Az elmúlt négy évben végzett szakmai feladatokról Máthé-Tóth Péter, a Győri Útkezelő Szervezet vezetője számolt be lapunknak.
„Nagyon komoly városfejlesztési stratégiai elemeket valósítottunk meg, olyan beavatkozásokat, ahol a szakmai igények találkoztak a régi lakossági problémákkal. Sajnos természetesen a mi munkánkra is rányomta bélyegét a Covid-járvány, majd az energiaválság és a háború is” – kezdte a beszélgetést a szakember. Majd egy példát említve felelevenítette, hogy a város közvilágítási kiadása egyik évről a másikra hirtelen a hatszorosára emelkedett, ami gyakorlatilag felemésztette az intézmény költségvetését, és nagyon útfelújítási, karbantartási mozgástér már nem maradt. „Ez arra ösztönöz minket, hogy fejlesszük a jelentős energiaigényű infrastruktúránkat, a közvilágítási hálózatot, hogy energiatakarékosabb felületeink legyenek. Ne 8,5 millió kilowattóra legyen egy évben a közvilágítási hálózat fogyasztása, hanem a LED-es fényforrások felszerelésével ennek a fele. Nyilván ez egy óriási értékű fejlesztés, de ilyen energiaárak mellett tíz éven belül megtérülő beruházása lehet az önkormányzatnak” – hangsúlyozta Máthé-Tóth Péter.
Majd az elmúlt évek egyik legnagyobb projektjeként a Kuopio parki beruházást méltatta. Ahol parkolólemezt hoztak létre, megtörtént a parknak a teljes körű megújítása, valamint a környék parkolóhálózatának átalakítása, járdáinak rendbetétele, a közvilágítás korszerűsítése is. „A tervezett beruházás 2,5 milliárd volt, mi azonban olcsóbban tudtuk a közbeszerzési eljárásainkat lezárni, és az így megspórolt 200 millió forintot más, fontos felújításra tudtuk fordítani” – avatott be a részletekbe a vezető. Jutott belőle Kismegyer és Szabadhegy lakóutcáira, a Mohai, a Sólyom és Lepke úti járdák megújítására, valamint a Móra park melletti útépítésre.
„Nagyon fontos eredménynek tartom, hogy a Szigethy Attila út, az Ipar út, vagy a Tatai úti csomópont átépítése megtörténhetett, hiszen közel 50 éves útburkolatot kellett cserélnünk, hogy az itt közlekedő napi több tízezer járműnek biztosítsuk a biztonságos közlekedését, azt a színvonalat, ami elvárható a mai Győrtől” – hangsúlyozta a szakember.
A lakóutcaprogram folytatásával elsősorban a lakossági igényekre igyekeztek reagálni a különböző városrészekben. Megújult a Sió utca, elkészült a Mayer Lajos utca első üteme, sok helyen járdaszakaszokat javítottak ki, ilyen volt a Tihanyi Árpád úton, de Adyvárosban és Nádorvárosban több helyszínen is végeztek ilyen munkálatokat. A Bem tér megújítása is fontos feladat volt, járdát építettek, 300 méteren új nyomvonalat alakítottak ki a gyalogosoknak, amelyet térkővel burkoltak. Rekortánborítású sportpályát, futópályát létesítettek, megújították, bekerítették a játszóteret is. Sáráson is történt előrelépés, ahol az önkormányzatnak nagyon régi adóssága van az ott lakók felé, az elmúlt időszakban el tudták kezdeni néhány útszakasz felújítását különböző módszerekkel.
Győrszentiván területén is sokat tudtak tenni: a Felüljáró úton egy 700 méteres szakaszt újítottak fel, valamint a Kör térnek az egyik utca szakaszát és a Sugár utca egy szakaszát tették rendbe, ahol korábban nagyon sok kátyú alakult ki. Ménfőcsanakon a Paptagi utcában a vízelvezetés kiépítésével együtt tettek rendet, ahol szintén több évtizedes problémát oldottak meg ezzel a beruházással.
A szakember a teljesség igénye nélkül még kitért a pinnyédi fejlesztésekre, ahol a Kunszigeti út komplex megújítása történt meg csomópont-átépítéssel, kerékpárút-létesítéssel, autóbusz-megálló kialakításával.
Egyes utcákban problémát okoznak a 40-60 éves fák gyökerei, amelyek felnyomják a járdát, és balesetveszélyesek, sok panasz érkezik ez ügyben a szervezethez. „Ezért polgármester úrral közösen átgondolva találtuk ki, hogy alaposan, többfajta favizsgálati módszerrel, növényorvos bevonásával megvizsgáltatjuk ezeket a fákat. Amennyiben több szakértő által megerősítve kiderül, hogy az adott fa beteg, kivágható. Így tudtunk például biztonságos új térkőburkolattal járdát kiépíteni a Babits Mihály utcában, ahol a beteg juharfákat ki kellett vágni” – emelte ki Máthé-Tóth Péter.
A vezető beszélt a szervezet közlekedésbiztonsági feladatairól is. „Mi a rendőrségi baleseti helyszínelési jegyzőkönyveket kielemezve statisztikát vezetünk arról, hogy hol, milyen baleseti helyzetek alakulnak ki a városban. Ezt kielemezve határozunk arról, hol kell beavatkoznunk – legalább terv, tervezés, elgondolás tekintetében. Ezért döntöttünk arról, hogy a Liget utca– Nyár utca kereszteződésében jelzőlámpás csomópontot alakítunk ki, csökkentve ezzel a balesetek előfordulását – hívta fel a figyelmet a szakember. A Zöld utcában pedig a zebránál raktak ki olyan jelzőlámpát, amit a gyalogosok üzemeltetnek egy gomb megnyomásával. Az autósok megállásra kényszerülnek, így a gyalogosok biztonságosan átkelhetnek a forgalmas szakaszon.
A jövőről szólva a szervezet vezetője konkrétumokat nem árult el, hiszen a költségvetést még nem fogadta el a képviselő-testület. Ami biztos, hogy fejleszteni szeretnék a városi főhálózat útjait, folytatni kívánják a lakóutcaprogramot, megkezdenék az okos közvilágítás kiépítését. „A stratégiai gondolkodásunkat az is bizonyítja, hogy nagyon sok műszaki dokumentációt, tervet készítünk, amelyek a jövőnek szólnak, azért, hogy ha bármilyen forrás adódik, akkor ne kelljen a tervezéssel külön időt, energiát, pénzt eltölteni, hanem csak elővesszük a fiókból azokat. Azt tapasztaljuk, akár a közmeghallgatáson is, hogy a győrieknek legtöbb problémájuk, panaszuk az utak, járdák állapotával kapcsolatban van. Tennivalónk tehát még bőven van és szeretnénk is mindent megtenni a győriekért együtt közösen dr. Dézsi Csaba András polgármester úrral! – zárta a beszélgetést Máthé-Tóth Péter.