Gázfröccs teszt: Škoda Kodiaq TDI DSG

Škoda hétfőre

Győr+
2019.10.04. 12:05

1970-­ben a Škoda 120 L volt a családi autók etalonja. Csomagok elöl, öten az utastérben, mögöttük a farmotorral és a kilométerekkel. Ma talán a Kodiaq válhat azzá, főleg, ha az egész családot szeretnénk utaztatni. Hét személlyel is akkora a poggyásztér, mint 50 éve az elődben.

Jó formában

A Kodiaq egy óriási SUV, aminek kényelme és méretei vetekednek a Superb-­bel és szolgáltatásaival sok prémiumkategóriás társát is megközelíti. A legnagyobb Škoda már két éve van a piacon, de még mindig egyedi, elegáns megjelenésű – közben pedig hihetetlenül praktikus. Az első fényszórók ezen a modellen váltak először ketté, amik óriási, függőleges osztású hűtőmaszkot fognak közre. Az elkeskenyedő főfényszórót és a hátsó lámpát egy markáns él köti össze, melyet a letisztult lemezruhára „vasaltak”. A kerékjárati ívek 17– 20 colos felniket is befogadnak, előbbivel kényelmes, a malomkerék méretű kerekekkel inkább sportos – menetkomfortra és látványra egyaránt. A kocsi arányait 4,7 méteres hossza és közel 1,7 méteres magassága ellenére jól eltalálták. Óriási ajtajai és átlátható karosszériája jól beilleszkedik márkatársai közé.

Óriási, elegáns, most megfizethető – állami támogatással

Belső nyugalom

Az utastérben a jól megszokott, „minden a helyén van” stílusban berendezett műszerfal fogad. Ennek frontján egy széles betét fut végig, ami lehet fa, szénszál vagy – ahogy a tesztautóban – szálcsiszolt hatású. A különösen széles első sorban nincs olyan eshetőség, hogy valaki ne férjen el. És nincs annyi holmi, amit ne tudnánk elpakolni a dupla kesztyűtartóba, a könyöklő alatt, az óriás ajtózsebekben vagy a váltó előtti rekeszben. De még az első ajtó egy rejtett rekeszében esernyőt, a szélvédő tövében parkolójegy-tartót is kapunk. Egy nagy kijelzőt beültettek a középkonzol fölé, és opciósan a sofőr előtt is LCD-­képernyő van. Végiggörgettem a kormányon lévő gombokkal a kijelezhető infókat, és a klasszikus nézetek mellett (két körműszer között navigáció, csak navi) kitehetjük középre a fordulatszámmérőt, és éjszakai vezetéshez minimalizálhatjuk a megjelenítést – csak a sebességet és a hatótávolságot mutatja digitálisan, még az üzemanyagszint­jelző is elsötétül.

Akár egy luxusautóban

XXL

A második sorban is bőséges a hely. Ráadásul az üléseket sínen tudjuk mozgatni, egyesével dönteni. Aztán elérkezett a meglepetés: a harmadik üléssor. Az ötüléses verzióban amúgy hangárnyi (835 liter), ebben 760 literes hátsóban a padlóból előcsalogatható két használható méretű ülés. A hátramászás nem vészesebb dolog, mint amikor egy háromajtós kompaktba próbál az ember a hátsó sorban helyet foglalni. Leghátul a fejtér 180 centiig jó, akkor még a lábunk sem kerül a nyakunkba. E fölött inkább javasolt eldönteni, ki lesz a legkisebb hatodik és hetedik utas a családban. Egyébként a csomagtartó hét üléssel is 270 literes, a padló alatt van hely a rolónak és egy pótkeréknek. Gyakorlatilag a cseheknek sikerült egy dobozos autó szállítókapacitását betömöríteni egy divatterepjáróba! Mondanom sem kell négy­-öt vagy akár hét személlyel is csodásan fut az autó, a tesztelt TDI dízelmotor és a duplakuplungos DSG váltó együtt hozták az elvárt szintet. A 340 Nm és 150 lóerő telepakolva és autópálya­tempónál is egyenletesen húzott. A rugózási komfort korrekt, bár a magyar utakra javaslom a ballonos gumit és az adaptív, állítható keménységű futóművet kérni, mert annál a lebegéstől a kanyarkirálykodásig mindent megkapunk.

A harmadik sorba beülni nem nehezebb, mint egy háromajzósba kompaktba

Árleszállított

Az apropó, amiért ennyire meggyötörtük, és hét fővel is megpakoltuk a Kodiaqot, hogy a hétüléses verzió most extra kedvezményekkel megszerezhető. Nézzünk egy gazdaságos alternatívát. Az 1.5 TSI, 150 lóerős benzinmotorral, Ambition, azaz közepesen felszerelt modell listaára 8,6 millió forint. Ha egy családi csomaggal felszereljük most 610 helyett 6,1 ezerért (+2 ülés, Proaktív utasvédelmi rendszer, hátsó oldallégzsákok, elöl is isofix stb.), kapunk extra 600 ezer engedményt, már a 8 milliót súroljuk. És ha van vagy lesz minimum három kiskorú gyermek a családban, akkor az igényelhető 2,5 millió forint állami támogatással is beljebb vagyunk! Le írom: 5,53 millió forintért juthatunk hozzá a jelenleg legjobb tér­-ár­-érték arányú Škodához, ami a hét minden napján örömet okoz majd a családnak. A 240 lóerős dízel Kodiaq RS­-t meg inkább ne is említsük meg ebben a cikkben.