Győr+
2018.11.03. 18:51

Egy győri cégtörténet sokszínű lapjai

A magyar könyvkultúra sokat köszönhet a győri Palatia Nyomda és Kiadó Kft.-nek, amely idén ünnepli megalapításának 25. évfordulóját. Negyedszázados történetéből az is kiderül, hogyan tudott folyamatosan fejlődni, milyen stratégiával élte túl a válságot, s miként készült fel a papíralapú termékek világszerte tapasztalható csökkenésére.

Radek József, a Palatia Nyomda és Kiadó Kft. tulajdonos ügyvezetője, több munkatársával és Juhász Attila társtulajdonossal együtt bizonytalan jövőképpel, de nagy elszántsággal és kitartással 1993-ban alapították meg a vállalatot. Az első hónapok működéséhez a Szuperinfó című újság gyártása jelentette az alapot.

„Tanultuk a vállalkozást, alaposan átgondolt cégfilozófia nélkül mentünk az ismeretlenbe, de talpon maradtunk” – idézi fel az önállóság kezdeteit a ma már 65 munkatársat foglalkoztató cég vezetője.

A Palatia – mely az első magyar mélynyomó gépről kapta a nevét – a növekvő és szélesedő, igényesebb megrendelések hatására egyre több és korszerűbb berendezést vásárolt. Az első években még nem voltak európai uniós pályázatok, ezért saját nyereségüket a cégben fantáziát látó bankok segítségével forgatták vissza a fejlesztésekbe. Az egy-, majd kétszínes gépet felváltotta a négyszínnyomó berendezés, s korszerű kötészet egészítette ki a technológiai sort.

„2000-től már megnyíltak a pályázati lehetőségek, szinte minden évben indulunk, s valamennyi tenderen sikeresek voltunk” – jelzi a tulajdonos, hogy mindig teljesíteni tudták a feltételként megkövetelt árbevételt, s foglalkoztatást.

A Palatia és megrendelői között létrejött a személytelenedő, szinte követhetetlenül felpörgő világunkban ritkán tapasztalható bizalmi viszony, esetenként baráti kapcsolat. Radek József a kultúra értő kedvelőjeként különös figyelemmel dolgozik többek között a győri önkormányzatnak, a Dr. Kovács Pál Megyei Könyvtárnak, a Győri Nemzeti Színháznak, a Győri Balettnek, a Győri Filharmonikus Zenekarnak, az Egyházmegyei Hivatalnak, a Széchenyi István Egyetemnek, s az ország más intézményeinek, kiadóinak, ügynökségeinek, cégeinek. Egyik munka hozza a másikat, az egyetemi jegyzetek mellett ma már a felsőoktatási intézmény legigényesebb könyveit is ők készítik az Universitas Kft. közvetítésével. A Palatia-nyomdában készül többek között a Győr+ Média mívességében is rendkívül látványos szakácskönyve, lapunk kreatív séfjének, Nagy Eszter tollából, aki kedvenc magyar ételeit ajánlja újragondolva. A novemberi Győri Könyvszalon pedig rohamtempót diktál, az erre az alkalomra megjelenő szépirodalmi, történeti, s gyermekkötetek jelentős része a Palatia munkáját dicséri.

„Magyarországon a könyvek harminc százaléka a karácsonyi vásáron kel el” – érzékelteti az ügyvezető, mennyire fontos a késő őszi, koratéli kiadványok határidejének pontos betartása.

A Palatia története, talpon maradása sokat elmond egy zöldmezős cég immáron tudatos piaci stratégiájáról, s arról, miként reagáltak a sorsukat, létüket alapvetően meghatározó változásokra. A gazdasági világválság idején merész, sőt vakmerő döntést hoztak: a megszorítások, visszafogások helyett fejlesztettek, Sopronban telephelyet is nyitottak. A Palatia jól mérte fel, hogy akkor lesznek a legsikeresebbek, ha a lehető legnagyobb hozzáadott értékű munkákra specializálódnak, igényes, kurrens, lehetőleg személyre szabott nyomdai termékeket gyártanak.

„Az export egyre inkább életbevágó, jelenleg termékeink exportpiaci részesedése 35 százalékos, ezt mindenképpen növelni szeretnénk” – jelenti ki határozottan Radek József.

A nyomdaipar komoly átalakuláson megy keresztül, világszerte csökken az újságok példányszáma. Az ofszet papír eladásának 10 százalékos csökkenése pontosan mutatja ezt a jelenséget. A csomagoló anyagokhoz használt papír mennyisége viszont világszerte egyre nagyobb, s ez a tendencia egészen biztosan folytatódni fog. Gondoljunk például a nejlonzacskók Magyarországon is küszöbön álló korlátozására, majd betiltására. Ezeket papírból készült csomagolóanyagokkal lehet kiváltani. A csomagmagoló ágazat fellendítését szolgálja az a 270 millió forint, amit tavaly modern gépek beszerzésére nyert a Palatia, s van még egy 160 milliós elnyert keretük, melyet hasonló fejlesztésekre használnak fel.

„Az egyediség és a gyorsaság ma már fontos feltétel. Gyakran fordul elő, hogy a megrendelő még a szükséges technológiai időt – például a festék száradását – sem akarja kivárni” – érzékelteti a határidők radikális rövidülését az ügyvezető. „Nemcsak a termékek, de a szolgáltatások minőségének is lépést kell tartaniuk az igényekkel. Ügyfeleink egyre jobban igénylik a személyes megbeszéléseket és a folyamatos informálást a termék aktuális gyártási folyamatairól” – avat be az ügyfelek magatartásának változásaiba a Palatia marketingvezetője, Tamasics Ágnes.

 

A magyarországi munkahelyek a létszám növekedésével gyakran elveszítik családias hangulatukat. A Palatia-nyomda szeretné megőrizni az eddig rá jellemző családias légkört. Dolgozik itt olyan család, melyből a férj, a feleség, a gyermek is a nyomdában keresi a kenyerét. A cég nem csupán saját dolgozóiért érez felelősséget, de a társadalmi felelősségvállalásban is élen jár, több jótékony célú rendezvény aktív támogatója.