Gyorsabb lesz a vasúti közlekedés Budapest és Bécs között

Győr+ Fotó: MÁV
2024.09.29. 14:43

A Budapest és Hegyeshalom közötti 1-es számú vasútvonal Magyarország legnagyobb áruforgalmat, belföldi és nemzetközi személyforgalmat egyaránt lebonyolító vonala, egyúttal fontos szerepet tölt be Európa vasúti közlekedésében.

A MÁV a magyar kormány jóváhagyásával és az Európai Unió támogatásával ezen a vonalon a szűk keresztmetszetek felszámolását és a vasúti átjárhatóság növelését tűzte ki célul, ezáltal megbízhatóbbá és pontosabbá válik a közlekedés. A projekt célja a Budapest–Bécs vasúti összeköttetés színvonalának javítása, amelyet követően bővíthetővé válik a menetrendi kínálat, és tovább csökkenthető a járatok menetideje. Az új menetrendi szerkezetben várhatóan napi 16 pár járat kapcsolja majd össze a magyar és osztrák fővárost. A változással a Győr–Bécs nemzetközi kapcsolat színvonala is javul, és csökken a Budapest és Győr közötti menetidő is.

Ehhez szükséges beruházások, amelyeket a projekt tartalmaz:

  • Korszerű Központi forgalomirányítási (KÖFI) berendezés kiépítése a teljes vonalon,
  • ETCS L1-szintű vonatbefolyásoló berendezés fejlesztése,
  • Biztosítóberendezések beltéri elemeinek teljes cseréje, és kezelőfelület-csere Hegyeshalom, Tata, Almásfüzitő-felső állomáson, biztosítóberendezés korszerűsítése a kezelőfelület cseréjével Komárom állomáson.

A MÁV a teljes vonalon továbbfejleszti a vonatbefolyásoló rendszereket és központi forgalomirányító rendszert épít ki. Almásfüzitő-felső, Hegyeshalom és Tata állomáson megújulnak a biztosítóberendezések állomásokon belüli elemei. Komáromban kicserélik a biztosítóberendezés kezelőfelületét. Hegyeshalomban már megújult a biztosítóberendezés és az áramnemváltó berendezés, így a megállás nélküli határátmenet üzembe helyezésének feltételei a tervezett határidőben megvalósultak és lehetőség adódik a megállás nélküli, 100 km/órás áthaladásra. A „Budapest–Bécs gyorsítás” projekt első, pilot üzeme 2023. december 10-én kezdődött meg, két pár Hegyeshalomban áthaladó RailJet Express vonattal.

Az utasok számára jelentős változást hozhat ez a munka: pontosabb és sűrűbb lehet a vonatközlekedés, javul az utastájékoztatás, csökken a menetidő, megállás nélkül közlekedhetnek a nemzetközi szerelvények a magyar–osztrák határon.

A beruházás költségvetése 27 137 805 341 Ft, amelyhez az Európai Unió az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközből (CEF) 15 920 340 348 Ft támogatást tett elérhetővé, a projekthez a hazai költségvetés 11 217 464 993 Ft-tal járul hozzá.

Ugyan nem közvetlenül a projekt része, de a megállás nélküli határátmenet lehetővé tétele érdekében a MÁV-START 12 mozdonyvezető ausztriai képzését tette lehetővé. Mivel a vasúttársaság mozdonyvezetői tavaly sikeres vizsgát tettek Ausztriában, így Hegyeshalom és Bécs között is továbbíthatnak személyszállító járatokat. Osztrák mozdonyvezetőknek is indul képzés Magyarországon a tervek szerint idén, így a következő szakaszban háromra emelkedhet a megállás nélküli vonatpárok száma.

Az 1-es vonali CEF projekt befejezésének tervezett dátuma 2024. december 31. A nemzetközi vonatok menetrend szerinti közlekedési idejének változása ugyanakkor mástól is függ. Így például a megállások számának csökkentése a nemzetközi járatok esetében, emellett az osztrák vasúton történő pályafelújítások is befolyásolják az alapvető cél elérését. Osztrák oldalon jelenleg zajlik a pályafelújítás, az ÖBB 2028-ra ígéri az országhatár és Bécs közötti vonal rekonstrukciójának a befejezését. A vonatbefolyásolási rendszerek összehangolása (az ETCS L1-L2 szintváltás kiépítése) a két ország között azonban vélhetően már 2024 végére megtörténik az osztrák és magyar vasúttársaságok közötti műszaki együttműködés eredményeként.

Kapcsolódó témák: #közlekedés | #MÁV | #vasút |