Az Európai Parlament képviselői nem támogatják, hogy csökkentsék az idősek vezetői engedélyének érvényességi idejét. A jogosítványokra vonatkozó uniós szabályok frissítését szorgalmazza az EP.
Ez Európai Parlament szerdán megszavazott álláspontja szerint a jogosítványoknak a motorokra és személyautókra 15, a tehergépjáművekre és buszokra pedig öt évig kellene érvényesnek lenniük. A képviselők többsége egyetértett abban, hogy a járművezetők kompetenciája eldönteni azt, hogy egészségügyi állapotuk alapján alkalmasak-e a vezetésre. Ugyanakkor a tagállamok eldönthetik, hogy kötelezővé teszik-e az orvosi vizsgálatot. Ezen többek között a járművezetők látását, szív- és érrendszeri állapotát is ellenőrizhetik. A magyar jogszabályok szerint az orvosi alkalmassági vizsgálat tízévente kötelező, 50 év felett öt, 60 év felett három, 70 év felett pedig kétévente szükséges. Ausztriában és Németországban lazábbak az ide vonatkozó szabályok, ők már a hetven év felettieknek előírt, ötévenkénti vizsgálatot is diszkriminatívnak tartják az idősebbekkel szemben.
Magyarországon már nem kötelező magunknál tartani a vezetői engedélyt, de az EP szorgalmazza az egységes, akár a mobiltelefonon is bemutatható, digitális jogosítvány bevezetését is. Érdemes ugyanakkor észben tartani azt, hogy továbbra is kötelező magunknál tartani az érvényes személyazonosító igazolványt, és a lakcímkártyát is kérhetik hivatalos ügyek intézésekor.
Az Európai Parlament közleménye szerint a kezdő járművezetőknek legalább kétéves próbaidőszakot kellene teljesíteniük, szigorúbb keretek között, magasabb büntetési tételekkel. A tervezet szerint a 17 évesnél idősebbek jogosultakká válhatnak személygépkocsi- vagy tehergépkocsi-vezetői engedélyt szerezni azzal a kitétellel, hogy tapasztalt járművezető kíséri őket. Az általános sofőrhiány enyhítése érdekében abban is megállapodtak, hogy a 18 évesek is kaphatnak engedélyt teherautó, vagy legfeljebb 16 utast szállító kisbusz vezetésére, amennyiben rendelkeznek szakmai alkalmassági bizonyítvánnyal.
A halálos közúti balesetek számlának csökkentése miatt kilátásba helyezték a zéró tolerancia szabály általános bevezetését 2050-ig. A képviselők azt szeretnék, ha a járművezetők jobban felkészülnének a valós vezetési helyzetekre, és biztonságosabbá tennék a veszélyeztetett úthasználók – gyalogosok, gyermekek, kerékpárosok és e-rolleresek – közlekedését.