Júniustól visszafizeti a jegyár felét a MÁV, ha 20 percnél többet késik a vonat

Győr+ Lázár János Hivatalos Facebook-oldala
2025.01.08. 12:17

Közlekedésinfó címmel hirdetett sajtótájékoztatót szerdára Lázár János. A miniszter komoly vállalásokat tett, mutatjuk a bejelentéseket!

Lázár János tíz miniszteri vállalást tett – számol be róla az Index.

  • Bevezetik a késési biztosítás intézményét. Új rendszert vezetnek be június elsejétől, a busz vagy vasúti menetjegyár felét visszafizetik annak, akinek a vonata húsz percet vagy azt meghaladó mértéket késik. Ez objektív felelősség, az utasnak semmit nem kell bizonyítania, bürokratikus eljáráson átesnie. Amennyiben beállt a 20 perces késés, vita nélkül visszaadják a jegyár felét. Aki az applikációban vette a jegyét, automatikusan a bankszámlájára megkapja az összeget, aki az interneten, az automatában vagy a jegypénztárnál vásárolt, az úticél befejezése után a jegypénztárnál kapja vissza az ár felét. Erre mindenki jogosult lesz, aki fizetett a jegyért. A bérleteseknél az a megoldás, ha a havi bérletes adott hónapban azzal szembesül, hogy 20 percet késik legalább 5 alkalommal a jármű, akkor a következő havi bérletből kap 10 százalék kedvezményt. A MÁV-appban ehhez be kell kapcsolni a késési biztosítást.
  • 2026. január 1-re a MÁV-csoport és a Volán-csoport összes mosdóját felújítják. A MÁV-nál az állomásokon ezer mosdó van, ebből háromszáz esett át bizonyos újításokon. A buszpályaudvarokon is felújítják a mosdókat. A MÁV utasai ingyenesen használhatják akár applikációval, akár érvényes jeggyel vagy bérlettel a mosdókat.
  • Minden InterCity-járaton takarító személyzet teljesít majd szolgálatot április 1-től. Ez menet közbeni takarítást jelent, érintve a mosdókat is.
  • Egy év alatt, 2026. április 30-ig ezer darab új autóbuszt vásárol Magyarország. 5700 busza van a Volánnak, az ezer darab új busz új színvonalat jelent, ebből ötszázat már idén beszereznek.
  • A mozdonyflotta megerősítése. Naponta kétszáz darab villanymozdony közlekedik, ebből ötven darab korszerű. 2026 nyaráig minden második mozdony megújul, az IC-járatokon csak újszerű mozdonyok lesznek. A napi kétszázhoz képest 2025-ben a nyári szezonra 40 darab új villanymozdony és 15 nagy teljesítményű dízelmozdony áll üzembe. Az európai piacon sikerült újszerű állapotban lévő, korszerű mozdonyokat találni, amelyeket kibéreltek, a szerződések megkötésre kerültek, a szállítások folyamatban vannak. 55 jármű jön idén, a többi 2026-ban.
  • Az IC-kocsik hiánycsökkentése. Száz olyan vasúti kocsi van, ami most rossz állapotban van, ezeknek soron kívül megrendelték a felújítását. A nyári főszezonra beállnak a szolgáltatásba. 285 darab kocsinak a megrendelését megkezdik 2025-ben.
  • Átadnak pályaszakaszokat a GYSEV üzemeltetésébe. A GYSEV-ben meghatározó üzletrészt szereztek, szeretnék ha a GYSEV nem Ausztriát, hanem Magyarországot szolgálná. A kapacitásaikat beforgatják a magyar kapacitásokba, Győr-Moson-Sopron, Veszprém, Vas és Zala vármegye területén vesznek át üzemeltetési feladatokat. 11 darab új Stadler motorvonatot rendeltek a GYSEV-nél, ez 53 milliárd forintos beruházás.
  • Új szolgáltatást alakítanak ki, ez a MÁV-busz. A nyári szezonban erősítő buszjáratokat szerveznek a vasúti járatok mellé. Többszáz buszt bocsátanak a MÁV rendelkezésére. A vasúti pályaudvar előtt a vasúton fizetett szolgáltatási díjért cserébe, a vasút céljának megfelelő útvonalon biztosítják a buszos közlekedést.
  • Klímagarancia. 2025-ben lehetővé teszik, hogy aki jegyet vásárol, pontosan tudja, melyik járművön van működő klíma. Klímás autóbusz vagy klímás vonat rendelkezésre fog állni 2025 nyarán. Ez a MÁV menetrendjéből pontosan látható lesz.
  • Április indul a MÁV+ új applikáció, ami bővülő szolgáltatásokkal az év második felére lesz kész. Amíg nem válik teljessé, a régi applikáció is működik. A legfontosabb új funkció a korábban említett késési biztosítás lesz.

Forrás: index.hu