A napokban több súlyos baleset is történt, ami felveti azt a kérdést, hogy az egyébként magukat rutinosnak gondoló autóvezetők, hogy tudnak olyan alapvető vezetéstechnikai hibát elkövetni, ami balesetekhez vezethet.
Fontos az előttünk haladó után biztonságos távolságban haladni, aki ezt nem tartja meg figyelmen kívül hagyta a KRESZ egyik legfontosabb szabályát, ami a követési távolságot szabályozza.
„Járművel egy másik járművet követni csak olyan távolságban szabad, hogyha az elöl haladó hirtelen fékezéssel csökkenti a sebességét, vagy ebből kifolyólag megáll, akkor mögötte biztonságosan meglehessen állni!”
Ez kőkeményen sebesség függő! Ahogy az áramló forgalom tempója növekszik a szabályos kereteken belül, úgy kell a követési távolságot nagyobbra választani! Hiszen ne felejtsük el, hogy a hátul haladó csak fut az események után. Neki legtöbbször csak egy felvillanó féklámpa jut az események észlelésének terén. Főleg, ha egy nagy testű, az előttünk elterülő közlekedési környezetből szinte mindent kitakaró tehergépkocsit követ. Ekkor megvagyunk fosztva az előre látás, a korai helyzetfelismerés lehetőségétől! Ezt tetézi sok járművezetőnél még korunk legalattomosabb baleseti veszélyforrás faktora, a mobiltelefon nyomkodás vezetés közben, és természetesen az egyéb figyelemelvonás is.
Nézzük, hogy vezetés technikailag mit kell tenni az autóvezetőnek a kármérséklés érdekében.
Első alapszabály. Ha a ráfutásos balesetet fékezéssel nem tudjuk elhárítani, akkor lehetőleg jobbra kormányzom a járművet. Nyilván itt is lehet kivétel, ha pl. városban közlekedünk és járda van jobbra gyalogosokkal. Amennyiben lakott területen kívül vagyunk, útpadka van mellettünk, itt gondolkodás nélkül működnie kell a kisebbik rossz választásának elvének! Közben folyamatosan nyomom a féket, hogy az ütközéskor keletkező energia minél kisebb legyen! Érthetetlen, hogy sok vezető miért dönt a balra húzott kormány mellett! Hiszen szemből jöhet számos jármű, akár egy tehergépkocsi, kamion, busz is. Nagyon rossz és magyarázhatatlan döntés a balra kormányzás ilyen esetekben. Ez lehet pl. rutintalanság.
De ugyanakkor fontos, hogy az útszakaszon megengedett sebességgel haladjunk, ha út, látási, időjárási és forgalmi viszonyok ezt megengedik, hogy ne generáljunk feleslegesen minket előzgető gépkocsi sort sem.
Útpadkára futás!
Nagyon fontos szabály, ha a járművel az útpadkára futunk, akkor motorfékkel, óvatos üzemi fékkel, erős, két kézben tartott kormánnyal meg kell várnunk, hogy a jármű veszítsen a sebességéből és mozgási energiájából! Majd ezután óvatos mozdulattal, finoman visszatereljük az úttestre. Itt nincs más vezetéstechnikai opció! Az az idő, amíg a járművet hagyjuk a padkán futni pont elég nekünk is, hogy kifújjuk azt az adrenalint, pulzusszám növekményt, amit egy ilyen valós veszélyhelyzet okoz! Nem baj, ha a jármű pattog az útpadkán, esetleg dobál minket bent a karosszériában. Hideg fej és még egyszer hideg fej! Csak ezzel lehet elkerülni az ilyen típusú baleseteket. Az erős, intenzív féket azért kell elkerülni, mert eltérő tapadás ébred az aszfalton futó baloldali kerekek és a füves, gyepes, murvás padkán futó jobboldali kerekek között. Az emberi psziché pedig sajnos olyan, hogyha valós veszélyhelyzetben kell irányított és kontrolált kormány mozdulatot tennünk, nos, az ilyenkor nem sikerül! Ilyenkor nem működik a finom motorika sem a kezünkben sem a lábunkban!
A járművet vezetőknek, legyen az autós vagy motorkerékpáros minden esetben javasoljuk, hogy vegyenek részt valamilyen vezetéstechnikai tréningen.
Forrás: Győr-Moson-Sopron Megyei Rendőr-főkapitányság Sajtó