Győrben is felpörög a Modern Városok Program
Több mint 130 milliárd forintos fejlesztést jelent Győrnek a Modern Városok program, amelyben közlekedésfejlesztési, turisztikai, kulturális, egészségügyi és felsőoktatási beruházások is szerepelnek. De nézzük, hogyan is állnak most a győri projektek…
„Hazánk 23 megyei jogú városában 2,3 millió ember él, 1,2 millió munkavállaló dolgozik, s a magyar GDP 40 százalékát ezen városok és agglomerációik adják. – kezdte értékelését Simon Róbert Balázs megyei jogú városok fejlesztésének végrehajtásáért felelős államtitkár Győrben. A győri országgyűlési képviselő kiemelte, a program a 23 városra vonatkozóan több mint 250 projektet tartalmaz, a fejlesztések összértéke 3500 milliárd forint részben hazai, részben pedig uniós forrásból. „A megvalósítás jó ütemben halad, eddig már összességében több mint 600 milliárd forintot fizetett ki a kormány, csak a Modern Városok Program keretéből 146 milliárdot tavaly, 2018-ban eddig 73 milliárd forintot, és március végéig ugyanennyit terveznek kifizetni. Országosan eddig 155 projekt kezdődött el a 250-ből.”
Az államtitkár hangsúlyozta, a cél, hogy 2022-ig megvalósuljon a fejlesztések nagy része, a jelentős közlekedési infrastruktúra-fejlesztések túlnyúlhatnak ezen az időponton. A politikus aláhúzta, az Orbán Viktor miniszterelnök és Borkai Zsolt polgármester által 2017 áprilisában aláírt megállapodásban szereplő, 18 fejlesztés forrásigénye várhatóan meghaladja a 130 milliárd forintot. Simon Róbert Balázs az eseményen adta át Borkai Zsoltnak a Győri Nemzeti Színház és a II. János Pál tér előkészítésére kiállított támogatói nyilatkozatot, amelynek értelmében napokon belül egymilliárd 55 millió forint érkezik a városba.
Borkai Zsolt polgármester a győri fejlesztések jelenlegi állását mutatta be. Mint mondta, rengeteg egyeztetés és előkészítő munka mentén alakulnak az egyes projektek, amelyek közül már több előrehaladott állapotban van. Mint megtudtuk, a Győr–Dunaszerdahely közötti közúti kapcsolat 2-szer 2 sávos kialakításának és egy új Duna-híd építésének lehetőségeiről több fronton is egyeztetések zajlanak a magyar és a szlovák fél részéről, és a Győrt elkerülő körgyűrű befejezése esetében is az előkészítés zajlik.
Látvány: Pont-Terv Zrt. – A.D.U. Építész Iroda Kft.
A belső keleti elkerülő esetében a hiányzó szakasz és az ehhez szükséges új Mosoni-Duna-híd építése kapcsán az önkormányzat az 1. számú főút és a 14. számú főút között, az Ipar utca folytatásában végezte a nyomvonalvizsgálatot. Ezek az infrastrukturális elemek összességében több tízmilliárdos fejlesztést jelentenek. A közlekedés témakörénél maradva érdemes még megemlíteni az autóbusz-pályaudvar és a vasútállomás felújítását, ez esetben a megvalósíthatósági tanulmány előkészítésének fázisában járunk, a kivitelezés időpontját ennek függvényében határozzák meg.
Átevezve az egészségügy területére, az új mentőállomás építési engedélyezési tervdokumentációja már elkészült, az építés várható költsége 1,8 milliárd forint. Jelentősége, hogy a kórházhoz közel gyorsabb elérést biztosít a betegek számára. Az itt állandósult parkolási probléma megoldását célzó parkolólemez mintegy kétmilliárd forintból valósulhat meg, amelynek építési engedélyezési tervdokumentációja ugyancsak elkészült. A közel 360 férőhelyes, földszint plusz kétszintes parkolólemez kialakítása a jelenlegi felszíni parkoló területén történik, így több mint 180 új parkolóhely jön létre a meglévőkhöz képest. A mentőállomás 2020-ban, a parkolólemez 2019-ben valósulhat meg.
A programban épül meg az Olimpiai Sport Park és az Aqua Sportközpont tőszomszédságában egy új sporthotel is. A polgármester hangsúlyozta, az EYOF-ra elkészült modern sportinfrastruktúra – a sporthotellel kiegészülve – új távlatokat nyithat a sportturizmus terén is. Az engedélyezési tervdokumentáció alapján elmondható, a város 84 szobás, 3 csillag superior besorolású sporthotellel gazdagodhat, mintegy 3,1 milliárd forint értékben. S, ha már az aktivitásnál tartunk, érdemes megemlíteni a standfelújítást, amely a terület árvízvédelmének biztosítása mellett történik meg. A szintén előrehaladott állapotban lévő projekt a strand új élményelemei mellett a termálfürdő fejlesztését is magában foglalja majd. Ugyancsak az aktív szabadidőhöz kapcsolódik a Xantus János Állatkert átfogó fejlesztése is, több mint kétmilliárd forintos támogatással. A beruházás révén a park egy európai színvonalú, egész évben használható családi állatkertté és szabadidő-központtá fejlődhet. 2020-ig új főbejárat és fogadóépület, zsiráfház, emberszabású-majomház és kifutó, Közép-Ázsia bemutató, fóka és pingvinbemutató, elefánt-ház, valamint Állategészségügyi Központ is létesül.
A Győri Nemzeti Színház felújítására az önkormányzat tervpályázatot írt ki, aminek a beadási határideje március 5. Ahogy arról lapunkban is beszámoltunk, Borkai Zsolt a színház és a Győri Balett közös társulati ülésén jelentette be, hogy az előadások a munkálatok idejére az Olimpiai Sport Parkba költöznek, ahol a leginkább biztosítható a kultúraszeretők és a társulat tagjai számára a megfelelő színvonal. A II. János Pál tér és környezete megújításának tervezése, kivitelezése a színházzal egy időben történik. Mindkét, egyenként tízmilliárdos nagyságrendű projekt 2021-ben készülhet el. Az új hangversenyterem szakmai koncepciójának kialakítása 2018-ban történik, s részben ezzel párhuzamosan zajlik a megfelelő helyszín kiválasztása is. Az új kiállítási- és konferenciaközpont szolgáltatási palettájának kialakítása is folyamatban van, majd következhet az infrastruktúra, valamint a kiállításoknak, vásároknak, konferenciáknak, egyéb rendezvényeknek megálmodott létesítmény fenntartható működtetésének szakértői vizsgálata. A polgármester hangsúlyozta, a győri projektek lakossági igényekre reagálnak, ezért is mondott köszönetet a magyar kormánynak, a város két országgyűlési képviselőjének, a projektekben közreműködő szakembereknek, és minden győrinek, amiért hozzájárulnak a város fejlődéséhez, gyarapodásához.
Kara Ákos infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár, győri országgyűlési képviselő a közútfejlesztések közül a 8311. számú utat emelte ki, amely mintegy 7 kilométeres hosszban újul meg mintegy 3 milliárd forintból. Az idén a Nyúlon belüli, illetve a mintegy 700 méteres győri szakasz épülhet a ménfőcsanaki „malomtól” a 83-as számú főútig. A köztes szakasz pedig 2019-ben készülhet el. „Szintén nem csak a várost, de az agglomerációt érintő beruházás a 82. számú főút mentén kiépülő, Győrt Pannonhalmával összekötő, 18,6 km-es kerékpárút, amely szintén 2019-ben készülhet el négymilliárdos értékben. Ezzel kapcsolatosan az államtitkár jelezte, a napokban lezárul a tervezés folyamata, s a szerződéskötéseket követően kezdődhet a kivitelezés.
Kara Ákos kitért a Széchenyi István Egyetemet érintő fejlesztésekre is, ahol egy új Digitális Fejlesztési Központ épül. Ahogy arról már az elmúlt év őszén hírt adtunk, ebben az esetben elsősorban az állam és az egyetem egyeztetései révén alakul a koncepció, de az önkormányzat is nyomon követi, és az esetleges kapcsolódási pontokon közreműködik. Ilyen például a helyszín, vagyis a volt kekszgyár területe, így egy régi városképi probléma is megoldódhat. A terület megvásárlásáról és az egyetem részére történő ingyenes vagyonkezelésbe adásáról már megszületett a kormánydöntés. A programban szerepel az egyetem továbbfejlesztéséhez szükséges ingatlanok megvásárlása is.
Látvány: Fényjel Stúdió Kft.
Az idén tehát az előkészítési munkák mellett már a kivitelezés is megkezdődik, amelyekről továbbra is időről-időre beszámolunk Önöknek.
Papp Zsolt
Fotó: O. Jakócs Péter