A karácsony már rég nem csak a szeretet ünnepe. Sajnos évtizedekkel ezelőtt a féktelen pénzköltés került előtérbe az esemény kapcsán - Pécskai István jegyzete.
Minden esztendőben milliárdokat szórunk el olyan ajándékokra, amelyeknek nem is feltétlenül örülnek azok, akik megkapják.
Idén talán annyira meg sem lepődtünk azon, hogy egyes nagy üzletláncok polcain már szeptemberben (!) feltűntek a karácsonyi termékek. Hogy ez megtörténhet, arról persze leginkább mi, a fogyasztói társadalom tagjai tehetünk. Hiszen kereslet nélkül hiábavaló lenne a kínálat. Megdöbbentő, hogy sokan már kora ősszel karácsonyi dekorációt, kiegészítőt, ajándékot vagy éppen szaloncukrot vásárolnak. A szupermarketek tisztában vannak vele, hónapokkal a keresztény kultúra egyik legnagyobb ünnepe előtt nyugodtan elkezdhetik árulni az ide kapcsolódó termékeiket – így növelve az egyébként is busás bevételüket és profitjukat.
Az sem jó, hogy a karácsonyt megelőző hetekben már mozdulni sem lehet a plázákban: az óriási tömeg tagjai sokszor – kis túlzással – „közelharcot vívnak” az ajándéknak szánt ruháért, játékért vagy technikai eszközért. A karácsonyra jellemző, befelé tekintő meghittség eltűnt, már nem az a legfontosabb, hogy a család együtt legyen. Szomorú, de a karácsony szinte teljes mértékben a fogyasztói társadalom ünnepe lett.