Míg néhány évvel ezelőtt a rollerek legfeljebb egy gyenge alternatívát jelentettek a kerékpárok mellett, ma már sok tekintetben átalakult a közlekedés az elektromos meghajtású rollerek miatt. Kötelező a biztosítás, a biztonsági felszerelés ajánlott, és bár ezeket sokan elhagyják, egyszerű kezelése és tárolása miatt nagyon népszerű lett Győrben is a rollerezés.
Kezdésként fontos leszögezni: jelenleg a KRESZ nem ismer olyan járművet, hogy elektromos meghajtású roller. Épp ezért kőbe vésett szabály sem vonatkozik rá, legfeljebb csak ajánlásokat fogalmaznak meg a szakemberek, ugyanakkor biztosítást már kell rá kötnünk. A közlekedésben leginkább a kerékpárokhoz, segédmotoros kerékpárokhoz hasonlíthatóak, így jellemzően a kerékpárúton, kerékpársávokban találkozhatunk a rollerekkel, amelyekből akár még ülőrésszel ellátott verziót is vásárolhatunk.
Országos statisztika készült már arról, hogy mennyi baleset kapcsolódik elektromos rollerekhez. Molnár Karolina, a Belügyminisztérium államtitkára arról számolt be a szeptember 16. és 22. között zajlott Biztonság hete rendezvénysorozaton, hogy az idei év első 6 hónapjában 319, személyi sérüléssel is járó balesetben voltak érintettek e-rollerek (a sérüléssel nem járó baleseteket itt nem tüntették fel). Ami még figyelemfelkeltőbb, hogy az e-rolleresek kétszer annyi balesetet okoznak, mint amennyinek a károsultjai. A Magyar Biztosítók Szövetsége szerint ez azt jelzi, hogy az e-rolleresek KRESZ-ismeretei átlagosan is elmaradnak a forgalom többi résztvevőjének tudásától, de a közlekedési kultúrájuk sem kiforrott még.
Jelenleg is tart az új KRESZ-szabályozás készítése, időigényes folyamatról van szó, így a szakemberek szerint jövő év tavaszára, márciusra várható talán, hogy megújul a magyar közlekedés szabályozása. Ugyanakkor a folyamat részeként július 16-tól már egyes mikromobilitási eszközökre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb) kell kötni – azaz 14 km/óra tervezett sebesség felett a 25 kilogrammnál nehezebb rollerekre kell biztosítást kötni, 25 km/óra tervezett sebesség felett viszont tömegtől függetlenül mindegyikre. Bérrollereknél a bérbeadó cég felelőssége a biztosítás megkötése, de a felhasználó kötelessége ellenőrizni, hogy van-e biztosítás a járművön. A biztosítás összege több mindentől is függ, a lakhely például nagymértékben befolyásolja azt: Budapesten lényegesen drágább a biztosítás, itt található az e-rollerek közel 40 százaléka az országban.
A szabályozás egyelőre nem tér ki a védőfelszerelésekre úgy, ahogy például a kerékpároknál. A sisak alapvető felszerelésnek tűnik, az elektromos rollerek sokkal nagyobb gyorsulással rendelkeznek, a kormány kialakítása miatt is sokkal könnyebben veszíthetjük el az egyensúlyunkat vele, de nagy probléma a nem megfelelő használat is. A Győr-Moson-Sopron Vármegyei Rendőr-főkapitányság Sajtószolgálata kérdésünkre kiemelte: kettesével állni egy rollerre rendkívül balesetveszélyes, szülőket is látni, hogy így viszik a gyermeküket. Mint válaszukban írták: az autósok részéről is fokozott figyelem szükséges, ugyanis a felelőtlenebb rolleresek az autók között is felbukkanhatnak. Különösen veszélyesek a garázsokból, udvarokból kihajtásnál a járdán közlekedő rollerek.
Az e-rollerezés bárki számára elérhető. Győrben 2023 februárja óta van jelen a TIER. A halványzöld színű bérrollerek ma már megszokott részei Győrnek, és a kezdeti időszakhoz képest szinte minden városrész elérhető: Győrszentiván és Bácsa egyes részeire is eljuthatunk, de Ménfőcsanak és Gyirmót is a „térkép” részét képezi már. Pinnyédre és Kismegyerre is használhatóak a TIER rollerei. Az alkalmazáshoz bankkártya és okostelefon kell, az eszközök pedig 25 km/órás sebességre vannak korlátozva – ugyanakkor kereskedelmi forgalomban gyakorlatilag bárki vásárolhat akár 70-80 km/órás sebességre képes rollereket is. A KRESZ megérkezéséig egyelőre várnunk kell, addig marad az odafigyelés és az óvatos közlekedés.