A Black Friday – azaz a „fekete péntek” Amerikából eredő vásárlási szokás, amit a hálaadást követő pénteken tartanak a tengerentúlon. Idén november 29-én hazánkban tíz éve indultak a hasonló akciók, amelyek nem mindig egyetlen pénteki napra korlátozódnak, viszont a kiemelt napokon jelentős árcsökkenéseket ígérnek.
Fontos azonban megfogadni pár tanácsot, mielőtt a „kihagyhatatlan” ajánlatot megvesszük, megrendeljük.
Először is észszerű összeírni, mit is szeretnénk vásárolni, nehogy az akciók hevében fölösleges dolgokra költsük a pénzünket, csak azért, mert olcsó, és a végén kiderül, nincs is rá szükségünk. Vásárlás előtt mindig tegyük fel magunknak a kérdést: szükségem van rá? Az ajándéknak biztosan örülni fog a címzettje? Ha a válasz igen, akkor a listánkon szereplő dolgokról először is informálódjunk. A neten találhatók árukereső és összehasonlító oldalak, használjuk őket és válogassuk ki a számunkra legideálisabb terméket, figyeljük az árát. Olvassuk el a termékhez fűzött véleményeket is!
Fontos tudni, hogy 2022 májusától a kereskedőknek egyértelmű tájékoztatási kötelezettsége van akciózás esetén. Így nemcsak az eladási árat kell feltüntetniük, hanem az árcsökkentés bejelentése esetében az előző 30 napban alkalmazott legalacsonyabb árat is, amelyhez viszonyítva kell meghatározniuk a leértékelés mértékét.
Ha webáruházban vásárolunk, először azt ellenőrizzük, hogy a webshopnak szerepel-e honlapján a cégnév vagy az elérhetőség. A jogsértést elkövető e-kereskedőkről www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu oldalon lehet tájékozódni. Ha neten rendelünk, vegyük figyelembe a szállítási költséget, valamint a jótállást és a garanciát is. Tájékozódjunk arról, mennyi idő alatt érkezik meg a termék, átvehető-e személyesen, valamint a visszaküldés, a szervizelés szabályait is ismerjük meg. Tudni kell, hogy online vásárlás során hasonló jogok illetnek meg bennünket, mint az üzletben történő vásárláskor, azonban ezeken felül lényeges többletjogosultságként jelenik meg a 14 napon belüli, indoklás nélküli elállási jog. Ez akár szubjektív okok miatt is gyakorolható, például akkor is, ha nem tetszik az adott termék.
Ha a tudatos és körültekintő vásárlás ellenére mégis probléma merülne fel, amit a webáruházzal nem sikerül rendezni, akkor a fogyasztóvédelmi hatóságtól, a békéltető testületektől, vagy más, uniós tagállamból történt online vásárlás esetén a Nemzetgazdasági Minisztériumon belül működő Európai Fogyasztói Központtól kérhető segítség.
Egy, az idei Fekete Péntek kapcsán készült felmérés szerint a vásárlást tervezők 60 százaléka olyan termék beszerzésében gondolkodik, amit amúgy is megvenne, míg 42 százalékuk kifejezetten karácsonyi ajándékot keres.