A Gazdasági Versenyhivatalhoz érkezett jelzések alapján számos fogyasztó abban a hitben fizetett egyes vállalkozásoknak nyílászárók hőkorszerűsítéséért, gáz flexibilis csövek és gömbcsapok cseréjéért, fűtőberendezések átvizsgálásáért, szén-monoxid riasztó készülék felszereléséért, hogy a csere vagy a korszerűsítés kötelező jellegű, illetve jogszabályon alapuló, és a gáz-szolgáltató képviseletében keresték fel őket, azonban a munkálatok elvégzését követően szembesültek azzal, hogy a gázszolgáltatónak semmi köze a cseréhez, az átvizsgálás, korszerűsítés, szén-monoxid készülék felszerelése pedig egyébként nem is kötelező.
A fogyasztókat az otthonukban felkereső személyek egyenruhaszerű öltözéke és határozott fellépése rendszerint azt a benyomást keltette a fogyasztókban, hogy a gázszolgáltatótól, illetve annak a megbízásából keresték fel őket.
A gáz flexibilis csövek cseréjével, nyílászárók korszerűsítésével, és a szén-monoxid riasztó készülékek beszerelésével kapcsolatban egyaránt problémát jelentett, hogy a vállalkozás egy olyan összeg megfizetését kérte a helyszínen (foglaló/ kiszállási és szerződéskötési költség/ felmérési díj), amelyet abban az esetben sem térít vissza, ha a fogyasztó eláll a szerződéstől – miközben a fogyasztók azt hitték, hogy előlegként fizetik be a kért összeget.
Amennyiben tehát szerelők keresik fel otthonában, fordítson különös figyelmet a következőkre:
- Amennyiben valamilyen cserét/javítást ajánlanak fel Önnek egy vállalkozás részéről, mindig tisztázza, hogy a helyszíni szemle, illetve előzetes állapotfelmérés díja felszámításra kerül-e abban az esetben is, ha Ön nem rendeli meg a felajánlott terméket/ szolgáltatást, vagy pedig eláll a szerződéstől!
- Amennyiben a szerelők azt a benyomást keltik, hogy a gázszolgáltatótól keresték fel Önt, kérje meg őket, hogy arcképes igazolványukkal és megbízólevelükkel igazolják magukat! Fényképes igazolvánnyal bármely cég munkavállalója rendelkezhet, ezért fordítson különös figyelmet arra, hogy az igazolvány, illetve a megbízólevél valóban tartalmazza-e a gázszolgáltató arculati elemeit, továbbá lehetősége van leellenőrizni a szolgáltatónál, hogy ténylegesen az ő alkalmazottja-e a szerelő!
- Tartsa szem előtt, hogy a gázszolgáltatók szerelési munkálatokat végző alkalmazottai nem jogosultak készpénz átvételére!
- Amennyiben a szerelők a szükséges munkálatok kötelező jellegére hivatkoznak, kérjen felvilágosítást arra vonatkozóan, hogy pontosan milyen jogszabálynak, szabályzatnak, vagy szabványnak való megfelelést szolgálja a tervezett beavatkozás!
- Ne tévessze össze a gázszolgáltató alkalmazottai által készített jegyzőkönyvet egy vállalkozással kötött szerződéssel!
- Legyen tisztában azzal, hogy az üzlethelyiségen kívül kötött szerződéstől 14 napon belül indokolás nélkül elállhat, és a vállalkozás, amely az otthonában kereste fel, köteles erről tájékoztatást nyújtani!
Ne hagyatkozzon a szóbeli tájékoztatásra! Alaposan tanulmányozza át a szerződést, mielőtt aláírja, és fordítson különös figyelmet arra, hogy a szerződésben rögzítésre kerültek-e a következő pontok:
- a szerelő nem a gázszolgáltató megbízásából jár el;
- az elvégzett munkálatok nem kötelező jellegűek;
- a foglaló/ kiszállási és szerződéskötési költség/ felmérési díj a fogyasztó elállása esetén nem jár vissza!
- A megfontolt döntéshez időre van szükség. Amennyiben a vállalkozás részéről azonnali döntéshozatalra késztetik – például azzal érvelve, hogy a termék később drágább lesz – éljen a gyanúval, hogy nem tisztességesek a szándékaik!
- Mielőtt megvásárolná a vállalkozás által kínált terméket, tájékozódjon arról, hogy mennyi egy gáz flexibilis cső, illetve szén-monoxid riasztó készülék, vagy más termék piaci értéke és beszerelési költsége, és ezen információk birtokában hozza meg ügyleti döntését!
Ingyenes fogyasztóvédelmi és versenyjogi tanácsadás Győrben
A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda (GVTI) csapata díjmentesen segít a győrieknek fogyasztóvédelmi és versenyjogi problémáik megoldásában. A GVTI fogyasztóvédők célja az, hogy segítsék a tudatos döntéshozást, és a panaszok rendezését. Sikeresebb a panaszkezelés, ha a fogyasztók és vállalkozók tisztában vannak problémájuk jogszabályi hátterével. Ezeknek a jogoknak a megismerésében és panaszlevél megírásában segít teljesen díjmentesen, – a Gazdasági Versenyhivatal megbízásából, vele együttműködésben dolgozó, – Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda.
Szakterületeik: megtévesztő reklámok, szavatosság és jótállás, üdülési jog, termékbemutatók, közüzemi szolgáltatások, internetes vásárlások, jelentős piaci erővel való visszaélés, utazási szerződések, légi utasok jogai, üzletfelek megtévesztése.
Elérhetőségek:
9022 Győr, Bajcsy–Zsilinszky u. 44 sz., 2.em., 202.
Tel: +36 30 891 6625
E-mail: [email protected]
Nyitvatartás:
Hétfő: 12:00-16:00
Kedd: 9:00-13:00
Szerda: Zárva
Csütörtök: 12:00-16:00
Péntek: 9:00-13:00
(x)