Érdemes megfogadni: így takarítsa szélvédőjét indulás előtt

Győr+ Fotó: kreszvaltozas.hu
2025.01.14. 09:04

A jégtelenítéssel járó fáradság és az időveszteség is kisebb, mint ha a rossz kilátás miatt szenved balesetet, és viseli annak következményeit az autós.

Az autók üvegfelületeinek a jégtelenítésére számos eszköz áll rendelkezésre. Jégkaparók nagy választéka vásárolható, nem is beszélve a jégoldó folyadékokról. De ha valakinek nagyon nem tetszik az ilyen reggeli torna, az a szélvédő letakarásával is megúszhatja a jegesedést – persze a legjobb a garázsban, vagy a tető alatti parkolás.

A jegesedett szélvédő letisztításnak kezdetekor érdemes a motort beindítani, a fűtést felkapcsolni és a légbefúvókat a szélvédőre irányítani. Pár perces motorüzemet követően, bár szinte kézzel nem érezni, hogy az autó szellőzőrendszere már melegebbet fúj, de megindul a leolvasztás. A vastagabb jégréteget ezeken, a szélvédő alján kialakuló olvadó pontokon a legkönnyebb megkezdeni. Ha már egyszer megindul, akkor egyre könnyebb lehúzni.

A jégkaparók erős műanyag éleit, mint az eszköz neve is mutatja a vastag jégnél érdemes használni, a gumiélekkel a lekapart felületeket érdemes áthúzni. Ugyanis a műanyag él nem követi a szélvédő ívelését, így csíkos marad az üvegfelület, amely beülve nagyon zavarja a kilátást. A gumiéllel a nagyon vékony visszafagyó csíkok, illetve a hajnalban felfagyott vékonyabb páraréteg távolítható el hatékonyan.

Természetesen előfordulhat, hogy az autósnál épp nincs jégkaparó. Esetleg kirakta az autóból, vagy a csomagtartóban tartja, ami befagyott, vagy éppen eltört, az autós pedig sietve indulna. Ekkor jó kényszermegoldások is akadnak, például a pontgyűjtőkártyák, klubkártyák plasztiklapjaival nagyon jól el lehet távolítani a szélvédőre fagyott párát. A kártyaméretű műanyag lapok elég rugalmasak ahhoz, hogy idomuljanak a szélvédő ívéhez, és elég élesek ahhoz, hogy letolható legyen velük a jég.

Előfordulhatnak olyan esetek, amikor a szélvédő belülről is lejegesedik. Ez olyankor szokott előfordulni, ha például a kocsi beázik, illetve, ha a belső tere nagyon elvizesedett (a cipőkön sok havat vagy esővizet hordtak be), és a bezárt kocsiban így magas lett a páratartalom. Mivel az üvegek előbb lehűlnek, a pára azokon csapódik le. Fagypont körül, vagy alatt így a lecsapódott pára ráfagy belülről is az üvegre. Ennek az eltávolítása macerás, de fontos. Teljesen jó erre a feladatra a fent említett pontgyűjtőkártya, vagy kiselejtezett bankkártya.

A jégtelenítés közben járó motor rendszerint a jégtelenítés végére már termel annyi hőt, hogy ne fagyjon vissza semmi az üvegekre. Természetesen előnyt élveznek, akiknek nem csak a hátsó, hanem az első szélvédő is fűtött. A szélvédőfűtéseket és a tükörfűtést is jó bekapcsolni. A motorhővel jégtelenítők között a legrosszabb helyzetben a régi, még elektromos fűtőpatron és olaj/hűtőfolyadék hőcserélő nélküli dízelautók tulajdonosai állnak, mert az ő autóik nehezen melegednek be, szemben például egy kis hengerűrtartalmú benzinessel.

És még egy fontos dolog: amíg az autó nem melegedett át, és a külső hőmérséklet fagypont alatti, addig ne használják a szélvédőmosó berendezést, mert a hideg üvegre szórt víz azonnal felfagy megakadályozva a kilátást. Ez akkor is így történik, ha amúgy téli ablakmosó folyadék van a kocsi tartályában. – írja a kreszvaltozas.hu.

Kapcsolódó témák: #baleset-megelőzés | #közlekedés | #tél |