Szeretjük az alkalmazásokat. És bár sokunk telefonján még valószínűleg ott lapul egy-két játék, ezek a kis programok már rég túlnőttek szórakoztató funkciójukon és helyükbe a mindennapi életünket megkönnyítő, hasznos applikációk léptek: legyen szó akár közlekedésről, bevásárlásról, vagy – amivel ebben a cikkünkben is foglalkozunk – életmentésről.
Az alkalmazásokban rengeteg a lehetőség, ezt pedig az Országos Mentőszolgálat is felismerte, akik nem is egy fejlesztéssel rukkoltak elő az elmúlt években. Egy korábbi cikkünkben már ismertettük a SzívCity nevű alkalmazást, most pedig egy újabb ingyenesen letölthető applikációt, az ÉletMentőt mutatjuk be olvasóinknak.
Az alkalmazás néhány másodperc alatt, ingyenesen letölthető a Google Play-ben és az App Store-ban egyaránt. A regisztrációhoz a nevünkre és a telefonszámunkra van szükség, ez fontos, hiszen erről a telefonszámról mennek ki szükség esetén a segélyhívások a mentők felé.
A kért adatok megadása után jelenik meg az ÉletMentők főoldala. A felület legfontosabb és egyben legfeltűnőbb eleme a képernyő közepén található piros, „Mentők” feliratú gomb. Segélyhívás indításához ezt kell nyomva tartanunk – a véletlen riasztások elkerülése végett 3 másodpercig – a telefon ekkor automatikusan tárcsázza a mentőket. Az ÉletMentők használatához a telefon kérni fogja a helymeghatározás engedélyezését, így a hívás indításakor a diszpécser is látni fogja hol tartózkodunk. Az alkalmazás a helymeghatározás segítségével egy listát is készít a közelünkben található defibrillátorokról, kórházakról és gyógyszertárakról.
Az ÉletMentők emellett más praktikus funkciókkal is „fel van szerelve”. Érdemes kitölteni a profilunkat, ahol számos, az egészségünkre vonatkozó információt rögzíthetünk a segítségnyújtó számára: TAJ-szám, legközelebbi hozzátartozó, gyógyszerérzékenység, cukorbetegség, várandósság – hogy csak néhány példát említsünk. Ezeket az információkat, a tartózkodási helyünkhöz hasonlóan segélyhívás esetén a diszpécser is látni fogja, erről korábban Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője is mesélt a Győr+ Televízió Nyakkendő nélkül Knézy Jenővel című műsorában.
Kattints IDE és nézd vissza a teljes adást!
„Büszkék vagyunk az applikációra. Ez kifejezetten a mentőhívást könnyíti meg azzal, hogy egy gombot megnyom az ember középen, a hívása rögtön a mentőkhöz fut be és ráadásul megjelenik a képernyőn minden olyan információ, amit előre megadtunk magunkról. Tehát, ha valaki rosszul lesz, akkor nem kell annyi kérdésre válaszolni, hanem „beröpül” minden adat a képernyőre: ki vagyok, hány éves vagyok, milyen betegségem van, milyen gyógyszert szedek, milyen allergiám van és így tovább.”
Az OMSZ szóvivője továbbá egy másik hasznos elemre is felhívta az adás nézőinek a figyelmét:
„Ha valaki annyira rosszul van, hogy nem tud beszélni – mert ilyen is van sajnos, sok ember kap strokeot például – akkor meg tudja nyomni azt a gombot, hogy „nem tudok beszélni”. Ezt látja bent a mentős és megjelenik a telefonon jó pár kép, abból választhatjuk ki, miért kell a segítség: szívroham, infarktus, közlekedési baleset, lábtörés stb. tehát szó nélkül, három gombnyomással lehet mentőt hívni.”
Az alkalmazás „Elsősegély” menüpontjában pedig olyan gyakorlati teendőket sajátíthatunk el, mint hogy hogyan kell újraéleszteni, vagy mi a teendőnk eszméletvesztés, vérzés, mérgezés, áramütés és más vészhelyzetek esetén.
Győrfi Pál hozzátette: jelenleg az applikációt közel 600 ezer ember használja az országban. Számukra az OMSZ értesítéseket is tud küldeni, így például a nemrég vármegyénkben is elindult ügyeleti rendszerről is kaptak tájékoztatást az alkalmazás felhasználói.
Illusztráció: depositphotos.com