Győr+
2016.01.08. 10:40

Arany hangszeren játszik a filharmonikusok fuvolistája

Kovács Katalin mosolyog ránk a Győri Filharmonikus Zenekar plakátjairól, a hölgy az együttes fuvola szólamvezetője. 2014-ben elnyerte a Győri Taps-díjat, melyet az évad legkedveltebb zenészének ítél oda a közönség. Tudását a zeneművészeti szakközépiskola növendékeinek adja tovább. Ismerkedjünk meg a tehetséges művésszel.

Bár győri származású, egy időre elsodorta az élet a városból.

Győrben születtem, a zeneművészeti szakközépiskola elvégzése után kerültem Pécsre főiskolára, majd Grazban folytattam tanulmányaimat. Két év kétlaki élet következett Graz és Szombathely között, ahol a szimfonikus zenekarhoz szerződtem, utána pedig a fővárosban dolgoztam. Hét éve tértem haza, azóta vagyok a győri filharmonikusoknál.

Térjünk vissza a kezdetekhez. Honnan jött a zene szeretete?

Érdekes, a családomban nincs muzsikus, de zenét kedvelő közegben nőttem fel. Viszonylag későn, tízévesen, gyakorlatilag véletlenül kezdtem el a zenével foglalkozni.

Véletlenül?

A Zalka Máté, mai Kölcsey-iskolába jártam, amikor ötödikben Kranzl Henrik énektanár „kincsecskét” keresett a diákok között. Engem választott, azt mondta, van érzékem a zenéhez.

Gyerekként a hangszerek közül miért a fuvolát választotta?

Nem én választottam. Az iskolai fúvószenekarnak éppen nem volt fuvolistája, így a tanár úr javasolta, hogy fuvolázzak. Akkor azt sem tudtam, melyik az a hangszer. Érdekesség, hogy annak idején még fából készítették a fuvolát, ma viszont a mesterhangszerek egyediek, kézzel, különös gonddal készítik őket, elsősorban ezüstből, aranyból, illetve ezek ötvözeteiből. Ilyen az én jelenlegi hangszerem is, amely egy amerikai mester munkája, nemes hangja van. Egyébként mindegyik hangszer máshogy szólal meg, attól függően, miből készül és persze, hogy ki játszik rajta!

 

 

Milyen adottságok kellenek ahhoz, hogy egy gyermek elkezdjen fuvolázni?

Van néhány anatómiai feltétel, például a nagyon vastag ajkak nem ideálisak fuvolához, valamint szabályos fogazat is szükséges. Természetesen legyen hallása és zenei irányultsága a gyermeknek, de ezek fejleszthetők.

Van utánpótlás? Mennyire népszerű a fuvola?

A fúvós hangszerek közül ez a legnépszerűbb. Ennek oka, hogy hamar, akár néhány hét alatt is szép dallamokat, gyermekdalokat tudnak megszólaltatni a hangszerből a növendékek. Utánpótlásból nincs hiány, de elnőiesedett a hangszer. A fiúk egyébként másképp fuvoláznak, mint a lányok, bátrabbak, technikásabbak, vehemensebbek. Míg a lányok finomak, lágyak, egyszóval nőiesek.

Ha már a nőiességnél tartunk, Ön a szakmai felkészültségén túl, nőként hogyan készül egy-egy színpadi fellépésre?

Nálunk nincs se sminkes, se fodrász, se öltöztető. Én magam készítem a frizurámat, a sminkemet. Vannak szabályok, mikor kell estélyi ruha, mikor egy fekete öltözék a színpadon. Fontos, hogy a fellépő ruhám kényelmes legyen, szépen mutasson. Olyan estélyiket választok, amelyekben

öröm muzsikálni.

 

Kik voltak a mentorai?

Marosné Kovács Tündénél kezdtem fuvolázni tanulni, a mai napig remek a kapcsolatunk. Gyakran most is segítséget kérek tőle, ha egy növendékemnél valamilyen technikai problémát kell megoldani. Említhetném még Pécsről Barth Istvánt, vagy grazi idős tanáromat. Tőlük rengeteg tanultam.

Kitől tanulna szívesen?

A Németországban élő Adorján Andrástól, vagy a Bécsben tanító Alföldy Boruss Esztertől szívesen fogadnám a segítséget, oktatást, mindketten fantasztikus fuvolások.

Mi volt a legnagyobb élménye eddigi pályafutása során?

A Mahler Zenekar évente 12 európai városban tart meghallgatást, ahová egyik évben beválogattak, így másfél hónapig turnézhattam Európa-szerte neves karmesterekkel, remek darabokkal, nagyszerű muzsikusokkal. Óriási élmény volt.

Rengeteg darabot eljátszott már, melyik volt a legkedvesebb?

Imádom Verdi Requiemjét, szeretem az operákat, Brahms szimfóniáit, Rahmanyinov zongoraversenyét. Pénteken Mahler IV. szimfóniáját játsszuk, a lassú tétel nagyon csodálatos, most épp ez a kedvenc.

Milyen feladatok várnak Önre idén?

Már előre készülök a márciusi koncertre, ahol a kortárs szerző, Madarász Iván Fuvolaversenyét fogom vonós kísérettel eljátszani. Számomra ez azért különleges, mert modern zenét ritkán játszom, ez nagy kihívás elé állít.

Vágyik valamelyik darabra, amelyet még nem játszhatott el?

Mindig a legközelebbi koncertre összpontosítok, de nagy álmom Puccini Bohémélet című művében fuvolázni. Imádom ezt az operát.

Mit hallgat szívesen szabadidejében, az otthonában?

Ilyenkor leginkább a csendet szeretem.

 

Szerző: Földvári Gabriella

Fotó: Marcali Gábor