A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adatai alapján szeptemberben Magyarországon a benzin átlagára 2 forinttal volt kedvezőbb a szomszédos országok átlagáránál, míg a gázolaj ára 1 forinttal került kevesebbe. A KSH adatai szerint mind a benzin, mind pedig a dízel üzemanyag átlagára érdemben csökkent az augusztusban mért értékekhez képest - hívta fel a figyelmet pénteken a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
A közlemény felidézi, hogy az EU Weekly Oil Bulletin kimutatásai alapján szeptemberben a 95-ös oktánszámú benzin átlagára Magyarországon 585 forint volt, ami 20 forintos csökkenést jelent az előző havi adatokhoz képest. Ez azt jelenti, hogy a benzin átlagára 2 forinttal, vagyis 0,3 százalékkal alacsonyabb volt a szomszédos országok 587 forintos átlagánál. A dízel üzemanyag szeptemberi átlagára 592 forint volt hazánkban, ami 19 forintos mérséklődést jelent augusztushoz képest. Ennek eredményeként a dízel is 1 forinttal, 0,2 százalékkal volt kedvezőbb, mint a környező országokban.
A szomszédos országok közül szeptemberben Ausztriában, Horvátországban, Szerbiában, Szlovéniában és Szlovákiában is magasabb átlagos benzinár volt megfigyelhető, míg a dízel átlagára Ausztriában, Horvátországban, Szerbiában és Szlovéniában haladta meg a magyar értéket.
Az NGM hangsúlyozza, a háború hatására megemelkedett üzemanyagárak letörésének, a kormány intézkedéseinek köszönhetően a magyar lakosság jelenleg 66 forinttal olcsóbban tankolhat benzint, és 71 forinttal kedvezőbb áron juthat dízelhez, mint azok áprilisi és februári csúcsértékeinek idején. Az üzemanyagkereskedők felelősségteljes árpolitikája, valamint együttműködésük jelentős szerepet játszik abban, hogy a magyar családok továbbra is kedvező áron vásárolhatnak üzemanyagot, elkerülve azt az igazságtalan helyzetet, hogy magasabb árat kelljen fizetniük az üzemanyagért, mint a szomszédos országokban – fogalmazott az NGM.
Emlékeztetnek arra is, hogy a Magyar Ásványolaj Szövetség és a Független Benzinkutasok Szövetségének kezdeményezésére, a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatásával, júliusban sor került az üzemanyagárak elemzési módszertanának finomhangolására. Az új rendszer szerint az árak nyomon követése havi adatszolgáltatás alapján történik, a korábbi heti összehasonlítások helyett, ami csökkenti az egyes országokra jellemző eltérések torzító hatását.
A KSH jelentése nyomán az NGM megerősítette, hogy a magyar üzemanyagárak továbbra is versenyképesek és belesimulnak a szomszédos országok átlagába, összhangban a kormány céljaival. A kormány továbbra is bízik az üzemanyagkereskedők együttműködésében – írta az NGM.