A koronavírus-járvány idején feliratos műsorokkal és jelnyelven közzétett tájékoztatókkal, valamint videótolmács szolgálattal segítik a siket és nagyothalló embereket, hogy minden szükséges információt megkapjanak a vírusjárvány idején.
Orbán Evelint, a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége (SINOSZ), Győr-Moson-Sopron Megyei Szervezete megyei titkárát arról kérdeztük, milyen segítséget kapnak járvány idején a sorstársaik és hogyan tartják a kapcsolatot egymással.
A SINOSZ már február végén óvintézkedést vezetett be a jelnyelvi tanfolyamokon, ahol azt ajánlották azoknak a hallgatóknak, akik fertőzött gócpontban jártak, hogy a hazaérkezéstől két hétig maradjanak távol a jelnyelvi képzéstől.
A veszélyhelyzet elrendelésétől kezdve a jogi tanácsadás a siket és nagyothalló ügyfelek számára már csak interneten keresztül lehetséges.
A személyes jelnyelvi tolmácsszolgáltatást mindenhol felfüggesztették.
A megyénkben működő Máltai Szeretetszolgálat által fenntartott jelnyelvi tolmácsszolgálatnál március 24-től, más megyékben működő SINOSZ fenntartású tolmácsszolgálatoknál március 30-a óta már csak online tolmácsolás vehető igénybe.
A sürgősségi hívásokat 0-24 óra között várják, a viber alkalmazás segítségével lehet nekik üzenni, skype-on és e-mailen keresztül is elérhetőek.
A tagokat is e-mailen és interneten keresztül (SINOSZ honlapja és Facebook oldala) tájékoztatják a változásokról.
„Sajnos megváltozott az életünk, hiányoznak a klubtagok” – mondta Evelin, aki folyamatosan tájékozódik az országos és a győri intézkedésekről.
Március közepe óta a megyei titkár is home office munkarendben dolgozik, e-mailen, skype-on, messengeren, KONTAKT-on, viberen, whatsappon tartja a kapcsolatot a külvilággal, a szervezet tagjaival, tanítványaival és családtagjaival.
„A jelnyelvi képzéseken is bevezették az online tanulást, hetente küldjük a feladatcsomagot és a megoldó kulcsot is, amelyek segítik a tanulókat szinten tartani” – sorolja a kapcsolattartási lehetőségeket Orbán Evelin, aki hozzáteszi, hogy a hallgatóik nagyon hálásak, mert érzik, hogy a nehéz időkben is számíthatnak az egyesület segítségére.
A KONTAKT Tolmácsszolgálat gyorsregisztráció lehetőségével várja az új siket és nagyothalló ügyfeleket, akik még nem éltek a videó tolmácsszolgáltatás lehetőségével.
A járvány idején ez a szolgáltatás nagy segítség lesz annak, akik nem tudják igénybe venni a személyes jelnyelvi tolmácsolást.
„Az átállás mindenkinek új lehetőséget és némi nehézséget is hozott, de a megyei titkárok, helyi ügyintézők mindenben próbálják a tagokat segíteni” – teszi hozzá Evelin.
Már elkészültek jelnyelven a Gyakran Ismételt Kérdésekre (GYIK) adott válaszok az utazáshoz szükséges tagsági igazolványok érvényesítésével kapcsolatos tudnivalókról.
A COVID-19 és a veszélyhelyzettel kapcsolatban is vannak jelnyelvi videók és tájékoztatók a SINOSZ és Többnyelvűségi Kutatóközpont weboldalán és Facebook oldalán.
Az operatív törzs sajtótájékoztatóját a megalakulása óta a SINOSZ kezdeményezésre jelnyelvi tolmácsolással közvetítik a közösségi médiában és a televízió közszolgálati csatornáján, ahogy több napja már a Kormányinfó is hasonlóan látható jelnyelvi tolmáccsal és feliratos változatban is.
„Egyenlő esélyeket kapunk, mi is első kézből értesülhetünk a magyar kormány intézkedéseiről, Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő jelnyelven hívta fel a siket és nagyothalló személyek figyelmét erre a lehetőségre” – osztotta meg örömét Orbán Evelin és beszélt arról is, hogy a veszélyhelyzetben nemcsak a testünk, hanem a lelkünk is támogatásra szorulhat.
Ingyenes lelki segélyszolgálat, pszichológiai tanácsadás kérhető önkéntes szakemberektől az akadalyugras.hu oldalon.
„Remélem, hogy aki teheti, otthon marad, ezáltal is vigyázunk egymásra és magunkra. Bízom benne, hogy siket és nagyothalló sorstársaimat a rendelkezésre álló szöveges és jelnyelven megtalálható tájékoztatók és természetesen az egymással történő kapcsolattartás tovább segíti a járvány idején” – zárta Orbán Evelin, a SINOSZ megyei titkára.