Amerika nem álom Teszt: Ford Ranger 3.2 Limited
Divatterepjáró vagy munkagép? Utazóautó vagy offroader? A Ford Ranger mindegyik kategóriában indulhatna, mert egyszerre elegáns a lemezruhája és tökéletesre hangolt a lemezek alatti technika.
A Ford mindig is törődött a dolgos hétköznapokban jól használható autók fejlesztésével. Az Egyesült Államokban a pick-up szegmens erősen összefolyik a „truck”, azaz teherautók fogalmával. Ott nagyon sokan használnak platós, de kellően tágas és kényelmes utastérrel rendelkező járművet. És miután, többek között a Ranger révén, a ’90-es évek végétől Európába is betörtek a kisebb méretű példányok, egyre népszerűbbek. A Fordból a tesztünkben szereplő dupla kabinos, ötszemélyes verzió már-már luxusautónak is beillik, de egy-két lényeges ponton „teherautó”: alaphelyzetben nyitott platóval rendelkezik; tetemes, akár 1,2 tonnás a teherbírása; és 3,5 tonnás vontatmányt is húzhat.
A Ford vonzó mindenese az együtt töltött napok során ennél sokkal többet elárult önmagáról. Külsőre hozza az elvárt brutális kiállást, ugyanakkor elegáns részletekkel, a Limited felszereltség króm díszítéseivel esküvői kocsinak sem lenne rossz. De az örökké tartó igent csak azután mondaná ki az ember, miután a magas kabinba fellépve, megérkezik a minden luxust felvonultató utastérbe. Óriási a hely, a bőrülések közül a vezető oldali elektromos állítású. A műszeregység egy része LCD képernyő, ami a fordulatszámmérőtől a menetadatokig bármit megjeleníthet. A középkonzolon 8 colos, nagy felbontású kijelző fogad, alatta digitális, kétzónás klíma és hatsebességes automata váltó. Amiben eltér egy középkategóriás limuzintól, az a hajtásmód-választó forgókapcsoló. Az alapesetben hátsókerék-hajtást (2H) itt négy kerékre válthatjuk (4H), illetve a teljes differenciálzár funkciót is itt kapcsolhatjuk (4L).
Az óriási motorháztető alá egy öthengeres, 3,2 literes dízelmotort szereltek. A 200 lóerős erőforrás 470 Nm nyomtéka már 1500-as fordulattól szinte teljes egészében rendelkezésre áll. Mit jelent ez a gyakorlatban? Egy padlógázas gyorsításnál először felhördül a behemót, majd elkezdi kapkodni a lá- bát, és hiába a 2,2 tonnás üres tömeg, megindul, mint egy villanymozdony. Egy-kettőre elérjük vele az utazótempót, ami simán az autópálya-sebesség – tehát még 130-nál is kellően csendes, pihentető az utastér zajszintje. A váltó mindig simán kapcsol, és ha kell, gyorsan. Kézzel is beavatkozhatunk a fokozatválasztásba, de ez nem szükséges, inkább hagyjuk az elektronikát dolgozni. A futómű sem esetlen, pedig hátul merevtengely-laprugó párost használtak. Elég kényelmes, és kanyarban sem dől vészesen a magas karosszéria. A szabad hasmagasság közel 23 cm, míg a gázlómélység 80 cm! Ez azt jelenti, hogy egy patakon is áthajthatunk egy széria Rangerrel.
A Ranger tulajdonosaként nem csak a töltésről szemlélhetjük a Dunát, nyugodtan nekivághatunk az ártér meghódításának. Az alvázas felépítésű, kemény terepre termett mechanika csak egy esetben hagyhat cserben minket, ha sárban nyári gumival vágunk neki a kalandnak. Egyébként a teljesen zárható hajtás még a leglazább talajszerkezetet vagy havat is legyőzi. Mindezt a sofőr és utasai szempontjából teljes nyugalomban teszi, hiszen lejtmenetvezérlő, borulásgátló és terepezésre hangolt kipörgésgátló is van a kocsiban. Ha pedig épített úton hajtunk, ESP, vészfékasszisztens, utánfutó-stabilizátor, aktív sebességtartó, sávelhagyásra figyelmeztető és táblafelismerő rendszer is elérhető.
A majdnem 5,4 méteres terepes áfája visszaigényelhető. Ez azért lehetséges, mert 1549x1560mm alapterületű, 511 mm oldalfal-magasságú rakodótere elsősorban nem bőröndöknek, hanem motoros fűkaszának, zsákmányállatnak vagy tűzifának lett kialakítva. Ezért az induló nettó ára is kedvező: a 130 lóerős, dupla kabinos, 2,2 literes dízel (XL felszereltség) alig 6,5 millió forint. A tesztautóhoz hasonló, mindennel felszerelt Limited vagy a csúcs WildTrack változat listaáron 8,535 millió forint felett indul. Így viszont nem „csak” egy munkagépet, hanem egyben egy utazóautót is kapunk. És az ára ellenére ezt nem félteném egy offroad túrán, mert a Ranger nem divatterepjáró.
Kép és szöveg: Nagy Viktor