A koronavírus-járvány hatására a magyarok több mint fele nagyobb gyakorisággal rendelt ruházati cikkeket az interneten az elmúlt 12 hónapban, mint korábban, valamint akik ebben az időszakban tapasztalták meg az online vásárlás előnyeit, azok a járványhelyzet megszűnése után is többet terveznek vásárolni webáruházakban.
Az elmúlt egy évben gyakrabban rendeltünk divatcikket az interneten – derült ki Glami.hu, a divat-webáruházak kínálatát összekötő platform felméréséből. A kutatás többek között a magyar fogyasztók ruházati- és divatcikk vásárlási szokásait is vizsgálta a koronavírus-járvány megjelenése óta eltelt 12 hónapban.
A korlátozó intézkedések óriási lökést adtak az e-kereskedelemnek, és bár a felmérés szerint a fogyasztók háromnegyede összességében ugyanannyit, vagy inkább ritkábban vásárolt divattermékeket, a válaszadók több mint fele (51 százalék) gyakrabban rendelt ruházati cikkeket az interneten, mint korábban. A felmérés szerint összességében 25 százalékra tehető azoknak a fogyasztóknak az aránya, akik a körülmények ellenére saját bevallásuk szerint gyakrabban vásároltak divatcikkeket, ők jellemzően a kedvező árakat és a nagyobb leárazásokat említették meg indokolásként, valamint azt, hogy online gyakran több dolgot is rendelnek, mint amennyit a fizikai üzletben vennének meg.
Akik kevesebbet vásároltak divattermékeket elsősorban azzal indokolták döntésüket, hogy nem volt alkalom, amire felvehették volna az új ruhákat, vagy kiegészítőket (45 százalék).
A lehetőségek kiszélesedése mellett az online vásárlás kihívásaival is nagyobb arányban találkozhattak a fogyasztók. A legnagyobb visszatartó erőnek a magyarok a megfelelő méret kiválasztásának nehézségeit, a megérintés lehetőségének hiányát, a magas szállítási költségeket, valamint az árucserére vonatkozó esetenként bonyolult visszaküldési folyamatot jelölték meg.
Az elmúlt 12 hónap leforgása alatt az online vásárlás szempontjai is átalakultak: a biztonságos, érintésmentes kézbesítés elvesztette jelentőségét, a vásárlók számára fontosabbá vált, hogy mennyi idejük van az árucikk visszaküldésére, vagy a rendelkezésre álló kedvezmények. A bolti vásárlással kapcsolatban a válaszadók mindössze 14 százaléka válaszolta, hogy csak akkor fogja ugyanolyan biztonságban érzeni magát az offline vásárlás során, mint korábban, ha már megkapta a védőoltást.
Ami a divatcikkek online történő vásárlását illeti, a járványhelyzet normalizálódása után a fogyasztók 50 százaléka továbbra is gyakrabban tervez az interneten vásárolni, mint korábban és csak 11 százalék válaszolta, hogy változatlanul az üzletekben történő vásárlást fogja előnyben részesíteni – derült ki a kutatás eredményéből.