Győr+
2019.01.08. 07:47

Javában zajlik a készletkisöprés

Már nagyban zajlanak az ünnepek utáni leértékelések: van, ahol 70 százalékos leárazások várják a vásárlókat.

Az idei szezonra a korábbinál is nagyobb készletekkel készültek a kereskedők, hiszen minden adat a kereslet növekedését jelezte előre. A megkérdezett szakértők szerint készletkisöprések reklámként és új ügyfelek szerzésére is lehetőséget biztosítanak.

Jagodics Rita marketingszakember elmondta, felmérésük szerint idén még nagyobb portfólióval készültek az ünnepekre a kereskedők. Ennek oka a javuló gazdasági mutatók és a növekvő vásárlóerő mellett az volt, hogy a fogyasztók ott szeretnek vásárolni, ahol nagyobb az árukészlet, és ennek a feltételnek meg kell felelnie a kisebb és nagyobb szereplőknek egyaránt.

A szakember hangsúlyozta, hogy az ilyenkor jellemző készletkisöpréseket a multinacionális cégek már beépítik árstratégiájukba, és belefér, hogy beszerzési ár alatt értékesítsenek. A kisebb cégek nem ennyire tudatosak, de azok is rákényszerülnek erre a piaci nyomás miatt. Semmi esélye nem lesz egy cégnek megszabadulnia a felesleges készlettől, amikor a többiek leértékelt áron értékesítenek – fogalmazott.

Ezért érdemes ebben az időszakban felkeresni a boltokat, mert jelentős kedvezményekkel vásárolhatunk, főleg ruházati terméket, ahol a szezonális tényezők is szerepet játszanak az új kollekciók megérkezésével. Januárban jellemzően az ünnephez kapcsolódó termékek is 20-70 százalékkal olcsóbban kaphatók, de előkerülhetnek egy évvel korábban felhalmozott termékek. Ezért ez mind a vevők, mind a kereskedők számára előnyös, win-win helyzetet teremt – tette hozzá.

A felesleges készletek nem azért alakulnak ki, mert ügyetlen és buta egy kereskedő, hanem azért, mert minél szélesebb választékot szeretne biztosítani méretben és típusban a vásárlóknak a karácsonyi csúcsszezon idejére – fogalmazott. Amikor a kereskedő leáraz valamilyen terméket, akkor lemond az árbevételének egy részéről. Ez az egyik oldalról ráfizetést jelent, hisz akár 70 százalékkal ad olcsóbban egy-egy terméket.

A kedvezmények általában néhány termékre vonatkoznak. „A kereskedők abban bíznak, hogy a nagy akciókkal becsalogatják a vevőket, akik mást is vásárolnak, vagy teljes áron, vagy kisebb árkedvezménnyel kínált portékákat. Ez egyfajta reklám, ami pénzbe kerül” – mondta.

A leárazások leginkább azokat a termékcsoportokat érintik, amelyek az ünnephez kötődnek, ezek a jellemzően olyan ajándékozási cikkek, mint a játékok, a könyvek vagy a ruházati termékek.

Fotó: MTI

hirado.hu