A barokk kor hét kiemelkedő zeneszerzőjének művei csendülnek fel szeptember 27-én, a Zene Világnapja alkalmából a Pannonhalmi Főapátságban.
A darabokat a Boldogasszony-kápolna 1820-ban épült és 2023-ra eredeti állapotára restaurált orgonáján Sárosi Dániel orgonaművész szólaltatja meg. A kamarakoncerten az orgonista mellett ifj. Barra Ákos játszik hegedűn.
Johann Sebastian Bach, Jan Pieterszoon Sweelinck és Johann Adam Reincken. Csak néhány név a barokk kor legkiemelkedőbb zeneszerzői közül, akiknek művei elhangzanak a Főapátság Zene Világnap-i hangversenyén a Boldogasszony-kápolnában. A németalföldi orgonistahagyományt megteremtő Sweelincktől, akit „német orgonistagyártónak” is neveznek a jelentős karriert elérő tanítványai miatt, az a-moll toccatát hallhatja a közönség. Bachtól két darab – az a-moll hegedűverseny II. tétele és az F-dúr pastorale – csendül fel. A német zeneszerzőre nagy hatást gyakorló Reinckentől szintén egy toccata hangzik el. Bár ő volt a 17. század egyik legjelentősebb komponistája, műveiből csak kevés maradt fenn az utókor számára. Ellentétben Georg Philipp Telemann-nal, akinek több mint háromezer alkotása ismert, ezzel pedig ő minden idők egyik legnagyobb életművével rendelkező német barokk zeneszerzője. Számos darabja közül ezúttal a h-moll fantázia került be a szeptember 27-i repertoárba.
A szvit műfaj „atyja”, Johann Jakob Froberger munkásságába a hangversenyen az a-moll toccata című műve által tekinthet be a közönség. Froberger a kor egyik legjelentősebb billentyűs szerzője. Életműve mérföldkő volt az európai zenetörténetben, ő volt ugyanis az első komponista, aki nemcsak orgonára, hanem más billentyűs hangszerre is írt darabokat. Kortársa, Johann Caspar Kerll szintén befolyásos és ismert zeneszerző volt, bár számos műve mára elveszett. Vokális és hangszeres zenéket, valamint operákat is szerzett. Billentyűs hangszerekre írt darabjai különösen jelentősek. Tőle ezúttal a d-moll passacagliát hallhatja a nagyérdemű. A hetedik zeneszerző, Toccata sexta című darabjával a repertoárban, Georg Muffat. Ismertségét leginkább a Florilegium Primum és Florilegium Secundum című vonósdarab-gyűjtemény mellé kinyomtatott, kiemelkedően érthető és részletes előadási utasításainak köszönheti.
A darabokat Sárosi Dániel orgona- és ifj. Barra Ákos hegedűművész tolmácsolásában hallhatja a közönség. Sárosi Dániel a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen szerzett orgonaművész-tanári oklevelet, Pálúr János és Ruppert István növendékeként. Budapesti tanulmányaival párhuzamosan a Freiburgi Zeneakadémia hallgatója lett, ahol 2005-ben orgonaművészi diplomát kapott Szathmáry Zsigmond mesterosztályában. Ezt követően a freiburgi intézmény szólista-osztályában végzett Martin Schmeding szakmai irányításával. Doktori fokozatot a budapesti Zeneakadémián szerzett 2022-ben, summa cum laude minősítéssel.
Orgonaművészként rendszeresen koncertezik különböző templomokban és hangversenytermekben Magyarországon és külföldön egyaránt. Hazai és nemzetközi orgonaversenyeken is eredményesen szerepelt. A 2000-ben az Országos Szakközépiskolai Orgonaversenyen elnyerte kategóriájának I. helyezését, valamint a verseny nagydíját, 2004-ben a Lipcsei Bach Orgonaverseny döntőjébe került, 2006-ban I. díjat nyert a Freiburgi Zeneakadémián megrendezett „Szólisták versenyén”, 2008-ban pedig Trierben a Hermann Schroeder Orgonaversenyen II. helyezést ért el.
Jelenleg a debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola orgonatanára és a Debreceni Református Hittudományi Egyetem adjunktusa, a Debreceni Református Kollégium Kántusának orgonistája, valamint a Debreceni Református Kistemplom zenei igazgatója.
Barra Ákos a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem kihelyezett képzésén a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karán diplomázott. Több mint 10 évig tanított a MEA zeneiskolában, 6 évig volt a Kodály Filharmonikusok első hegedűse, majd koncertmestere, jelenleg a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakgimnázium és a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar tanársegédja és a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar Doktori Iskolájának hallgatója.
Versenyeredményei is szép számmal vannak. 2000-ben partnerével, Giliga Edinával megnyerték az Országos Bartók Béla Hegedű-Duó Versenyt, 2004-ben pedig az I. Országos Főiskolai Találkozó és Versenyen partnerével, Pál Eszterrel Nívódíjban részesültek. Egyetemi évei alatt 2004-ben Köztársasági Ösztöndíjban, a Kodály Filharmóniánál 2011-ben az Évad Ifjú Zeneművésze díjban, tanári munkássága alatt pedig 2018-ban az Országos Zathureczky Ede Hegedűversenyen és 2019-ben az Országos Koncz János Hegedűversenyen felkészítőtanári munkájáért Tanári Különdíjban részesült.
Olyan nagyszerű karmesterekkel és szólistákkal dolgozott együtt, mint például Kobayashi Ken-Ichiro, Brian Fieldhouse, Medveczky Ádám, Kocsár Balázs, Vashegyi György, Vásáry Tamás, Mladen Tarbuk, Oliver von Dohnányi, Karolos Trikolidis, Baráti Kristóf, Kelemen Barnabás, Bogányi Gergely, Váradi István, José Carreras. Turnézott Európa legtöbb országában és Kínában több alkalommal.
Műsoron:
Georg Muffat (1653–1704): Toccata sexta
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562–1621): a-moll toccata, SwWV 298
Johann Jakob Froberger (1616–1667): a-moll toccata, FbWV 101
Johann Sebastian Bach (1685–1750): a-moll hegedűverseny, BWV 1041 II. tétel
Johann Sebastian Bach (1685–1750): F-dúr pastorale, BWV 590
Georg Philipp Telemann (1681–1767): h-moll fantázia, TWV 40:22
Johann Kaspar Kerll (1627–1693): d-moll passacaglia
Johann Adam Reincken (1643–1722): G-dúr toccata
A Boldogasszony-kápolnában tartandó Zene Világnap-i koncert a Pannonhalmi Főapátság 2024-es Orgonahangverseny-sorozatának ötödik alkalma. Az évben az utolsó, hatodik koncertet a középkori, felújításának és felszentelésének 800. évfordulóját ünneplő Szent Márton-bazilikában tartják 2024. december 26-án. Akkor Kiss Zsolt orgonaművész, a bazilika karnagya játszik ünnepi dallamokat.