fokozatú őrzött, 260 férőhelyes kamionparkoló létesül Északnyugat-Magyarországon – erről a beruházásban érintett partnerek, társszervezetek tartottak sajtótájékoztatót szerdán Győrben. A fejlesztés kivitelezése az év második részében kezdődhet el Győrnél, az M1-es autópálya 112-es kilométerének közelében.
A nagyszabású, innovációs fejlesztési projekt részleteit dr. Filep Géza ismertette. Mint kiderült, a beruházás az Európai Unió által támasztott követelményeknek maximálisan megfelel, a 30 hektár összterületű kamionparkoló az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz Társberuházása segítségével jöhet létre. „Hosszú volt a beruházás előkészítési ideje, hiszen olyan helyet szerettünk volna találni, ami a nyugati kapuban helyezkedik el, ahol a kamionosok biztonságosan tudnak pihenni, illetve biztonságban tudhatják rakományaikat is” – árulta el a beruházó Logistic Investment Kft. pénzügyi igazgatója.
A fejlesztés 9,35 millió euróból, 50%-os uniós és társfinanszírozás segítségével valósulhat meg. A beruházás kezdete 2023 második felében várható.
A rendezvényen elhangzott, hogy a 260 férőhelyes, biztonságos parkoló az M1-es 112-es kilométerének közelében, az autópályától 80 méterre található majd. Az Audi-gyár és így az Ipari Park is rendkívül közel van a területhez. „Fontos volt, hogy olyan modern és innovatív parkolót alakítsunk ki, mely teljes biztonságot nyújt. Körbekerített, a legmodernebb biztonsági kamerarendszerrel felszerelt terület lesz, beléptetőrendszerrel is ellátjuk a létesítményt. Helyfoglalásra is lesz lehetőségük az ide érkezőknek, így már a beérkezés előtt le tudjuk ellenőrizni a kamionokat, és azok rakományait” – mondta az okleveles közgazdász szakember.
A rendezvényen Simon Róbert Balázs is köszöntötte a megjelenteket, aki kiemelte, örömteli, hogy egyedi kormánydöntés alapján létrejöhet a hiánypótló fejlesztés. „Győr egy aranyháromszögben, három főváros középpontjában fekszik, nagy a tranzitforgalom, rengeteg kamion halad át térségünkben, ez naponta mintegy 30 ezer tehergépkocsit jelent, így nem kérdés a fejlesztés fontossága” – ismertette az országgyűlési képviselő, majd hozzátette, hogy a későbbiekben hotel és kiszolgáló épület is része lesz a projektnek, így egy komplett, szolgáltatási központ jöhet létre.
„Vármegyénk egy multimodális központ, de ebből a közúti közlekedés kiszolgálása kapcsán hiányosságokat lehet tapasztalni, hiszen folyamatosan nőnek az igények. Ha végigmegyünk az autópályán, azt tapasztaljuk, hogy sokszor a személyautók részére kialakított parkolóban állnak a kamionok. Örülök annak, hogy külön gondoltak a női sofőrökre is, de ki kell emelni a létrejövő szolgáltatásokat és azt, hogy a fejlesztés által újabb munkahelyek létesülnek majd” – ezt már Németh Zoltán, Győr-Moson-Sopron vármegye elnöke mondta a sajtótájékoztatón.
A kamionos parkolás problémakörével közel 20 éve foglalkozik Thoroczkay Zsolt. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium Közúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztályának vezetője elárulta, hogy korábban szakmai körökben két álláspont létezett, így voltak azok, akik államilag építettek volna ilyen területet, míg mások a piaci jellegű beruházás megvalósítására helyezték a hangsúlyt. Most az utóbbira kerülhet sor. „Szakmai oldalról minden kívánalomnak megfelel az épülő parkoló, gratulálok a beruházóknak, az érintetteknek” – emelte ki Thoroczkay.
A fuvaros szakmát képviselve Árvay Tivadar mondott beszédet a sajtótájékoztatón. „Nem kétség, hogy nagyon örömteli nekünk szakmabelieknek ez a fejlesztés. A közúti áruszállítás ma az Európai Unióban az áruk 70-80%-át biztosítja. Magyarországon jelenleg 12 ezer feletti a közúti árufuvarozó vállalkozások száma, akik 120-130 ezer gépkocsivezetőt foglalkoztatnak” – emelte ki a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára. Egyúttal elárulta azt is, hogy sajnos súlyos gépkocsivezető hiány van hazánkban, ami részben annak is köszönhető, hogy a munkavállalási körülmények hiányosak. Árvay Tivadar úgy véli, ahhoz, hogy ez enyhüljön szükséges az infrastrukturális háttér megteremtése. „Magyarországon 8-10 ezer sofőr hiányzik a szakmából, az unióban több százezret jelent ez a szám” – tette hozzá.
A biztonságáért felelős ESPORG vállalat képviseletében Dirk Penasse a szerdai találkozón arról beszélt, hogy kulcsfontosságú a projekt, ám úgy látja, Európa-szerte legalább 300 ezer ilyen parkolóhelyet kellene létrehozni. „Az unió ugyan támogatja ezeket a beruházásokat, de ehhez helyi támogatás is szükséges. Tavaly 50 pályázat érkezett be, ezek mind megvalósulhatnak a jövőben. A mai feltételek mellett nagyon kevesen szeretnének gépkocsivezetők lenni, 2030-ra Európában egymilliós sofőr hiánnyal számol a szakma” – ismertette a vállalat vezérigazgatója. Tájékoztatójában biztonsági adatokat is közölt, miszerint Európában éves szinten 9 milliárd euró a fuvarozó cégek bevallott kára, ez az, amiről tudnak a hatóságok, de ennek nagyjából a duplája keletkezik, hiszen a káresemények jelentős részét nem jelentik be.
Mint kiderült Tatabányánál egy hasonló projekt épül, de a két helyszín nem jelent konkurenciát egymásnak, hiszen együtt fognak dolgozni a létesítmények.
TV-s szerkesztő: Ficsór Dávid