A városban is sok bringás kitart a közlekedési eszköze mellett a hideg időszakban. Nekik gyűjtöttött hasznos tanácsokat a kreszvaltozas.hu oldal, amelyeket mindenképp érdemes megfogadni.
Míg 20 éve inkább a vidéki kisebb településekre volt jellemző az évszaktól független kerékpárhasználat, addig mára a nagyvárosokban is jellemző lett – amit nagyban segített a kerékpáros közlekedést segítő kresz-módosítás, a kerékpáros utak kialakítása. A késő őszi-téli bringaüzemnek is megvanak a sajátosságai, amire érdemes rákészülni.
Az egyik legfontosabb a láthatóság. Az első lámpa fehér vagy kadmiumsárga, a hátsó piros fényű lehet és folyamatos vagy villogó fényt kell kibocsátaniuk. Mindkettőnél feltétel, hogy 150 méter távolságról láthatóak legyenek. A hatályos jogszabályok lehetővé teszik, hogy világítóeszközöket a ruhára szereljék.
Érdemes a kerékpárosoknak is figyelni arra a lámpák beállításánál, hogy a modern ledes fényforrások elég erősek ahhoz, hogy a többi közlekedőt elvakítsák. Az első kerékre legalább két borostyánsárga kétoldalas prizma felszerelése ajánlott, de ez kiváltható fényvisszaverő csíkkal ellátott gumiabroncs használatával. Hátulra szükséges egy fényvisszaverő prizma, amely nem lehet háromszög alakú.
Lakott területen kívül kötelező, lakott területen belül a látási viszonyoknak megfelelően ajánlott a megfelelő fényvisszaverő ruházat viselése.
A nehezebb üzemkörülmények okán még inkább kell figyelniük a bringásoknak az egyéni védőfelszerelésekre. Ugyan nem kötelező a viselésük, de ajánlott. A legfontosabb a kerékpáros fejvédő sisak. A könyökvédő és a térdvédő használata is növeli a védelmet, különösen a nagyobb sebességgel közlekedő bringásoknak érdemes használni. Nem ritka kép, és támogatandó gyakorlat, hogy a sebességre játszó (downhill) kerékpárosok spéci bukósisakot viselnek.
A gyakrabban előforduló csapadékos útviszonyok miatt a sárvédők felszerelése is fontos. Jobb tisztán megérkezni. A csapadékos időben a ráfot fogó fékkel szerelt kerékpárral járóknak számítani kell arra, hogy a fékpofáknak először a vizet kell levasalniuk a ráfról, utána érkezik a lényegi fékhatás. Ilyen szempontból jobbak a tárcsafékes kerékpárok, amelyeknek a fékkar meghúzása és a fékhatás kialakulása között nincs akkora holtidejük esős időben sem. A fékpofákat is érdemes ellenőrizni, ami felkeményedett, az gyengébben fog, főképp nedves körülmények között.
Ruházati szempontból ajánlott a kerékpáros kesztyű, a speciális meleg kerékpáros nadrág, a sportszár, amelyekkel az izületek védhetők (ha megfáznak évekkel később jelentenek majd visszatérő kellemetlen fájdalmat). Előnyös, ha van a bringásnál kerékpáros esőkabát (poncsó) is, ez kicsire összegyömöszölhető, viszont ha szükséges, akkor nagyon jó, ha kéznél van. Bringaszerelők szerint esős időben a meghajtóláncot érdemes gyakrabban kenni, olajozni. Nagyon jó erre a teflonos kenőanyag. És bár nem létezik kerékpár-téligumi, érdemes beszerezni egy bordázottabb mintázatú gumit.
A nedvesebb időjárás miatt kicsit jobban oda kell figyelni a kerékpár állapotára. Érdemes gondoskodni a felni, a lánc és a váz rozsdásodás elleni védelméről. A láncról már szóltunk, hasonlóképp érdemes kívülről is kenni a lánckerékcsoportokat is. Viaszspray használatával védhető a kerékpár többi alkatrésze (váz, kormány- és üléscsövek) a korróziótól.
Végezetül pedig egy jó tanács: még ha jól felkészített a kerékpár, akkor is van olyan szituáció, ami bringával nehezen megoldható. Ez pedig, ha jeges az útfelület. A továbbjutásért létezik egy egyszerű, ősi trükk: csúszós úton érdemes puhára leereszteni a gumikat, hogy nagyobb felületen kapaszkodhassanak.
Forrás: kreszvaltozas.hu
Fotók: Depositphotos.com