Összesen 40 KISS motorvonatot rendelt meg a MÁV-START Zrt.. Az emeletes vonatok gyártását a Stadler Bussnang AG. végzi, az első kocsik már kigördültek a gyártósorról, és a tesztutakat járják. Vácott, a szombati nyílt napon több ezer kíváncsi érdeklődő tekinthette meg az új emeletes motorvonatot, vasárnap délelőtt Monoron és délután Szolnokon folytatódik a bemutató.
Nagy érdeklődés övezi a jövőre érkező új KISS emeletes motorvonatokat, ezért a MÁV nyílt rendezvénynapot tartott Vácott. A 600 férőhelyes KISS motorvonatok új korszakot nyitnak meg a személyszállításban. A MÁV-START először a legforgalmasabb a Budapest–Cegléd–Szolnok és Budapest–Vác–Szob elővárosi vasútvonalon indítja el az új vonatokat. A járművek jobb gyorsító képessége, illetve az oldalankénti 12 ajtónak köszönhető gyors utascsere miatt stabilabb lesz a menetrend, csökkenhet a menetidő.
Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója elmondta, hogykomplex szolgáltatásfejlesztésre szükséges mind a vasúti pálya, mind a járművek szempontjából. A legforgalmasabb Budapest–Cegléd–Szolnok (100a) vonalon idén is több karbantartási munkát végzett el a MÁV, jövőre pedig mintegy 6 milliárd forintot csoportosít át a saját forrásaiból, hogy a ceglédi vonal műszaki állapotán javítson. A felújítások és a modern motorvonatok forgalomba állítása hozzájárulnak a menetrend javításához és pontosabb közlekedéshez. Az emeletes járművek hadrendbe állításával 2022 őszére Budapest elővárosában kizárólag modern FLIRT vagy KISS motorvonatok közlekednek majd évente 60 millió ember utazását szolgálva.
Kerékgyártó József, a MÁV-START vezérigazgatója nemcsak az új vonatokat mutatta be, de beszámolt a 70-es vonalat érintő forgalmi változásokról is: „Október 21-től esténként két órával tovább, egészen 21 óráig meghosszabbítottuk a délutáni csúcsidőszakban megszokott menetrendet, így 19:25-kor és 20:25-kor is indul G70-es jelzéssel gyorsított vonat a Nyugati pályaudvarról Szobra. Ezáltal az esti órákban kényelmesebben juthatnak haza az utasok. Ezen felül hétvégén éjszaka ütemesen, óránként indulnak S50-es és S70-es vonatok, így biztosítjuk a Budapestről való éjszakai hazajutást.”
Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója kiemelte, hogy az emeletes motorvonatok jelentős hazai hozzáadott érték mellett készülnek. A KISS-ek forgóvázainak gyártását a Stadler szolnoki forgóváz üzeme végzi, míg a járművek összeszerelésének jelentős része a Dunakeszi Járműjavítóban történik. Emellett ugyancsak hazai gyártású a komplett fékberendezés is.
Az utasok elégedettségét szolgálja majd a kor követelményeinek megfelelő utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, tágas, 600 férőhelyes utastérrel felszerelt emeletes motorvonat. A KISS három hagyományos és egy mozgássérültek által is használható mosdóval rendelkezik, a multifunkciós terekben pedig 4 kerekes szék, illetve 12 kerékpár vagy 5 babakocsi is szállítható, továbbá WIFI-vel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, korszerű kamerarendszerrel van felszerelve.
A KISS-ek a legújabb biztonsági szabvány szerint készülnek, és a gyártó ellátja őket az ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerrel is, amely lehetővé teszi, hogy az európai uniós forrásokból felújított vasútvonalakon – a pályaparaméterektől függően – a 160 km/h engedélyezett sebesség ténylegesen kihasználható legyen.
A KISS vonatok üzemeltetési szempontból kivételes rugalmasságot biztosítanak a vasúttársaság számára, ugyanis a járművek a MÁV-START kötelékében üzemelő 123 darab – szintén Stadler gyártmányú – FLIRT motorvonattal is kompatibilisek, ezért akár szinkronüzemben is összekapcsolhatók.