A Budapest–Cegléd–Szolnok (100a) vasútvonalon idén – június 17. és július 10. között – Vecsés állomás és térségének felújítása zajlik, a kivitelezést a MÁV FKG végzi. A MÁV leányvállalata négy új vasútépítő nagygépet rendelt 2020-ban, ezek közül az első, az RM 85-750 típusú ágyazatrostálógép, most itt áll először munkába.
Az új gépek nagyobb hatékonysággal képesek elvégezni a vasúttársaság saját pályakarbantartási- és felújítási munkáit, így a karbantartásra fordított idő is csökkenthető.
A MÁV FKG a vasúttársaság több mint 7000 kilométeres vágányhálózatának karbantartásáért felel. Ehhez elengedhetetlen a korszerű géppark. A 2020-ban négy nagyvasúti munkagép beszerzésére összesen 25.200.000 euro összegben kötött szerződést a MÁV FKG a két nyertes vállalkozóval. A közbeszerzésen nyertes Plasser & Theurer, Export von Bahnbaumaschinen GmbH. a szerződés keretében egy nagyteljesítményű RM 85-750 ágyazatrostálógépet, egy nagyteljesítményű DGS NG dinamikus vágánystabilizálógépet és egy UNIMAT 08-4X4/4S kitérő- és vágányszabályozógépet szállított le 2021-ben. Az RGH 20C2 típusú sínköszörűgép gyártására a Harsco Rail Europe GmbH adott be nyertes pályázatot, ennek leszállítása 2022 őszén várható.
A Budapest–Cegléd–Szolnok (100a) vasútvonal a főváros agglomerációjának legnagyobb forgalmú pályája: naponta több mint 200 személyszállító és 50 tehervonat közlekedik. Ezt a szakaszt évente több mint 3,5 millióan, a távolsági közlekedéssel együtt pedig mintegy 11 millióan veszik igénybe. A vonal felújítása 2020-ban kezdődött a Nyugati és a Városligeti elágazás között, a vasúttársaság mintegy 4 milliárd forintot csoportosított át saját forrásból a szakasz felújítására. Majd 2021-ben 20 milliárd forintos kormányzati támogatással a Vecsés–Üllő és az Üllő-Monor szakasz felújítása valósult meg.
Dr. Pafféri Zoltán, a MÁV elnök-vezérigazgatója a 100a vonal felújítása kapcsán elmondta: „A most folyamatban lévő munka az elmúlt években megkezdett felújítás folytatása. Célja, hogy ezen a szakaszon is megbízhatóbbá és stabilabbá váljon a közlekedés, csökkenjen a meghibásodások száma. A vasúttársaság több mint 7000 kilométeres vágányhálózattal rendelkezik, ennek folyamatos karbantartása elengedhetetlen. Az új munkagépek beszerzésével lehetőség nyílik önköltségen, cégcsoporton belül jelentős kapacitásnövelésre, mindezt jelentős költségmegtakarítás mellett.”
Szűcs Lajos, Pest megye 7. számú választókerületének országgyűlési képviselője elmondta: „Az agglomerációban élő emberek legfontosabb eszköze kell legyen a kötöttpályás közeledés. Éppen ezért minden olyan beruházás, minden olyan gép, ami ennek elérését támogatja, az itt élők biztonságosabb és gyorsabb közlekedését segíti. Ennek a vasútvonalnak a leterheltsége eddig is nagyon nagy volt, úgyhogy örülünk a felújításnak, és annak, hogy egyre több korszerű új motorvonat áll az utazók szolgálatában.
Szlahó Csaba, Vecsés polgármestere kiemelte: „Minden olyan beruházásnak, felújításnak örülünk, amely a modernizációt, a fejlődést célozza meg. Az elmúlt években nagyon sok pénzt fordítottak a 100a vonal fejlesztésére, és bízom benne, hogy a következő években is folytatódni fog ez a munka. Vecsés város vezetőjeként üdvözlöm a felújítást, amit ezekkel az új modern gépekkel végeznek el. Bízunk benne, hogy ezt követően is egyre több jó szerelvény áll majd itt forgalomba a lakosság érdekében.”
Az új, Magyarországon egyedülálló nagyteljesítményű ágyazatrostáló gép most Vecsésnél állt munkába. A gép fontos szerepet tölt be a megfelelő vasúti ágyazat minőségének kialakításában, rostálás során a vasúti ágyazatból eltávolítjuk az elaprózódott, szennyezett, eliszapolódott ágyazati elemeket. Ez a technológia az ágyazat tisztítását, állékonyságát és vízelvezető képességét állítja vissza, így stabilizálja a vasúti pálya alapját, rendszeres rostálással a nagyobb pályafelújítások jelentős része megelőzhető.
Sejkóczki András, a MÁV FKG ügyvezetője bemutatta a munkákatokat végző munkagépet: „Az RM 85-750 típusú gép teljesítménye nagyobb, mint a vasúttársaságnál eddig meglévőké, a korábbi típus teljesítményét megduplázva halad óránként. Továbbá már nem csak folyóvágányok rostálására, hanem kitérők esetében is alkalmazható lesz ez az önjáró vasúti jármű. A 160 tonnás jármű ütközők közti hossza 43590 mm. A gépet négyen kezelik. A rosta működése során mindig a kaparólánc magasságú, kb. 40 cm-es szakasz tud bontani, a munka maximális mélysége a sinkorona alatt 1000 mm, a jármű előre haladásával tud a tényleges munkavégzés megvalósulni. A rosta teljesítménye 700 m3/h, munkamenetben így képes a gép maximum 1600 m-t rostálni óránként, így akár 6-8 km-t tud haladni naponta.”
A vasúttársaság Versenyképes vasúti infrastruktúra programjának keretén belül idén június 17-től július 10-ig Vecsés állomás és térségének felújítása zajlik. Ezek a kivitelezések a MÁV leányvállalata a MÁV FKG szakembereinek közreműködésével zajlanak, számos munkagép, vasútüzemi és közúti jármű bevonásával.
A karbantartási munkák során vágányokat építenek át, váltókat (kitérőket) cserélnek, ágyazatrostálást, síncseréket és vágányszabályozást is végeznek, karbantartják a felsővezetéket és a biztosítóberendezést. Továbbá a Dózsa György úti gyalogos és közúti átjáró, valamint Vecsés-Kertekalja megállóhelynél lévő gyalogos átjáró átépítését is elvégzik.
A Budapest–Cegléd–Szolnok (100a) vasútvonal a főváros agglomerációjának legnagyobb forgalmú pályája: naponta több mint 200 személyszállító és 50 tehervonat közlekedik. Ezt a szakaszt évente több mint 3,5 millióan, a távolsági közlekedéssel együtt pedig mintegy 11 millióan veszik igénybe. A vonal felújítása 2020-ban kezdődött a Nyugati és a Városligeti elágazás között, a vasúttársaság mintegy 4 milliárd forintot csoportosított át saját forrásból a szakasz felújítására. Majd 2021-ben 20 milliárd forintos kormányzati támogatással a Vecsés–Üllő és az Üllő-Monor szakasz felújítása valósult meg.
Forrás: MÁV