Az Építési és Közlekedési Minisztérium gőzerővel dolgozik a közúti rendelkezések szabályozásán. Öt munkacsoport foglalkozik külső szakértők bevonásával egy olyan jogszabálytervezeten, ami alkalmazkodik a forgalom megváltozott tényezőihez is.
A vezess.hu jelen volt azon a sajtótájékoztatón, ahol már az első részletszabályokról is szó esett. Mint írják: „A beszélgetésen Fülöp Ágnes nyugalmazott bíró, Kerékgyártó János helyettes államtitkár (ÉKM), Kovács Kornél főosztályvezető (ÉKM), Berta Tamás, a Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet igazgatóhelyettese és Major Róbert tanszékvezető (NKM) beszélt az általuk irányított csoportok legújabb javaslatairól.”
Ebben szerepel többek között az is, hogy a követési távolság esetében figyelembe veszik az átlagos reakcióidőt, így életbe lép az úgynevezett másodpercszabály – az autópályán kötelezővé teszik két másodperces távolságban követni az előttünk haladót. A javaslatban külön kitérnek a vészfékezésre és a kaszkadőrvezetésre, de a sebességhatárokkal is megengedőbbek lennének: A pótkocsi nélküli mezőgazdasági vontatók 60 kilométer/órás sebességgel is közlekedhetnének, de az autópálya egyes szakaszain is növelnék 130-ról 140 kilométer/órára a maximális haladási sebességet.
A javaslatok kitérnek a dudálás, a vészjelzés és az irányjelzés szabályaira is, de a fiatal közlekedőket is górcső alá vették. A biztonsági öv használata mindenkinek a saját felelőssége, ezt a szabályt azonban szükséges pontosítani és kiegészíteni azzal, hogy a 14 éven aluli gyermek felelősségét a kísérője, vagy a járművezető veszi át. A tervezet tartalmazza ,hogy a távolsági buszon utazó, három éven aluli gyermekekkel lakott területen kívül ülve kell utazni a kísérőnek.
A jogszabály finomhangolásához tartozik, és nem jelent tényleges változást az, hogy a várakozás fogalma helyett a mindenki számára érthető „parkolás” szót használják, de a félrevezető „leállósáv” szót is kivezetnék a KRESZ szövegezéséből.
A magyar közlekedők is egyre gyakrabban alkalmazzák a forgalom haladását gyorsító cipzár-elvet. A besorolást könnyítő, egyelőre csak az udvariasság szintjén működő „előre engedést” ezután jogszabályi keretet is kaphat.
Megosztó téma az idős sofőrök forgalomba engedése is. Az új KRESZ nem tiltaná ki őket a volán mögül, azonban kötelezővé tenné az autók megjelölését egy kiegészítő matricával, láthatóvá téve azt, hogy olyan tekeri a kormányt, akinek esetleg hosszabb lehet a reakcióideje.
A részletszabályokat a tervek szerint 2025 márciusában terjesztik a parlament elé, a jogi procedúra azonban hosszabb folyamat lesz. A teljes átállás a bizakodó jóslatok szerint 2025 őszére valósulhat meg.
A további szabálytervezetet a vezess.hu cikke taglalja.