A gazdasági kihívások nagy terheket róttak a 2023-as pénzügyi évre a négykarikás vállalat életében, ám hiába a nehézségek, az Audi Hungaria az elmúlt esztendőben is lenyűgözően teljesített, és maradt megállíthatatlanul a magyar gazdaság kiemelt szereplője. Ezt igazolják a számok, az elkönyvelt sikerek: a társaság tavaly több mint 9 milliárd euró árbevételt ért el, és összesen 343 millió euró értékű beruházást hajtott végre. A további részleteket a cég vezetése kedden, megszokott találkozási helyszínükön, a Pipacs rendezvényközpontban ismertette a sajtó képviselőivel.
Az éves sajtótájékoztató kezdetén egy kisfilm mutatta be az eseménydús esztendőt, mikor is a 30. jubileumát ünnepelte az Audi Hungaria. A vállalat számos szakmai sikert zsebelt be, a napokban megkapták például az Év Befektetője Díjat, mellette pedig a többi között Magyarország Legvonzóbb Munkahelye díjban részesültek, de a Családbarát Magyarország Központ, Családbarát munkahely védjegy tanúsítvánnyal is kitüntette a társaságot.
„Harminc évesek lettünk és ezalatt egy teljeskörűen működő vállalattá fejlődtünk, egy globális termelési lánc ékkövenként tündököl az Audi Hungaria. A vállalat nagy fokú rugalmasságról tett tanúbizonyságot. A körülmények ellenére biztosította a cég a stabilitást, a termelési volumen kiemelkedett, minden idők legmagasabb értékeivel. A négykarikás vállalatnál a tavalyi évben 1 660 425 motor, köztük 114 058 elektromos hajtás készült. A győri gyártósorokról összesen 177 775 gépjármű gördült le, beleértve az SKD-gyártást is. Kompetenciaközpontként is működtünk. 2023-ban rengeteg beruházást valósítottunk meg, kollégáink képzésére is fókuszáltunk, munkatársaink 14 ezer különböző képzési modulokon vettek részt” – ismertette Michael Breme. Az Audi Hungaria igazgatóságának elnöke a mérföldköveket sorolva hangsúlyozta: a vállalat megalapította az Audi AHEAD Kft-t, elindult az új PPE (Premium Platform Electric) elektromos hajtások gyártása, valamint az EA888 R4 Otto motor sorozatgyártása.
„A legsokoldalúbb motorgyár volt tavaly is az Audi. A folyamatos fejlődés azonban olykor szomorúsággal is jár. Ezt példázta az Audi TT Coupé, több mint 660 ezret gyártottunk ebből a járműből, de tavaly elbúcsúztunk az ikontól.
De örömkönnyekre is van okunk, erre példa, hogy szerszámgyárunk történelmi csúcsot ünnepelt, hogy megkezdhetjük a CUPRA Terramar modell gyártását Győrben, valamint tovább folytattuk az elektromos motorok újabb generációjának, az MEBeco hajtások gyártására történő felkészülést” – tette hozzá az elnök.
Michael Breme a fenntarthatóság fontosságára is felhívta a figyelmet, mint ismertette, a zöld szemlélet jegyében megújuló energiákat használnak, és CO2 semlegesen működik a társaság.
A társadalmi felelősségvállalás és a kultúra patronálásában is élen járt az Audi Hungaria. „Kötelességünk, hogy további támogatást nyújtsunk, különösen az Audi ETO KC, a Győri Balett és a Győri Filharmonikus Zenekar esetében. Ezt az utat szeretnénk folytatni a jövőben is!”
A rendezvényen kiderült, hogy a négykarikás vállalat a régió legnagyobb munkáltatójaként 11 663 munkatársat foglalkoztatott a tavalyi év végén. Az Audi Hungaria AHEAD Kft.-vel együtt összesen 12 143 munkatársa volt a két társaságnak. Ráadásul partnereikkel közösen 50 000 főt foglalkoztattak országosan. A kollégák elismeréseként teljesítménybónuszt is fizetnek munkatársaiknak, a prémiumot néhány napon belül folyósítják, a dolgozók havi fizetésük 1,8-szorosát kapják.
A bértárgyalások vonatkozásában, újságírói kérdésre reagálva Németh Kinga elmondta: konstruktívan dolgoznak azon, hogy minél előbb sikeresek legyenek a tárgyalások. „Az elmúlt években 100%-os béremelést valósítottunk meg, de ezt a béremelési ütemet nem tudjuk tartani. Az a cél, hogy közép- és hosszútávon a termékeink Győrben maradjanak és a foglalkoztatást biztosítani tudjuk. Megfelelő, elismerő bérezésre törekszünk. Harmadik országbeli foglalkoztatásra vonatkozó céljaink jelenleg nincsenek” – árulta el a cég személyügyért és szervezetért felelős igazgatósági tagja.
Mint kiderült, az sem igaz, hogy kétezer alkalmazottat terveznek elbocsátani. Az elektromos autók gyártásához ugyan valóban kevesebb ember kell, ám a felszabadult munkaerőt átképzéssel más területre tudják gyáron belül irányítani.
Dr. Patrich Heinecke, a társaság pénzügyekért is felelős igazgatósági tagja magyarázatként hozzátette: tavaly brutális módon emelkedett az acél és az alumínium ára, az energiaárak az égig értek, az infláció jelentősen megnőtt, s a forint-euró árfolyama is kedvezőtlenül alakult. Bizonyos kedvezőtlen
jelenségek súlyosabban érintették Magyarországot, mint Kelet-Európának azokat az országait, ahol szintén működnek audis vállalatok. Márpedig e telephelyek között óriási a konszernen belüli
verseny a megbízásokért, s az Audi Hungaria tőle független okok miatt versenyhátrányba került.
„Az Audi sok értéket teremtett. A nap végén és az éves mérlegben viszont mindig a számok mutatják ki a valóságot, ezt látva pedig soha nem dőlhetünk hátra, hiszen a világ halad előre. Világos persze, hogy büszkék lehetünk arra amit elértünk” – ezt már dr. Patrick Heinecke, az Audi Hungaria pénzügy, beszerzés, IT és compliance területekért felelős igazgatósági tagja mondta a sajtótájékoztatón. „Vállalatunk a tavalyi évben 9,102 milliárd euró árbevételt ért el, és összesen 343 millió euró értékű beruházást hajtott végre. Társaságunk 1993-as alapítása óta az összberuházás értéke elérte a 12,5 milliárd eurót, mellyel az Audi Hungaria a magyar járműipar legnagyobb beruházója” – emelte ki a szakember, aki a magyar beszállítok fontosságát is hangsúlyozta. „A stabilitásunk, a beruházási erőnk és a nyitottságunk képezi az alapját a további nyereséges növekedésünknek. Lenyűgöző szolgáltatási portfólióval rendelkezünk” – tette hozzá dr. Patrick Heinecke.
Az aktuális üzleti évről is szó esett a találkozón, melyről ismét Michael Breme beszélt. Elsőként a keddi világpremiert méltatta, hiszen győri elektromos motorokkal mutatkozott be az Audi Q6 e-tron az ingolstadti központban. „Belső égésű motorkínálatunk optimalizálást folytatjuk, növekszik az elektromos hajtások száma. A PPE lenyűgöző meghajtás, de az MEBeco hajtások terén is folyamatosan fejlődni fogunk az idei esztendőben.
Hajtások és járművek Győrből a világnak! Az ötleteinkből mindig új szolgáltatások születnek, hiszen jól ismerjük a konszern ügyfeleit. Egyenrangú félként járunk el és hozzáadott értéket teremtünk. A verseny rendkívül éles csoporton belül és kívül egyaránt. Teljesítményünkkel még nagyobb hasznot tudunk hozni mind a konszernek, mind a városnak, az országnak és a világnak” – mondta az elnök, majd méltatta Győr adottságait is.
„Győrben kiváló az infrastruktúra, örülök, hogy az Audi kiemelkedő szerepet játszik a városban. Az üzleti tevékenységünk keretein belül különböző hatóságokkal együtt fogunk működni. 27 évet töltöttem Ingolstatdban, és ha azt az infrastruktúrát láttam volna ott mint itt, akkor nagyon örültem volna” – fogalmazott Michael Breme. Reagálva egy felmerülő kérdésre rámutatott: a kínai autógyártók megjelenésétől nem tartanak, egyáltalán nem félnek a versenytől, sőt ez élteti a céget, hiszen a versenyhelyzet új lehetőségeket is rejt.
TV-s szerkesztő: Ficsór Dávid