Egyedülálló autógyűjtemény látható Győrben a világhírű svéd Volvo-gyár egykor Magyarországon készült terepjáróiból. Kádár János járgányát is megnézhetjük!
Kisebb csodának számított, amikor 1974-ben megszületett a megállapodás: a Volvo a vasfüggöny mögött, a keleti blokk egyik országában, Magyarországon fogja gyártani az egyik katonai terepjáróját. A C202-es típusú Volvo Laplander – vagyis magyarul Lappföldjáró – gyártása a Csepel Autógyárhoz, egészen pontosan Szigetszentmiklósra került – meséli Juhos Sándor, a győri Volvo Laplander Járműtörténeti Múzeum tulajdonosa, alapítója és ötletgazdája, aki a világ legnagyobb gyűjteményével rendelkezik ebből a típusból.
„A svédek szállították a motort, a hidak, a váltó és a fékrendszer angol és amerikai, de az alváz, a felépítmény és az összes többi alkatrész itthon készült, többek között a Rába és a Graboplast is a beszállítók között volt. A svéd–magyar együttműködés olyannyira sikeres lett, hogy a magyar C202-es Laplandert 1977-ben a világ legjobb terepjárójává választották, megelőzve többek között a Toyota Land Cruisert és az angol Land Rovert” – mondja Juhos Sándor.
A magyar Volvo ezután világkarriert futott be, Svédországtól Argentínán át Afrikáig nagyon sok helyen használták, még Izlandra is került 300 darab. Az első ránézésre zömöknek tűnő jármű rendkívül mozgékony a terepen, extrém körülmények között is megállta a helyét, a fagyos északi sarkkörtől a perzselő afrikai sivatagokig mindenhol kiválóan teljesített, többek között 1982-es Falkland-szigeteki háborúban is bevetették.
„A megállapodás eredetileg tíz évre és tízezer terepjáró gyártásáról szólt, amely után a Csepel névhasználati jogot kapott volna, tehát Csepel terepjáróként folytatódott volna a Volvo Laplander története. Erre azonban nem került sor. A svéd–magyar együttműködésnek több dolog sem tett jót, így például amikor Kadhafi líbiai diktátornak száz terepjárót adott el a magyar állam a svédek megkérdezése nélkül” – mesél a márka kalandos történetéről a múzeum alapítója.
„Kádár Jánosnak és Czinege Lajos honvédelmi miniszternek is ilyen terepjárója volt, előszeretettel használták őket a vadászataikon. A prototípusok elkészülte után egyszerűen kivittek maguknak egy-egy példányt a gyárból, amit aztán a svédek később hiába kerestek, a raktári adatbázisban ugyan szerepeltek, de nem akadtak a nyomukra. Kádár János egykori terepjáróját is sikerült megvásárolnom, ma is itt látható a múzeumban” – mondja Juhos Sándor.
A magyar Volvo terepjáróból végül tízezer helyett mindössze 2324 darab készül el, ekkor a svédek összepakolták a szigetszentmiklósi gyártósort és az összes alkatrésszel együtt vasúton hazaszállították. Itthon még az emlékét is megpróbálták eltörölni: a Magyar Távirati Iroda archívumából törölték a magyar Laplanderrel kapcsolatos összes cikket és korabeli fotót.
A győrieknek azonban nagy szerencséjük van, hiszen Juhos Sándor munkájának köszönhetően testközelből is megismerhetik ezeket a különleges járgányokat. A Török István utcában található győri Laplander Járműtörténeti Múzeum előzetes egyeztetés után látogatható.