Napjainkban már számtalan dolgot online intézhetünk. Az internet nyújtotta lehetőségeknek köszönhetően megoldhatjuk otthonról a nagybevásárlást, időben értesülhetünk akciókról és leárazásokról, de egy átutalásért vagy szerződéskötésért sem kell feltétlenül személyesen befáradni a bankfiókba. Mi több, mindezt akár a saját lakásunktól távol, mobiltelefonnal is elvégezhetjük. Fontos szem előtt tartani azonban, hogy a kényelem veszélyekkel jár: az óvatlan online ügyintézés a kiberbűnözés melegágya!
Mit tegyen?
– Kezelje fenntartással a sürgető hangvételű hívásokat, üzeneteket!
– Használja elővigyázatosan a közösségi médiát! A csalók visszaélhetnek az adatokkal, fényképekkel.
– Ha megpróbálták megkárosítani, vagy azt gyanítja, hogy megadta fiókja adatait egy csalónak, minden esetben tegyen bejelentést a bankjánál és a rendőrségen, még akkor is, ha a csaláskísérlet nem volt sikeres! Mindig ügyeljen személyes adatai biztonságára, eszközein használjon vírusirtót!
– Bejelentkezésekhez használjon biztonságos hitelesítést, kétlépcsős azonosítást!
– Használjon egyedi és erős jelszavakat, tárolja őket biztonságos helyen!
– Online bejelentkezéshez mindig gépelje be a bank hivatalos honlapjának hivatkozását, vagy használja a „Kedvencek” közé elmentett linket!
– Legyen óvatos az internetes keresők találati oldalán szereplő hivatkozásokkal, különösen a fizetett hirdetésekkel! Kattintás előtt a kurzort föléjük húzva vizsgálja meg, hogy a megfelelő honlapra mutatnak-e!
– Ellenőrizze rendszeresen bankszámláját, a gyanús tevékenységekről tegyen bejelentést bankjánál!
– Internetes vásárlás előtt ellenőrizze, hogy megbízható-e az adott oldal!
– Csak biztonságos internetkapcsolat esetén fizessen online!
Mit ne tegyen?
– Ne kattintson e-mailben, sms-ben lévő hivatkozásokra, képekre, és ne nyissa meg vagy töltse le a mellékleteket!
– Soha ne jelentkezzen be online fiókjába egy üzenetben szereplő linkre kattintva!
– Ne ossza meg azonosítóit, jelszavait senkivel, és ne tárolja őket könnyen megtalálható helyen!
– Ne küldjön vagy tegyen közzé bankkártyáiról, okmányairól készült fotót az interneten!
– Ne osszon meg senkivel személyes, banki, illetve bankkártyaadatot telefonon vagy e-mailben!
– Ne tegyen közzé olyan adatot, amely alapján megszemélyesíthetik Önt, vagy kitalálhatják a biztonsági kérdésekre adott válaszait!
– Ne telepítsen semmilyen alkalmazást a számítógépére, mobiltelefonjára más kérésére, még akkor sem, ha azt a bankja nevében teszik!
– Ne higgyen a túlzottan kecsegtető lehetőségnek! Ha egy ajánlat túl jónak tűnik, szinte biztos, hogy csalás.
Ha úgy véli, olyan kibertámadás érte, amelynek során veszélybe kerülhetett a bankszámlája vagy egyéb pénz- és értékpapírt forgalmazó fiókjának jelszava – például feltörték e-bankfiókját vagy Ön által nem jóváhagyott tranzakcióval szembesül –, azonnal vegye fel a kapcsolatot bankjával, szolgáltatójával, és jelezze a csalás gyanúját; ellenőrizze a számlaforgalmat, a tranzakciós történetet; ellenőrizze a bankjánál kapcsolattartásra, értesítésekhez beállított telefonszámát, e-mail címét (előfordulhat, hogy ezeket a visszaélés során megváltoztatták); vizsgálja meg a bankszámlához társított, regisztrált eszközeit és bankolásra használt számítógépét, futtasson vírusellenőrzést, keressen ismeretlen alkalmazásokat; nagyon fontos, hogy minél hamarabb módosítsa az online bankfiókhoz vagy értékpapírszámlájához tartozó bejelentkezési adatait (ehhez használjon olyan számítógépet vagy más csatornát, pl. telebankot, amely biztosan nem érintett a csalásban); ha úgy gondolja, hogy a számítógépére vagy mobiltelefonjára idegen szoftver települt, akkor minden olyan hozzáférésének (e-mail, közösségi oldalak stb.) jelszavát szükséges megváltoztatni, melyet arról az eszközről használt, vagy jelszavát az eszközön tárolta; amennyiben a bankkártyájához kapcsolódó visszaélésről szerez tudomást, mérlegelje bankkártyájának felfüggesztését vagy letiltását.
Az online vagy adathalász támadást vagy gyanúját jelezze a bankjának, a rendőrségnek, illetve a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat – Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NKI) felé is!
Banki, biztosítási és egyéb pénzügyi fogyasztóvédelmi kérdésekben díjmentes segítséget kérhetnek a Pénzügyi Navigátor Tanácsadó Irodahálózat szakértőitől!
Elérhetőségek:
Cím: Győr, Szent István u. 10/a., II. emelet 208-as iroda (az ITC székház),
Telefon: 06-30-923-4942 (ügyfélfogadási időben), E-mail: [email protected]
Web: www.penzugyiofogyaszto.hu, facebook.com/penzugyifogyaszto
Ügyfélfogadás:
HÉTFŐ: 8:00-14:00 // SZERDA: 8:00-14:00 // CSÜTÖRTÖK: 11:00-17:00
Pénzügyi Navigátor. Utat mutat a pénzügyekben.
(X)