Győr+
2017.11.23. 16:00

A küldetés: a pedagógusi álmok megvalósítása

Kevés leendő iskolaigazgatót bíznak meg olyan visszautasíthatatlan feladattal, mint idén augusztusban dr. Ruppertné Hutás Kingát. Azt mondta neki Földesi Péter, a Széchenyi István Egyetem rektora: az a kérésem, hogy az Öveges Kálmán Gyakorló Általános Iskolában valósítsa meg pedagógusi álmait.

Négyszáz gyerek – két-két párhuzamos osztály – jár a Széchenyi István Egyetem gyakorlóiskolájába. Beiskolázási körzetük nincs, bárhonnan jelentkezhetnek hozzájuk a gyerekek. Közismert specialitásuk, hogy az intézmény az egyetem Apáczai Kara tanító szakos hallgatóinak a gyakorlati képzőhelye is.

„Az iskola pedagógiai munkája minden nap a kirakatban van, szakvezetőinknek nemcsak a gyerekek, hanem a hallgatók előtt is folyamatosan bizonyítani kell naprakész tudásukat, pedagógiai felkészültségüket, hiszen munkájukkal példát, mintát adnak a leendő tanítóknak” – mondja dr. Ruppertné Hutás Kinga igazgató. Az első éves tanító szakos hallgatók még csak jelen vannak, figyelnek, másodéves korukban már segítenek is a tanároknak, hogy aztán alapos előkészítés után, képzésük végén eljussanak az önálló tanításig.

Az igazgató asszony jól ismeri iskoláját, hiszen gyerekként is ide járt, aztán tanító hallgatóként ebben az intézményben szerezte meg a gyakorlatát, majd kezdte el a pályát. Olyan iskolát akar teremteni, mely a jó nevű intézmény korábbi hagyományaira épül, s ahol minél többféle specialitás színezi az oktatási palettát. Pedagógusi hitvallása pedig az: egy-egy osztály, az oda járó gyerekek szüleinek a közösségével és a tantestülettel együtt csodákra képes. Ha valamilyen konfliktus adódik, akkor az igazgatói irodában az adott nevelő, az igazgató és a szülő megbeszélik a történteket, s közösen találják ki a megoldást.

A szülőknek érezniük, tapasztalniuk kell, hogy a pedagógus ugyanazt akarja a gyereknek, mint ők: élményt, tudást, a képességek kibontakoztatását, megértést a gondjaik iránt. Azt, hogy miközben olyan korszerű tudást kapnak, amely megalapozza a jövőjüket, jól is érezzék magukat az iskolában – magyarázza az igazgató.

Az intézményben első osztályos koruktól németet vagy angolt tanulnak a gyerekek. A hetedik, nyolcadik osztályban választják a másik nyelvet, nem szakkör formájában, hanem a tanrendbe illeszkedően. E mellett a harmadikosok az első félévben szintfelmérőt írnak. A legjobbak heti öt órában tanulhatják a nyelvet.

Az iskola specialitása a nívó csoportos matematikaoktatás is. Szintfelmérés alapján hozzák létre a csoportokat, a kiemelkedő képességűek számára a tanórán már tehetséggondozás is folyik.

Az iskolai képzés keretében oktatnak néptáncot, sakkot, délutánonként szakköröket szerveznek a gyerekeknek. Az informatikai szakkör vezetője az egyetemről érkezik, és az oktatás más színterein is részt vesznek az egyetem vezetői, előadói. A tanulmányi versenyek győzteseit a rektor köszönti és ajándékozza meg. Az egyetem különös figyelmet fordít az iskolára, segíti az oktatás színvonalát, annak feltételeit.

Pedagógushiány nincs az Öveges-iskolában. Az egyetem egyetért azzal, hogy a szakvezetők feladatait, terheit csökkentsék, ennek érdekében már az idén új tanerőt vettek fel. Egy helyre húszan pályáztak.

A gyakorlóiskolába a győrieken kívül a környező településekről is járnak be gyerekek. A városból a Győrhöz közeli településekre kiköltözők közül sokan visszahozzák tanulni gyerekeiket a gyakorlóba.

 

Szerző: H. F.

Fotó: O. Jakócs Péter