A fiatalok körében rohamosan terjed a mesterséges intelligencián alapuló eszközök használata, ezért egyre fontosabb, hogy a felsőoktatásban betöltött szerepük definiálva legyen. A HÖOK meggyőződése, hogy ebben a legcélravezetőbb megközelítés, ha a mesterséges intelligenciára eszközként tekintünk, amelyet be kell építeni az oktatási és tanulási folyamatokba.
Ahogy minden eszközre, úgy a mesterséges intelligenciára is igaz az, hogy a felhasználón múlik, hogy pozitív vagy negatív hatást fejt ki. Ezért a HÖOK szükségesnek tartja, hogy a mesterséges intelligencián alapuló eszközök felsőoktatásban történő felhasználásának egyértelmű szabályai legyenek, amelyek támogató környezetet teremtenek az ilyen eszközök felelős felhasználásához. A HÖOK közgyűlése az alábbiakban összegezte azon javaslatait, amelyek hozzájárulhatnak egy ilyen környezet megalkotásához:
1. A szakdolgozatokra vonatkozóan legyenek egyértelműen tisztázva a mesterséges intelligencia segítségével készített részek hivatkozásának szabályai az intézményi Tanulmányi- és vizsgaszabályzatokban;
2. Valamennyi kötelező tantárgy első előadásán legyen bemutatva, hogy az adott tárgyra vonatkozóan melyek a mesterséges intelligencia használatának javasolt határai;
3. Az intézmények indítsanak bevező kurzust, melynek keretein belül megtanítják az adott tudományterület AI lehetőségeinek effektív és etikus használatát;
4. A felsőoktatási intézmények valamennyi tevékenységük (oktatás, kutatás, ügyvitel, stb) során kerüljék a mesterséges intelligencia tiltását;
5. A felsőoktatási intézmények törekedjenek azon számonkérési formák előtérbe helyezésére, amelyek készségeket és a tudományterület megértését helyezik előnybe a lexikális tudással szemben;
6. Az ESG irányelveinek megfelelően legyenek a hallgatók számára egyértelműek a mesterséges intelligencia használatára vonatkozó szabályok az intézményi Tanulmányi- és vizsgaszabályzatokban, amelyeket kizárólag felmenő rendszerben lehet módosítani;
7. Az alábbi intézményi szabályzatok kerüljenek felülvizsgálatra a mesterséges intelligencia használatát illetően: Térítési- és juttatási szabályzat, Tanulmányi- és vizsgaszabályzat, Oktatói munka hallgatói véleményezésének szabályzata, Etikai és Fegyelmi szabályzat, Adatkezelési szabályzat;
8. Az Oktatói munka hallgatói véleményezése térjen ki a mesterséges intelligencia oktatásba való beépítésének hatékonyságára;
9. A felsőoktatási intézmények biztosítsanak hozzáférést a képzés során használatos mesterséges intelligencia eszközökhöz;
10. A felsőoktatási intézmény szervezzen továbbképzést az oktatók számára a mesterséges intelligencia oktatásban való felhasználását illetően.
Kiadó: Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája