Nem csak a gyerekek, a felnőtt közönség is izgatottan várta, hogy a Győri Balett bemutassa a Maszkabál folytatását. A darab ugyanis elsöprő sikert aratott, ahogy a második rész is, melyet a Magyar Táncfesztiválon, szerdán láthatott először a közönség. A táncosok ezúttal az erdőbe invitálták a legkisebbeket, ahol Gryllus Vilmos fülbemászó dallamai által életre kelt a környezet. A bemutatón a rendezővel, Csepi Alexandrával és Gryllus Vilmossal beszélgettünk.
A Fiatalok a Fiatalokért program kiegészítéseként 2020 júliusában hozta létre az együttes az úgynevezett TáncTánci baba-táncszínházi programot, mely a 0-6 éves korosztályt célozza meg előadásokkal és foglalkozásokkal. Ennek egyik kiemelt produkciója a Maszkabál, a hat jóbarát varázslatos kalandja, viccesen és valódian. Az első rész premierjét követően várható volt, hogy megszületik a második rész, hiszen azóta is sikert sikerre halmoz a produkció. A folytatás is egy remekmű, az apróságok tágra nyílt szemmel nézték végig a szerdai előadásokat, a Győri Balett stúdióját belengte a kacagás és a kíváncsiság.
„A Maszkabál első részében nagyon sok karaktert felhasználtunk, így kicsit izgultam, hogy mit lehet majd a darabból kihozni úgy, hogy először nem is nagyon állt össze a történet. De szerencsére megtaláltam Gryllus Vilmosnak egy másik lemezét, mely természetről, kirándulásokról és időjárásról szóló dallamokat tartalmaz. Innen jött az ötlet, hogy akkor most ne a szekrényben keressenek a gyerekek, hanem a másik kedvenc elfoglaltságuknak a bunki építésnek hódoljanak. Így egy kempingezős, erdei kaland lett a vége!” – mesélte portálunknak Csepi Alexandra.
A darab rendezője elárulta, hogy a karakterek és a dalok nagyon jól vezették a táncjáték történetét, így nem volt nagy kihívás összeállítani a mesét.
„A Maszkabál első része abból építkezett, hogy azokból a ruhákból, jelmezekből, amit a ruhásszekrényből magukra öltenek a szereplők, abból alakul ki a karakterük. Most egy teljesen más koncepciót követtünk, itt az eszközökből és a szituációkból kelnek életre a figurák, mint a török basa, a kalóz, vagy éppen a varázsló. Hogy az ok-okozat meglegyen az picit nagyobb dramaturgiai munkát igényelt, de minden pillanatát borzasztóan élveztem” – tette hozzá Szandi, akinek legnagyobb kritikusa éppen a kisfia.
Mert bizony a gyerekek kritikusak és őszinték, és ezzel Gryllus Vilmos is egyetértett mikor a darabról és a mai generáció kulturális igényéről faggattuk. A Kossuth-díjas zenész sem hagyhatta ki az ünnepi pillanatot, így ellátogatott a XVIII. Magyar Táncfesztiválra, a Maszkabál 2. premierjére.
„A gyerekekből könnyű előhozni bizonyos reakciókat, azt gyorsan meg tudják mondani, hogy valami érdekes vagy unalmas. Abban bízom, hogy a Maszkabál mindenféle szempontból megállja a helyét, és ráadásul érdekes is lesz a fiatal közönség számára. Balettal különösen” – kezdte beszélgetésünket a művész.
Úgy véli, azért is jó, hogy a tánc által kelnek életre a dalok szereplői, mert ha mindez televízióban, egy mesefilmben történik, akkor csorbul a gyermeki fantázia is. „Mikor az Égből pottyant meséket készítettük, akkor azon gondolkoztunk, hogy mi lehet az az út, ahol a gyermek kreativitásának is szerepe lehet. Színházban viszont korlátlanok a lehetőségek, a kreativitás semmit sem csorbul, így nagyon örülök ennek a lehetőségnek, a Győri Balett ismét egyedi darabot teremtett” – mesélt elismerően a társulat munkájáról Gryllus Vilmos.
Változik a világ és változnak a gyerekek is, ám a zenész szerint a koncepción nem kell változtatni.
„Nem tudom, hogy attól a minőség vagy a lényeg változik-e, ha az ember például nem akusztikus, hanem elektronikus gitáron játszik, vagy követ valami trendet, ami a fiatalok fülének kedves.
Sem külső, sem belső oldalról nem fogalmazódott még meg a változásra való igény, úgyhogy maradok azoknál az elveknél, amiket követek, például arra, hogy a hangsúlyozás és a dallamvezetés hibátlan legyen” – zárta találkozónkat a népszerű alkotó.
Galéria: Ács Tamás
Tv-s szerkesztő: Ficsór Dávid