Rendőrség

Legyünk tudatos online vásárlók!

Fotó: Pixabay
Győr+
2021.11.04. 06:24

Hogy ne váljunk áldozattá vásárlóként, tartsunk be néhány aranyszabályt.

A pandémia kezdete óta sok cégnek kellett áttérni az online működésre, hogy folytathassa tevékenységét.

Azzal, hogy az emberek egyre többet használják az online szolgáltatásokat és egyre többször webshopokban vásárolnak, nagyot nőtt a kiberbűnözők mozgástere.

Az év végi ünnepek közeledtével az online vásárlások száma pedig még inkább megsokszorozódik majd. Annak ellenére, hogy olyan új technológiák teszik az online vásárlást biztonságosabbá, mint a “Biztonságos ügyfél hitelesítés” vagy a “Két-faktoros autentikáció”, a kiberbűnözők még mindig találnak módot arra, hogy az online vásárlók pénzét megszerezzék.

Éppen ezért indult el – 2020 után idén is – az E-commerce nemzetközi akció, amelynek célja az online csalások, illetve az ezt megelőző illegális kártyaadatszerzések lehetőségének visszaszorítása, amely – közvetve vagy közvetlenül – a vásárlókat, a kereskedőket, a csomagküldő szolgálatokat és a pénzintézeteket egyformán sújtja. Az ezek elleni fellépés közös érdek, ezért a magyar rendőrség is csatlakozott az akcióhoz, 18 másik országhoz hasonlóan. Az akció október 1-től október 31-ig tartott, amelynek keretében 28 embert tartóztattak le, akik csalással gyanúsíthatóak. Módszereik különböző bankokkal kapcsolatos mobil applikációkhoz voltak köthetők, amivel illegális fizetéseket és vásárlásokat végeztek.

Illusztráció: police.hu

 Hogy ne váljunk áldozattá vásárlóként, tartsunk be néhány aranyszabályt:

 1.         Vásároljunk megbízható forrásból!

2.         Ellenőrizzük a véleményeket és értékeléseket a kereskedőről, termékről!

3.         Gondoljuk át kétszer, mielőtt fizetünk!

4.         Használjunk bankkártyát!

5.         Ellenőrizzük, hogy a vásárlás nem jár-e ismétlődő díjfizetéssel!

6.         Ne küldjünk pénzt ismeretlen személynek!

7.         Ne küldjük el a bankkártya-adatainkat e-mailben vagy lefotózva!

8.         Ha nem vásárolunk, ne adjuk meg a kártyaadatainkat!

9.         Ellenőrizzük a weboldal fizetési biztonságát!

10.       Győződjünk meg az adatátvitel biztonságáról!

11.       Mentsük el az összes, online vásárláshoz kapcsolódó dokumentumot!

Ha pedig kereskedők vagyunk:

1. Figyeljünk arra, hogy minden alkalmazottunk ismerje az online csalással kapcsolatos problémákat!

2. Legyünk naprakészek a fizetési csalások típusaival kapcsolatban és legyenek eszközeink megelőzni ezeket (A bankunk tájékoztatni tud a fizetési csalási módszerekről.)!

3. Ismerjük meg a vásárlóinkat, annak érdekében, hogy megbizonyosodhassunk róla, hogy a fizetés valóban megtörténik és a bankszámla-jogosulttól származik!

Forrás: police.hu