Az elmúlt évek során jelentősen megnövekedett a kereskedelmi értékesítésen belül az internetes vásárlások részaránya. Az internetes kereskedelem által nyújtott vásárlás lehetősége általában a fiatal és a középkorúak körében népszerű, az idősebb korosztály körében kevésbé jellemző. Az internetes vásárlás nemcsak előnyökkel (kényelem, kedvezőbb árak, kínálati bőség, kötetlen megrendelési időpont stb.) járnak a fogyasztók számára, hanem bizonyos mértékű kockázattal is.
Egy adott webáruházban történő vásárláshoz szükséges regisztrációt/megrendelést megelőzően mindenképpen győződjünk meg arról, hogy a honlapon szerepel-e a webáruházat üzemeltető szolgáltató teljes vagy rövidített cégneve, vagy az egyéni vállalkozó neve, székhelye, adószáma, valamint az elektronikus levelezési címe, illetve biztosított-e legalább egy további elérhetősége (például telefonszám vagy elektronikus bejelentőlap).
Tekintettel arra, hogy a megrendelések során általában személyesen nem találkozunk az értékesítést végző képviselőjével, így ezek az adatok elengedhetetlenek, ha bármely okból szükséges a kapcsolatfelvétel, panaszügyintézés. Számunkra eddig ismeretlen kisebb vállalkozások esetén, célszerű meggyőződnünk arról az e-cegjegyzek.hu honlap felkeresésével, hogy a honlapon szereplő cég szerepel-e a cégnyilvántartásban, továbbá, hogy nincs felszámolás és/vagy végrehajtás alatt. Sajnos ez a lehetőség csak azon vállalkozások esetében biztosított, amelyek székhelye Magyarországon található.
Az előbbi adatbázis felkeresése azért is célszerű, mivel a honlap magyar nyelvű megjelenése és a honlap Domain nevének „.hu” végződése nem jelenti automatikusan azt, hogy az eladó magyarországi vállalkozás/egyéni vállalkozó, sok esetben a web áruházat hazánkban üzlettel nem rendelkező külföldi (más európai uniós vagy Európán kívüli) székhelyű cég üzemelteti. E vállalkozásoktól történő rendelés esetén figyelembe kell venni, hogy a leszállított termék esetén az esetleges kifogások (különböző minőségi problémák; más termék küldése; használati-kezelési útmutatók hiánya, stb.) ügyintézése jelentősen nagyobb többletidő ráfordítással és költségekkel járhat. A külföldi vállalkozások sok esetben a vételárat átutalással előre kérik, így a termék valamilyen okból történő kiszállításának elmaradása esetén esetlegesen problémák merülhetnek fel az átutalt összeg visszafizetése kapcsán, melynek intézése a kapcsolatfelvétel sok esetben nehézségekbe ütközhet. A vonatkozó jogszabályi előírások értelmében a webáruházak működtetőinek a fogyasztók számára a termékért ténylegesen fizetendő összeget forintban kell feltüntetniük.
A megrendelések esetén általában lehetőségük van a vásárlóknak, hogy a fizetés (PayPass, banki átutalás, banki befizetés, bankkártyás fizetés, utánvét) és a termék átvételének módját (különböző futárszolgálat, posta, személyes átvétel) kiválasszák. A szolgáltatók a banki/bankkártyás fizetést részesítik előnyben, az utánvétes fizetés esetén sok esetben többletköltséget számítanak fel a fogyasztók számára, de elvitathatatlanul ez a fizetési mód választása a legbiztonságosabb a vásárlók számára, hisz lehetőségük van arra, hogyha nem a megrendelt termék és/vagy minőségben kerül kiszállításra/átadásra a megjelölt átvételi ponton, annak ellenértékének kifizetését megtagadhatják.
A megrendeléseink elküldése előtt minden esetben meg kell jelölnünk, hogy az adott webáruház általános szerződési feltételeit (ÁSZF) elfogadtuk, ezt általában automatikusan bejelöljük, annak ellenére, hogy áttanulmányoznánk. Mindenki számára javasoljuk, hogy a megrendelést megelőzően szánjunk az ÁSZF tartalmának megismerésére néhány percet, hisz az lényeges és fontos információkat tartalmaz a megrendelésünk folyamatára, annak teljesítésének feltételeire, határidejére, kiszállítására/személyes átvételére és az esetlegesen felmerülő hibás teljesítés esetén a megrendelő jogaira, továbbá a szerződéstől elállás feltételeire és módjára vonatkozóan.
A megrendelés elküldését követő 48 órán belül a kereskedőnek elektronikus levélben vissza kell igazolnia annak megérkezését, ez általában egy automatikus válaszlevél, amely a megrendelés tényét és annak feltételeit tartalmazza, ennek elmaradása esetén célszerű a webáruház üzemeltetőjét telefonon és/vagy e-mailben megkeresni.
Nagyon fontos tisztában lennünk azzal, hogy internetes vásárlás esetén a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) kormányrendelet alapján úgynevezett elállási jog illet meg bennünket, amelyet a termék átvételét követő 14 naptári napon belül gyakorolhatjuk, néhány kivételtől eltekintve. Ilyen kivétel például, ha a megrendelt CD, DVD és számítógépes szoftver, egészségvédelmi, higiéniai termékek csomagolása sérült.
Abban az esetben, ha a kereskedő nem fogadja el, hogy elállási jogunkkal élni kívánunk, és nem fizeti vissza az általunk kifizetett összeget – mint minden szerződéssel kapcsolatos jogvitában – bírósághoz vagy a lakóhelyünk szerint illetékes békéltető testülethez fordulhatunk.
A külföldi üzemeltetőkkel szemben felmerülő jogviták esetén a vásárlók – jogaink érvényesítéséhez (tanácsadás, idegen nyelvű levelezés stb.) – a bírósági eljárás előtt az Európai Fogyasztói Központ segítségét vehetik igénybe, amelynek tevékenységéről és elérhetőségéről a magyarefk.hu honlapon érhető el információ.
Ingyenes fogyasztóvédelmi és versenyjogi tanácsadás Győrben
A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda (GVTI) csapata díjmentesen segít a győrieknek fogyasztóvédelmi és versenyjogi problémáik megoldásában. A GVTI fogyasztóvédők célja az, hogy segítsék a tudatos döntéshozást, és a panaszok rendezését. Sikeresebb a panaszkezelés, ha a fogyasztók és vállalkozók tisztában vannak problémájuk jogszabályi hátterével. Ezeknek a jogoknak a megismerésében és panaszlevél megírásában segít teljesen díjmentesen, – a Gazdasági Versenyhivatal megbízásából, vele együttműködésben dolgozó, – Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda.
Szakterületeik: megtévesztő reklámok, szavatosság és jótállás, üdülési jog, termékbemutatók, közüzemi szolgáltatások, internetes vásárlások, jelentős piaci erővel való visszaélés, utazási szerződések, légi utasok jogai, üzletfelek megtévesztése.
Elérhetőségek:
9022 Győr, Bajcsy–Zsilinszky u. 44 sz., 2.em., 202.
Tel: +36 30 891 6625
E-mail: [email protected]
Nyitvatartás:
Hétfő: 12:00-16:00
Kedd: 9:00-13:00
Szerda: Zárva
Csütörtök: 12:00-16:00
Péntek: 9:00-13:00
(x)