Előbb kezdődött meg a nyári betakarítás, így már most számítsanak a közlekedők a nehéz mezőgazdasági gépek jelenlétére a közutakon.
Az idén korábban kezdődött a kalászosok betakarítása, mert a meleg miatt gyorsabban érik a gabona. A nyári aratási munkák megkezdésével az autósok is több mezőgazdasági munkagéppel találkozhatnak a közlekedésben.
A gyorsforgalmú utakon ideális esetben nem láthatók ilyen speciális járművek, azonban a vidéki, különösen a kisebb falvak közötti alsóbbrendű utakon előfordulásuk gyakori. A mezőgazdasági munkagépek vezetőinek nehéz dolga van a közúton, mert gépeikkel gyakran a teljes úttestet elfoglalják a közlekedés során. A szemből érkező vagy az előző járművekkel való találkozáskor elsősorban a mezőgazdasági munkagép vezetőjének kell mindent megtennie a saját és a mások biztonsága érdekében. Mégis a közúton közlekedő sofőrök jól teszik, ha ezeket a gépeket fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel közelítik meg, felkészülve az átlagtól eltérő közlekedési manőverekre. A mellettük való elhaladás, előzés is jóval veszélyesebb, nagyobb odafigyelést és türelmet igényel.
A munkagépek a közutakon lassan haladnak, a megszokott közúti járművekhez képest nagyobb méretűek lehetnek, ezért feltorlódhat mögöttük a forgalom, előzni viszont csak óvatosan, jól belátható útszakaszon lehet, nagy oldaltávolságot tartva.
Mezőgazdasági járművel mindenütt lehet közlekedni, ahol azt a KRESZ nem tiltja. A mezőgazdasági munkákra használt lassú járművek óránként maximum 25 kilométeres, mezőgazdasági vontatók legfeljebb 40 kilométeres sebességgel mehetnek. A jelzőfényeknek nem szabad takarásban lenniük, a kombájnokról pedig le kell szerelni a vágóasztalt.
Mivel a forgalmat figyelmeztető kísérőjármű csak akkor kell, hogy felvezesse a mezőgazdasági járművet, ha több mint 4,5 méter széles, így az autóvezetőknek fel kell készülniük rá, hogy váratlanul is felbukkanhatnak az utakon. A kíséretre nem kötelezett járművek java is túlméretes, és sebességük alacsony (ez gyakran okoz torlódást, próbára téve az autósok türelmét), gyakran húznak vontatmányt, így a hosszúak is lehetnek. Villogó, sárga fénnyel kell ellátni az olyan járműveket, amelyek szélesebbek 3 méternél. Ugyan a mezőgazdasági gépeket megfelelően ki kell világítani, illetve meg kell takarítani a rátapadt sártól, hiszen ez szennyezi a közutat és balesethez vezethet, ez nem mindig történik meg, így az észlelésük nehezebb. A pótkocsi rakományát le kell takarni, majd pedig rögzíteni, illetve megjelölni, ha a járművön túlnyúlik.
Forrás: kreszvaltozas.hu
Fotó: Depositphotos.com