A Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége (MATEHETSZ) minősítésének legmagasabb fokozatát nyerte el nemrégiben a győri Széchenyi István Egyetem. Az intézmény mostantól viselheti az Akkreditált Kiváló Tehetségpont címet.
A Széchenyi-egyetemen több évtizedes múltra tekint vissza a tehetséggondozás, amely a hazai felsőoktatásban is kiemelt cél. Dr. Konczosné prof. dr. Szombathelyi Márta, a Tudományos Diákkör (TDK) és a Tehetségsegítő Tanács (TT) elnöke érdeklődésünkre elmondta, hogy ennek alapszintje a minőségi oktatás, amit a tudományos diákkörök, a szakkollégiumok és a doktori iskolák követnek.
„A MATEHETSZ országos hálózatokat kívánt létrehozni a különböző tehetséggondozó szervezetekből, s ezek egyikét alkotják a tehetségpontok. Amikor az elsők megalakultak, kifejezetten közoktatás-specifikusak voltak, miután azonban a tehetséggondozás nem fejeződik be a diákok tizennyolc éves korában, a felsőoktatás is bekapcsolódott ebbe a programba. Abban az időszakban, amit a fiatalok nálunk töltenek, nagyon jól lehet fejleszteni képességeiket, készségeiket, személyiségüket, segíthetünk orientációjukban, szakmai karrierútjuk tervezésében, kapcsolati hálójuk bővítésében, nemzetközi kitekintésük megteremtésében” – fejtette ki a professzor.
A Széchenyi-egyetem 2014-ben regisztrált tehetségpontként, abban az évben, amikor az intézményben megalakult a Tehetségsegítő Tanács is a TDK, a karok, a szakkollégiumok, az alapítványok és a hallgatói öntevékenycsoportok összefogásaként, amely tagok kinyilatkoztatták: mindent elkövetnek, hogy az egyetemre kerülő diákok a saját tehetségterületüket egyre jobban kibontakoztathassák. Következő fokozatként el lehet érni az Akkreditált Tehetségpont, legvégül pedig az Akkreditált Kiváló Tehetségpont minősítést. Az utóbbit szerezte meg nemrégiben az egyetem, amely szerteágazó képzési struktúrájának megfelelően sokféle területen számít tehetségpontnak a zenétől a sporton át a műszaki tudományokig.
„A cím azt jelenti, hogy az egyetem mind a tehetségek felismerésében, képzésében, mentorálásában, mind a tehetségsegítő hálózatban való együttműködésben és a tehetségfejlesztés iránti elkötelezettségében kiválónak számít. Ez biztosíték lehet a közoktatás szereplőinek is, hogy munkájuk a hozzánk érkező fiatalok esetében folytatódni fog ” – hangsúlyozta az oktató.
„A tehetségpontok a garanciái annak is, hogy a középiskola és az egyetem közötti nagy átmenetben, amikor a diákok a középfokú oktatásból egy sokkal nagyobb szabadságfokot biztosító, ugyanakkor nagyobb önállóságot és felelősséget elváró felsőoktatási intézménybe kerülnek, a híd szerepét betöltsék, és a talentumok ne vesszenek el.”
Forrás: Széchenyi István Egyetem/Hancz Gábor