NMHH: közösségi média nélkül ma már szinte lehetetlen érvényesülni

MTI Illusztráció: Pixabay
2025.01.14. 10:26

Platformizálódott a magyar kommunikációs tér, így napjainkban nehezen érvényesülhetnek azok a piaci vagy közéleti szereplők, amelyek nincsenek jelen a közösségi médiában - olvasható a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából készült friss kutatásban.

A kutatás szerint – amelynek részleteit kedden közölték az MTI-vel – a médiahatóság aktuális tanulmánya a 300 legnépszerűbb hazai Facebook-oldal mintegy hárommillió, 2021 és 2024 között született posztját vette górcső alá.

Ezek közül a legtöbb lájkot és egyéb reakciót a sporthírek váltották ki, a legtöbb komment a politikai témájú bejegyzésekhez érkezett, míg a legtöbb megosztást a receptek érték el.

A legnépszerűbb posztok a mindennapi élethez kapcsolódó mémek, az életről és halálról szóló nagy bejelentések, a celebekről, sportolókról, zenészekről szóló hírek, a gyors és egyszerű receptek, a megható történetek, az idézetek és az ezoterikus tartalmak voltak.

A vizsgált időszakban a legtöbb, csaknem 3,9 millió megosztást a “Wegera a kommunikátor” állatmentő oldal érte el, ott található a legtöbbször, csaknem 39 ezerszer megosztott poszt is, míg a legtöbb, mintegy 55 millió reakciót a Nemzeti Sport Online bejegyzései váltották ki – írták.

Az, hány emberhez jut el egy-egy bejegyzés, a tanulmány szerint szorosan összefügg azzal, hogy egyébként milyen gyakran posztol az adott oldal: az online hírportálok felületei például jellemzően óránként több bejegyzést is közzétesznek, ezek azonban kevésbé mozgatják meg a felhasználókat, ezzel szemben a ritkábban, napi egy-két alkalommal posztoló közéleti személyiségek bejegyzései sokakat képesek megszólítani – áll a kutatásban.

Kiemelték: a Facebook kimondott és burkolt elvárásai egyaránt meghatározzák, hogy a tartalomgyártók mit, mikor és milyen mennyiségben állítanak elő.

A platform például kimondottan, szabályzatában lefektetve tiltja a felnőtttartalmak közzétételét, míg a burkolt elvárásait leginkább az algoritmusok preferenciái határozzák meg, ezek azonban csak gyakorlati úton tapasztalhatók.

A tartalomgyártóknak tehát muszáj a posztjaikat a Facebook elvárásaihoz és ízléséhez igazítaniuk, máskülönben láthatatlanná válhatnak a felhasználóknak – írták.

Úgy folytatták: az Európai Unió digitális szolgáltatásokról szóló rendelete (DSA) lehetővé teszi, hogy megértsük és finomhangoljuk, mit és hogyan mutat nekünk a platform. Lehetőségünk nyílt például néhány kattintással beállítani, hogy az algoritmikus válogatás helyett időrendi sorrendben lássuk a posztokat, csökkentve a kitettségünket a Facebook algoritmusainak.

Ennek ellenére a tartalomgyártóknak továbbra is érdemes figyelembe venniük a platform preferenciáit, hiszen a felhasználók nem álltak át tömegesen az időrendi sorba rendezett hírfolyamra – tették hozzá.

A gazdaság más területeihez hasonlóan a Facebookon is jellemző, hogy kevés szereplő visz sokat: a vizsgált bejegyzések több mint felét a húsz legnépszerűbb oldal tette közzé.

A 300 vizsgált oldal legnagyobb része, 42 százaléka valamilyen közéleti személyiség felülete volt, ők a legsikeresebbek a felhasználók elérésében is: a húsz legtöbb interakciót produkáló oldalból tizenhét közéleti személyiségé volt.

Az onlineplatformok.hu oldalon elérhető tanulmány ismerteti a Facebook további hazai toplistáit is, egyben tartalmazza a rekordtartó oldalakra és posztokra vezető linkeket.

A Győr+ Média felületén is megnézhető videóban Németh Gábor Sándor, az NMHH online platformok főosztályának jogi szakértője beszél a témáról.
Kapcsolódó témák: #felmérés | #internet | #közösségi média | #nmhh |