Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Sőt, a november 7-én beköszöntő reggel már el is hozta az első komolyabb ködöt. Érdemes tehát újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
Léteznek olyan „hívószavak”, amelyeket hallva az ember azonnal, szinte ösztönből cselekszik. Ez egyrészt jó, mert rutinná válnak sokszor fontos dolgok, amelyek alkalmazása előtt nem kell morfondírozni, így nem folyik el a drága idő akkor, amikor cselekedni kéne. A gond akkor van, ha a beidegződött cselekvés nem a legjobb megoldás, vagy esetleg rossz is. Illetve, ha a rutinválasz megcselekvése után elmarad az aktív eseménykövetés, mert nagyon ritka az állandó helyzet, és különösképpen igaz ez a közlekedésre, amely egy folyamatosan és dinamikusan változó környezetet jelent a benne résztvevőknek. Vegyük át újra a ködben való vezetés kívánta megoldásokat, de a fonákjáról, tehát mit ne tegyünk a ködben?
1. Ne vegyük félvállról, ne tegyünk úgy, mintha a körülmények ideálisak lennének. Tehát fokozott figyelemmel kell vezetni, felkészülve arra, hogy a köd nem homogén. Tehát, ha a körülményekhez képest jó is a látótávolsság, akár maradhat a normál utazótempó, de akkor is cselekvésre készen figyelni kell, mert belefuthat a kocsi sűrűbb ködfoltokba, például völgy alján, erdős-ligetes terület mellett.
2. Ne reagáljuk túl! Tehát amint felkapcsolódik a fejben a „KÖD” hívószó, nem kell azonnal a felére-negyedére csökkenteni a sebességet és felkapcsolni minden lámpát az autón, amit találunk. A köd milyenségének megfelelő legyen a válaszunk, úgy a sebesség megválasztásakor, mint a világítóeszközök alkalmazásakor. A döntést a látótávolság függvényében kell meghoznunk. Ha alig látni az előttünk normál követési távolság körülbelül háromszoros távolságában haladót, akkor biztos kell a hátsó ködlámpa, ha túl „hirtelen” bukkannak fel a szemből jövők, akkor a láthatóságért az elsőket is érdemes felcsavarni.
3. Az autó indításakor automatikusan felkapcsolódó nappali fénnyel szerelt kocsiknál ne bízzuk a lámpa-automatikára a tompított fény kapcsolását. Ilyen kocsit vezetve a „KÖD” hívószó felvillanásakor kapcsoljuk be a tompított fényt, hogy a hátsó helyzetjelzőket aktiváljuk. Első-hátsó világítás nélkül ne vezessünk enyhe ködben sem!
4. Annyira ne bízzunk a reflexeinkben, vagy az autó vezetéstámogató rendszereiben, hogy ködben kis követési távolsággal haladjunk az előttünk menő után. Indokolt a nagyobb követési távolság tartása lakott területen kívül, pont a fent említett jelenség, tehát a köd inhomogenitása miatt.
5. Többsávos, gyér forgalmú útszakaszokon, elsősorban lakott területen kívül köd-üzemmódban, tehát lelassítva, ne „nyaraljunk” a belső sávban. Ilyen helyzetben különösképpen fontos a „jobbra tarts” szabály betartása, ha üres a külső sáv, illetve, ha hasonló sebességgel halad. Jöhet hátulról vagy a gyakorlottsága-, vagy a vakmerősége miatt, vagy az aktív sebesség-sávtartó-távolságtartó automatikában való bizalma miatt gyorsabb autós, aki nem feltétlenül számít egy hozzá képest jelentősen lassúbb autó felbukkanására maga előtt (mikor üres, illetve alig használt a külső sáv).
6. Városi környezetben ne tegyünk úgy, mintha a ködbe fojtott rónán lennénk. Nem muszáj azonnal karácsonyfát csinálni a kocsiból az összes ködlámpa felkapcsolásával. A látótávolság, a láthatóság felmérése után döntsünk a ködlámpák alkalmazásáról, azt is mérlegelve, hogy milyen forgalomsűrűségre és haladási tempóra számíthatunk.
7. Városi dugóban, vagy kocsisorhoz, konvojhoz felzárkózva ne égessük feleslegesen a ködlámpákat, mert az zavarhatja az előttünk, vagy mögöttünk állót. Nagy ködben, lakott területen kívül, elég, ha a kocsisor hátsó 3-5 autója hagyja felkapcsolva a ködzárófényt. Mikor a sor elindul, és a tömeg „feloszlik”, megnőnek a követési távolságok és a láthatóság továbbra is rossz, akkor a helyzethez alkalmazkodva újra felkapcsolhatók a ködlámpák. Az irányjelzőt is az alkalomhoz illően használjuk, tegyük ezt a ködfényekkel is (mert ha indexelünk, például egy sávváltás miatt, akkor sem hagyjuk úgy hazáig).
8. Elsősorban lakott területen kívül, autópálya-, vagy gyorsforgalmi út-, vagy országút lehajtóknál álló, vagy cammogó kocsisort utolérve ne tapadjunk az előttünk lévőre. Ködben indokolt nagyobb térközt hagyni álló-, vagy nagyon lassú kocsisor esetén is az utolsó 3-5 autónak. Így, ha sajnálatos módon valaki későn észleli a sort és beleszalad, mérsékelhetjük a balesetben érintett autók számát és a saját autó sérülésének a súlyosságát is.
9. Ne viselkedjünk türelmetlenül, aki hajlamos a virtuskodásra, az is tegye félre ezt a viselkedésmódot, mert ködben nem csak a láthatóság és a látótávolság csökkenése rontja a vezetési feltételeket. A köddel velejár a síkosabb út, ami miatt megnőnek a féktávok, csökken a kanyarsebesség, hirtelen manőverek végrehajtása közben nő a stabilitásvesztés esélye. Az ügyesebbek segítség a tapasztalatlanabb-bizonytalan sofőröket, akik meg lehetnek ijedve a nehezebb körülményektől. Nem kell őket tovább stresszelni.
10. Ne hagyjuk mocskosan a szélvédőt és a lámpákat. A köd jelentette rossz látási viszonyok között minden apró dolog számít ami tovább ronthatja a látótávolságot és a láthatóságot. Célhoz érve ne legyünk restek letörölni a bekoszolódott lámpákat.
Forrás: kreszvaltozas.hu
Fotó: Depositphotos.com