A nő, a kultikus imádat: jön az Evita!

P. Csapucha Adrienn Fotó: O. Jakócs Péter
2024.12.05. 13:21

Grandiózus és monumentális – röviden így lehetne jellemezni a Győri Nemzeti Színház idei évadának egyik legjobban várt produkcióját. Az Evita kétség kívül fogalommá vált. A részben Budapesten, Madonna főszereplésével forgatott film pedig magasra tette azt a bizonyos lécet. Andrew Lloyd Webber és Tim Rice musicalje most Bakos-Kiss Gábor rendezése nyomán városunkban kel új életre, nem is akárhogyan, operai minőségben, lélegzetelállító szenvedéllyel.

Minden színháznak nagy kihívást jelent egy Evita típusú alkotás műsorra tűzése, hiszen a sikerhez szükséges egy kiváló zene- és énekkar, a történet kicsit sem mellőzi a tánckart, ez pedig nem feltétlenül áll rendelkezésre egyes társulatoknál. Győrben viszont igen, a lehetőségeket pedig maximálisan kihasználja a teátrum, szuperprodukciókat teremtve. Akárcsak most, az Evita esetében.

„Ami engem elkezdett mozgatni az a kisember nagyra törése, vagy nagyra vágyása, illetve ami elhangzik a darab elején: Megváltom népedet, Buenos Aires! Hogy lehet az, hogy valakiben egyszer csak elindul egy megváltói attitűd? Evita az egész életét arra tette fel, hogy megvalósítsa önmagát, a vidéki kislányból Argentína first lady-je lett, és nem véletlenül a mai napig egy óriási kultusz övezi a személyét.

Az a hatalmi mechanizmus, az az út, amin végig ment, ez volt az, ami engem a leginkább foglalkoztatott a történetben” – kezdte beszélgetésünket a teátrum igazgatója, a darab rendezője.

Bakos-Kiss Gábor a Győr+ Médiának elmondta, hogy Bán Teodórával, a Margitszigeti Szabadtéri Színház igazgatójával egyeztetve egy komoly együttműködés indult korábban, melynek egyik újabb ékköve a co-produkcióban készült Evita lett.

Egy musical az emberi sors dallamairól, amiben az élet nem egyértelmű: sokszor menekülnénk, mégis keresünk. Néha megpihennénk, de hajtunk tovább. Megmutatnánk magunkat, de játszanunk kell. Rajongásig szeretünk és kifulladásig élünk.

Ez a kettősség végigkísérte a gyerekkorában sokat nélkülöző Eva Perón életét, egy bálványét, aki kislányként a moziban ülve arról álmodozott, hogy egyszer híres színésznő lesz.

Személyiségének szenvedélye hatja át az őt alakító főhősöket is, a címszerepben kettős szereposztással Gadó Anitát és Horváth Mónikát. A lenyűgöző hanggal megáldott, bájos tehetségek minden dallammal mély nyomot hagynak a nézőben, ahogy az elképesztő díszlet, és az olykor tüzes, az argentin virtust idéző jelmezek is.

„Nőként nekünk valahogy minden helyzetben többet és jobban kell teljesítenünk. Azt érezzük, hogy mindig a maximumot kell nyújtanunk, de ebben a műben ez nem ennyire fekete és fehér. Evita életének kezdeti szakasza indokolja, hogy törtetővé vált, kiskorában elhatározta, hogy a saját validitását fogja képviselni, ehhez pedig minden követ meg is mozgatott.

Jelenlétben és hangban is megterhelő a szerep, de már nyáron bemutattuk a Margitszigeten, és Győrben is ez a második főpróbahetünk, így sokat csillapodott bennünk a karakter, tudunk már cizelláltabban fogalmazni” – mesélt a szerepéről és a műről Horváth Mónika.

A mindent elsöprő musicalt december 7-én mutatja be a társulat, a produkcióban közreműködik a Győri Nemzeti Színház zenekara, énekkara és tánckara, valamint a MATE Kaposvári Campus Rippl-Rónai Művészeti Intézetének színész hallgatói is.

Galéria: O. Jakócs Péter