Sajnos még mindig sok a kerékpáros baleset Győr-Moson-Sopron megyében, így Győrben is. Legutóbb szombaton, sajnos halállal végződött egy ütközés. Hogy ne legyen több megelőzhető tragédia, a rendőrség összegyűjtötte a biciklis közlekedés szabályait.
„Az elmúlt időszakban megyénkben több olyan személyi sérüléses baleset történt, melyben kerékpáros kerékpárossal, vagy kerékpáros gyalogossal ütközött” – kezdték a Győr-Moson-Sopron Megyei Rendőr-főkapitányság szakemberei, majd így folytatták: Előfordult például, hogy az út szélén parkoló gépjárművek takaró hatása miatt az úton átkelő gyalogost a kerékpáros későn észlelte, így hirtelen kitérő manővere közben összeütközött az őt szintén kikerülő, mögüle érkező, gyorsabb sebességgel haladó kerékpárosnak.
Több baleset fordult elő kerékpárúton is, amikor az egymást kikerülő kerékpárosok egymásnak, villanyoszlopnak, zajvédő falnak, vagy kiemelt szegélynek ütköztek.
Az ehhez hasonló balesetek megelőzése érdekében az alábbiakra hívják fel a figyelmet:
Kerékpárral lakott területen belül legfeljebb 40 km/óra sebességgel szabad közlekedni. Lakott területen kívül sisakban 50 km/óra, sisak nélkül 40 km/óra a megengedett sebesség. Kerékpárúton a megengedett sebesség 30 km/h.
Kerékpárral az alábbi helyeken szabad közlekedni:
Kerékpárúton
Ha az út mellett van kerékpárút, akkor csak itt szabad kerékpározni, kivéve, ha az úttesten kerékpáros nyom (piktogram) van felfestve, ugyanis ebben az esetben az úttesten is szabad kerékpározni. Kerékpárúton mindkét irányba szabad kerékpározni. Itt különösen figyelni kell a kitérési manőverekre, az egymás melletti, vagy szemből történő elhaladásra.
Kerékpársávon
A kerékpársávot az úttest többi részétől folytonos – az útkereszteződésnél, továbbá ahol a járművek várakozóhelyét az úttest széle és a kerékpársáv külső széle között jelölték ki, szaggatott – sárga vonal választja el. Ha az úttesten van felfestett kerékpársáv, akkor csak itt szabad kerékpározni. A kerékpársáv egyirányú közlekedésre szolgál, itt szabálytalan és veszélyes szembe menni a forgalommal.
A kerékpársáv mellett gyakran parkolnak autók. Ilyenkor tartsuk meg a biztonságos ajtónyitásnyi távolságot. Kerékpársávon haladva fokozottan figyeljünk a szélső sávból jobbra kanyarodó autókra.
Nyitott kerékpársávon
Ezt a forgalomtechnikai megoldást csak ott alkalmazzák, ahol viszonylag kevés jármű közlekedik. A nyitott kerékpársávot az úttesten felfestett fehér színű szaggatott vonal és kerékpárt mutató burkolati jel is jelzi. A nyitott kerékpársáv nem csak besorolás céljából vehető igénybe, azon más járművek is közlekedhetnek. Méghozzá: „az egy irányban vagy egymással szemben közlekedő járművek egymás mellett történő elhaladás ezt szükségessé teszi” esetekben.
Kerékpáros nyomon
Az úttestre festett kerékpáros nyom (piktogram) a kerékpárosok számára jelzi az úttesten javasolt pozíciót, egyúttal a többi jármű vezetőt figyelmezteti a kerékpárosok jelenlétére. Amennyiben ilyen nyom van felfestve az úttestre, akkor a párhuzamos kerékpárút, illetve gyalog-kerékpárút használata nem kötelező.
Természetesen az úttesten elfoglalt pozíció csak javaslat, tehát el lehet térni tőle, valamint más járművek is ráhajthatnak, mivel nem jelent külön forgalmi sávot.
Járdán
Járdán alapvetően tilos kerékpározni! A KRESZ jó okkal tiltja a járdán való kerékpározást: a járda a gyalogosoké. A gyalogosok mozgása (főleg a gyerekeké és időseké) gyakran kiszámíthatatlan, így veszélyhelyzetek sokasága adódhat. Emellett a kapualjakból kihajtó autósok nem számítanak a járdán nagy sebességgel közlekedő biciklisre.
De itt is vannak kivételek. A KRESZ szerint akkor van lehetőség kerékpárral a járdán való közlekedésre – max. 10 km/órával haladva -, ha az úttest kerékpáros közlekedésre alkalmatlan, de ilyenkor is csak fokozott figyelemmel tehetjük úgy, hogy semmilyen módon nem akadályozhatjuk a gyalogosok közlekedését. Továbbá a 12. életévénél fiatalabb gyerek, mivel főútvonalon még nem kerékpározhat, így a párhuzamos járdán haladhat, legfeljebb 10 km/h sebességgel.
A fenti 5 lehetőség közül értelemszerűen a kerékpáros nyomon és a járdán kell a kerékpárosoknak a legfigyelmesebben, a legkörültekintőbben közlekedni.
További lényeges szabályok:
Az úttesten, az útpadkán és a járdán csak egy sorban szabad kerékpározni. Gyalog- és kerékpárutakon minden kereszteződésnél ajánlott a sebesség kellő lecsökkentése, hogy bármikor meg lehessen állni, az autóvezetők és a kijelölt helyen áthaladó gyalogosok ugyanis nem számítanak minden esetben egy kerékpáros érkezésére.
Ezeken felül mindenki tudja, hogy vezetés közben nem csak balesetveszélyes, hanem tilos mobilt használni, telefonálni, sms-t és chat üzeneteket írni. Ez a kétkerekű járművek vezetőire is vonatkozik, nemcsak a gépjárművezetőkre. Ezzel a rossz szokással hatszor nagyobb esélyünk van a balesetre, mintha ittasan ülnénk a volán mögé.
Nagyon fontos, hogy a jelenleg hatályos KRESZ szerint a kijelölt-gyalogátkelőhelyeken kerékpárosnak elsőbbség csak akkor jár, ha leszállást követően a kerékpárt áttolja.
Kerékpárral éjszaka és korlátozott látási viszonyok között csak akkor szabad közlekedni, ha az megfelelően ki van világítva. Lakott területen kívül éjszaka és korlátozott látási viszonyok között a kerékpárosnak fényvisszaverő mellényt kell viselnie.
Figyeljünk magunkra, egymásra, és valamennyi közlekedőre!
A gyalogosan vagy kerékpárral elkövetett jogsértés büntetést vonhat maga után!