Győr+
2018.09.18. 14:37

San Franciscóból jelentjük: Audi e-tron világpremier

Magyar idő szerint kedd hajnalban – helyi idő szerint hétfőn este San Franciscóban tartották az Audi e-tron világpremierjét. Az ingolstadti konszern első tisztán elektromos hajtású, sorozatgyártásban készülő modelljében két Győrben gyártott elektromotor biztosítja a meghajtást.

Látványos program keretében debütált az Audi e-tron Kaliforniában, San Franciscóban. Eredetileg Brüsszelben tartották volna a világpremiert, ám Peter Kössler, az Audi AG termelésért felelős igazgatósági tagja éppen Győrben, az e-motorgyártás megindításakor jelentette be, hogy Brüsszel helyett San Francisco lett az új helyszín. Az ok egyszerű és kézenfekvő: az Audi e-tron legfőbb piaca az USA lehet, ezen belül is a napfényes Kalifornia.

San Francisco napok óta az Audi e-tron lázában ég. Taxikon, házfalakon óriási hirdetések harangozták be a világpremiert. Az autót persze, mint egy szép hölgyet, a bemutatóig diszkrét lepel borította, csak sejteni lehetett az alatta rejlő formákat. A lepel azonban lehullt, a világból közel 600 újságíró, köztük az autoszektor.hu munkatársa lehetett jelen a premieren.

Az e-tron sportos, családi és szabadidős célokra egyaránt alkalmas. Legalábbis ott, ahol a keresetek nyugat-európai színvonalúak. Az autó induló ára ugyanis Németországban 79.900 euró – tudtuk meg San Franciscóban. Az első kiszállításokra 2018 végén kerül sor, azok az ügyfelek azonban, akik már lefoglalták a saját autójukat, ez 2600 kocsit jelent, feltehetőleg karácsony előtt átvehetik az e-tront.

 

Formás hátsó

 

Az autó lenyűgöző látványt nyújt, mindent tud, amit egy csúcs minőségű Audinak tudnia kell. A legfontosabb persze e-autó lévén a hatótávolság. A WLTP szerint egy feltöltéssel több, mint 400 kilométert képes megtenni, ami a mai e-utók között messze csúcsnak számít. Gyorstöltővel fél órás „tankolási időt” ígér a konszern, ez ugyancsak versenyképessé teheti a világpiacon.

Magyar szívek örömére az autót az Audi Hungaria győri gyárában készült két darab e-motor hajtja. Nulláról százra 5,7 másodperc alatt gyorsul fel a kocsi, végsebességét pedig 200 km/órában maximálták. A két elektromos motor 300 kW rendszerteljesítményre képes, 664 Nm nyomatékkal.

 

 

Az egész műszerfal a vezető felé fordul a két nagy MMI touch kijelzővel

 

Az Audi e-tron hatalmas méreteivel is feltűnést kelt. Hossza kis híján öt méter, egészen pontosan 4901 mm, szélessége 1935 mm, magassága pedig 1616 milliméter. Helykínálata és kényelme megfelel a márka tipikus felsőkategóriás modelljének. A kocsi bőséges helyet kínál öt személynek és csomagjaiknak. A csomagtér 660 liter, ami az e-tront hosszú utazásokra is alkalmassá teszi.

Az Audi több töltési koncepciót is kínál első sorozatgyártású elektromos modelljére. A gyorstöltő oszlopoknál akár 150 kW egyenárammal is tölthető. Ez gyakorlatilag harminc perces töltési időnek felel meg. Otthon, saját garázsban is tölthető az autó. Az alapfelszereltség részét képezi a mobil töltőrendszer, amely 230 voltos háztartási dugaszolóaljzaton és 400 voltos három fázisú aljzaton egyaránt használható.

 

Az Audi első sorozatgyártású elektromos modelljére több töltési koncepciót is kínál

 

Az elektromos szabadidő autó két különböző módon képes energia visszanyerésre. Ha vezető leveszi a lábát a gázpedálról, tolóüzemi rekupációval, ha pedig a fékpedálra lép, fékezéses rekupációval. Az elektromotorok mindkét esetben generátorként működve alakítják át az Audi e-tron mozgási energiáját elektromos energiává.

Az e-tron nyolcszög alakú, függőleges sávokkal tagolt single frame hűtőrácsot visel. Ennek felülete nagyrészt zárt és világos platinaszürke színű – erről ismerhető fel a teljesen elektromos hajtású modell. A Matrix LED fényszórók első szegélyén négy vizszintes sáv rajzolja ki az e-tron nappali menetfényének jellegzetes sziluettjét. Ezt az elemet első ízben integrálták közvetlenül a fényszóróba.

 

Az autó utastere is lenyűgöző

 

A külső forma mellett lenyűgöző az autó utastere is. Az egész műszerfal a vezető felé fordul a két nagy MMI touch kijelzővel. Alaptartozék a virtual cockpit, a vezető két nézet közül választhat. Német piacon – kérdés: máshol is? – az e-tron alaptartozéka az MMI Navigation plus csúcsminőségű médiaközpont, valamint az LTE Advenced és a WIFI elérési pont.

Az Audi e-tron számos vezetéstámogató rendszert kínál, köztük az alapfelszereltség részét képező hatékonyság asszisztens, amely a sofőrt segíti a gazdaságos vezetésben. A rendszer szenzorok, kameraképek, navigációs adatok segítségével ismeri fel a forgalmi környezetet és az út nyomvonalát. Az adaptív vezetéstámogató rendszerrel együttműködve a hatékonyság asszisztens előre látó módon lassítja és gyorsítja az autót.

 

A világpremier helyszíne balra, jobbra a hajó, amellyel a nemzetközi média képviselőit a helyszínre szállították. Az Audi ezúttal is magasra tette a mércét. Nem csak autóban, a rendezvény megszervezésében is

 

A márka első modelljeként az Audi e-tron 2019 közepétől lehetővé teszi egyes funkciók pótlólagos online aktiválását. Így például a LED fényszórók intelligens távvezérlésű Matrix LED fényszórókká fejleszthetők, vagy helyet kaphatnak a fedélzeten a vezetéstámogató rendszerek, az infotainment extrái, a DAB+ digitális rádió és az Audi smartphone interfész.

Az Audi e-tront csak Brüsszelben gyártják, kizárólag Győrben készült elektromotorokkal. A gyártás darabszámáról érthetően csak annyit mondtak az Audi vezetői: a piaci igények függvényében gördülnek le az e-tronok a brüsszeli szerelőszalagról.

 

Sárvári Péter, Győri szakember San Franciscóban

 

Ott volt a kaliforniai bemutatón Sárvári Péter, az Audi Hungaria e-motorgyártásának egyik felelős projektvezetője, aki kérdésünkre válaszolva elmondta, a győri Audiban naponta négyszáz e-motort gyártanak, amelyet vasúton juttatnak el Brüsszelbe. A győri Audi az e-tronhoz váltóval és teljesítményelektronikával szerelt elektromos hajtást szállít. Míg az e-motor teljes egészében Győrben készül, a váltót és a teljesítményelektronikát külső beszállítótól szerzi be a vállalat.

San Franciscóban arról is faggattuk a győri szakembert: vajon miért maximalizálták 200 km/h sebességben az Audi új modelljét? – Vevői igények alapján úgy állítottuk be az e-motor teljesítményét, hogy a gyorsulás és a hatótávolság optimális legyen – kaptuk a választ. Ha lassabban gyorsul az autó, növekszik a végsebesség, ha gyorsabban, akkor csökken. Az Audi számára továbbá fontos projektcél volt, hogy a kitűzött maximális végsebességet tartósan élvezhessék a vásárlók.

Az Audi e-tron világpremierjéről Koloszár Tamás tudósított San Franciscóból.

 

Szerző: Koloszár Tamás

Fotó: autoszektor.hu