Hogy bírod a győri dugót?
Unod már a reggeli torlódásokat? Rendszeresen elkésel a munkahelyedről vagy az iskolából? A dugó senkit sem kímél, de Győrben egyre több fejlesztés segíti a közlekedést.
Győr egy szerethető város, ennek egyik ékes bizonyítéka, hogy egyre többen választják a kisalföldi megyeszékhelyt lakóhelyükként, de hasonlóan felkapott a várost körülölelő agglomeráció is. A sok pozitívum mellett viszont negatív hozadéka is van annak, hogy egy folyamatosan fejlődő, innovációkban kiemelkedő, gazdaságilag és kulturálisan is lüktető várost választunk életterünknek. Mégpedig a közlekedés, hiszen bizonyára sokan belefutottak már egy-egy reggeli dugóba, vagy éppen a délutáni csúcsforgalomba.
Nemrégiben egy kutatás is megjelent, amelyben Budapest mellett több vidéki várost, köztük Szombathelyt és Győrt is górcső alá vették. Az INRIX közlekedéskutató vállalat tanulmánya – elsősorban a közlekedési dugókat vizsgálva – 5 kontinens 38 országának 1360 városát nézte meg közelről. Az igencsak megbízhatónak ítélt felmérés során 300 millió autós mobilalkalmazásaiból gyűjtötték ki az adatokat a szakemberek, ezeket elemezve adták ki aztán az éves listát.
Dugó az Államokban
Talán nem meglepő, hogy a közlekedés szempontjából a legdurvább dugóval rendelkező város, egy amerikai metropolisz lett, mégpedig Los Angeles, ahol minden egyes sofőr évi 102 órát!!! töltött dugóban. A top100-ba bekerült Ausztria fővárosa is, Bécsben ugyanis átlagosan 40 órát ülnek az autósok a torlódásokban.
De lássuk mi a helyzet itthon?
Az INRIX felmérésébe 10 nagyobb magyar város került be, köztük a régiónkba található Szombathely, és szeretett városunk Győr is. A 10 között jó helyen végeztünk, hiszen mint kiderült éves szinten tíz órát töltünk azzal, hogy lépésben haladunk a dugóban, ez napi szinten 2,5-3 percet jelent összesen. Érdekes adatként szolgál az is, hogy az összes autózásnak Győrben 4%-át teszi ki a dugóban való ácsorgás.
A dugót nehéz kikerülni, de tehetünk ellene, némi logisztikával és előre tervezéssel, bár tudjuk sokszor ez sem vezet eredményre. Például azért sem, mert egy-egy szerencsétlen baleset miatt úgy futunk bele a kilométeres sorokba, hogy hiába minden, elkerülhetetlen az időveszteség és a stressz. A napi rutinunkba viszont nem árt ha beiktatjuk azt, hogy otthonunkból 10-15 perccel előbb induljunk el, türelmesen és körültekintően közlekedjünk, olykor legyünk előzékenyek, hiszen ez mind-mind közrejátszik abban, hogy biztonságosan beérjünk munkahelyünkre, vagy az oktatási intézményünkbe.
És, hogy pontosan hogyan is végzett Győrt a dugók hazai felmérésen? Íme:
Debrecenben 25 órát,
Budapesten 24 órát,
Nyíregyházán 21 órát,
Pécsen 15 órát,
Székesfehérváron 13 órát,
Szombathelyen 11 órát,
Szegeden 10 órát,
Miskolcon 10 órát,
Győrben 10 órát,
Kecskeméten pedig 0 órát töltenek éves szinten az autósok a dugóban.
Fejlesztések a zökkenőmentes közlekedésért
Győr város vezetősége az elmúlt években számos olyan fejlesztést eszközölt, melyek jelentősen növelték a közlekedés hatékonyságát. Ezt a győriek és az ingázók egyaránt tapasztalhatták, elég ha csak azokra a körforgalmakra vagy turbókörforgalmakra gondolunk, melyek biztonságosabbá és zökkenőmentesebbé tették a közlekedők mindennapjait. Legutóbb, december közepén az egyik legveszélyesebb, a Metro-csomópont fejlesztési munkálataival készültek el a szakemberek. A két körforgalomtól és a kétszer kétsávos úttól dinamikusabb lett a szakasz, ráadásul a közel 1,4 milliárd forintos fejlesztés tavasszal tovább folytatódik. A beruházás következő ütemében szintén kétszer kétsávosra bővítik a 83-as főutat egészen a Mérföldkő utcáig, ahol újabb turbókörforgalmat építenek.
Biztonságossá vált a Metro-csomópont
Hasonlóan nagy volumenű beruházásnak számít az M85-ös gyorsforgalmi út kiépítése is, vagy éppen a keleti elkerülő, melynek legnagyobb műtárgyán, a Moson-Duna hídon már át is lehet kelni. A portálunk nemrégiben arról is beszámolt, hogy 678 tonnányi járművel terhelték meg a szerkezetet, így az a sikeres próbaterhelés után zöld lámpát kapott.
Terheléses teszt a Moson-Duna hídon
Az autósok mellett érdemes kiemnelni a kerékpáros közösséget is. Győr közlekedési kultúrájában egyre több biciklis vesz részt, így fejlesztések tekintetében a kétkerekű szerelmeseire is gondolnia kellett a vezetőségnek. És gondoltak is: a GyőrBike rendszer megvalósításával egy jövőbe mutató elképzelés vált valóra, melyet használnak és szeretnek is a városban élők, a Győrben dolgozók és tanulók, idősebbek és fiatalok egyaránt. A győri kötött gyűjtésű kerékpárkölcsönző 2015-ben 23 állomással, 256 dokkolóval és 180 városi kerékpárral indult hódító útjára, az elmúlt évek alatt pedig csak tovább bővült a rendszer, csak egy adat: 2017-ben már 31 GyőrBike állomással rendelkezett a város.
Az egyre népszerűbb GyőrBike
Vagyis Győr valóban nagy hangsúlyt fektet a közlekedési fejlesztésekre is, így hiába az INRIX felmérése, a jövőben nagy eséllyel csökken a dugóban töltött órák száma Győrben.
P. Csapucha Adrienn
fotók: autoblog.com; Bodrogi Sára, O.Jakócs Péter;