Idén júliusban több mint 15 millió forintot fizettek be a bliccelők a vasúttársaság számlájára. Ez rekordnak számít, ekkora bevétel soha korábban nem érkezett a MÁV-START-hoz.
A követelésbehajtásból származó bevételeink nemcsak júliusban, hanem 2024 teljes első félévében is kimagaslóak voltak. Januártól júliusig közel 80 millió forint folyt be a MÁV-START kasszájába, amely összességében 40 százalékkal haladta meg a tavalyi azonos időszak értékeit. A bliccelésből származó második legmagasabb havi bevétel 13,3 millió forint volt még 2020 márciusában, vagyis négy éves rekord dőlt meg idén júliusban, az összesen 15,2 millió forintos befizetéssel. Az idén júliusban beszedett rekordösszeg jelentős mennyiségű késedelmi díjat és kamatot is tartalmaz, a legmagasabb egyösszegű befizetés elérte a 148 ezer forintot.
Az önmagáért beszélő eredmények hátterében az áll, hogy a MÁV-START követelésbehajtási csoportja a korábbi kimagasló eredményekhez képest is jelentős mértékben fokozta teljesítményét és a behajtás hatékonyságát. Az év első hat hónapjában levélkampányokkal és kimenő hívások segítségével már több mint 1500 fizetési megállapodást kötöttek a MÁV-START munkatársai, a vasúttársaság felé követelést felhalmozó adósokkal a tartozásuk rendezése érdekében.
A behajtók munkájához nagyban hozzájárult, hogy a fizetési felszólításra nem reagáló, illetve a MÁV-START-tal kötött fizetési megállapodást figyelmen kívül hagyók jogi eljárással néznek szembe. A jogi behajtás eredményességét és a megindított jogi eljárások számát fokozza, hogy tavaly menetrendváltástól a pótdíjak is jelentősen növekedtek.
A korábbi 8 000 forint helyett immáron 25 000 forintot fizet az, aki a vonaton nem rendezi tartozását. Ez az az összeg pedig 50 000 forintra emelkedik, ha valaki 30 napon belül sem tesz eleget fizetési kötelezettségének.
Minél később rendezi egy bliccelő az adósságát, annál többet kell fizetnie. Sőt, ha jogi úton érvényesítik a vasút felé fennálló tartozást, úgy a kamarai és végrehajtói díjak is a renitens utast terhelik. Immáron komoly szankciókkal, jogi eljárással, sőt akár ingatlanja elvesztésével néz szembe az, aki a vasút felé fennálló adósságát nem rendezi. Ezek miatt többszörösen nem éri meg bliccelni!
A bírságot kapott bliccelők a nagyobb problémákat, a felesleges többletköltségeket kerülhetik el azzal, ha tartozásukat mihamarabb rendezik. Ehhez a MÁV-VOLÁN-csoport segítségét is kérhetik: egyedi fizetési konstrukciót, részletfizetést, fizetési halasztást is kaphatnak, ha szeretnék rendezni tartozásukat.
Mindemellett a MÁV-VOLÁN-csoport elsődleges célja továbbra sem a büntetések számának növelése, hanem az, hogy felhívja a figyelmet a jegyváltás fontosságára. Ennek érdekében folyamatos fejlesztésekkel segíti az utasokat, valamint az új tarifarendszer életbe lépésével – az ország- és vármegyebérletek bevezetésével – még egyszerűbbé tették a jegyvásárlást.
Forrás: MÁV