Családos üzletember Teszt: Ford Mondeo TDCi AWD Titanium
Amikor már jól menő vállalkozásban dolgozunk és a gyerekeket is gyakran visszük a Balatonra nyaralni, akkor felmerül a jogos kérdés: milyen autót válasszunk magunknak? Legyen elegáns, de élvezetes vezetni, kényelmes az utastér és óriási a csomagtartó. Vajon túl nagyok az igényeink?
A Ford az egyik legnagyobb autógyártó a világon, és a Mondeo évek óta az egyik legsikeresebb modellje Európában. Nem véletlenül, hiszen a nagyon erős konkurenciaharcban is tud egyedi maradni. Mi az, amiben a már három éve piacon lévő Mondeo élen jár? A forma és a funkció összhangjában. A kocsi orra nagyon ügyesen másolja a jelenlegi Mustang vonalait. Keskeny fényszórói szigorúan néznek, a motorháztető sportkocsikat idézően domborodik, erős élei pedig fokozzák a hatást. Oldalnézetben a Mondeo annyira rásimul az útra, mintha a hasán siklana – köszönhetően a légellenállást csökkentő spoilerezésnek. Ezért a közel 4,9 méteres autó kisebbnek hat. A tesztautó ötajtós felépítése kupészerű tetővonallal rendelkezik, mégis 550 literes a csomagtere. Ráadásul egy akkora csomagtérajtón át lehet megközelíteni, amin akár targoncával is beemelhetnénk cementes zsákokat.
Az utastér ugyanilyen tágas, főleg a szélessége kimagasló. Itt minden a bent ülőket szolgálja. A félbőr-ülések annyira kényelmesek, hogy sosem akarunk kiszállni belőlük. Az első sorba választhatunk elektromos állítású masszírozós, fűthető-hűthető fotelokat, és a kormányt is kérhetjük fűtéssel. A hátul utazóknak pedig alapesetben bőséges lábtér jár, illetve lehet fűthető ott is az ülés. Világújdonságként a szélső üléseken a biztonsági övekbe is építettek légzsákokat, melyek így a lehető legnagyobb felületen tartják az ott ülőket, ütközéskor csökken a mellkasra nehezedő nyomás. Különösen fontos ez, ha gyermekek ülnek hátul.
Térjünk át a technikára. A Mondeo mindig az egyik legjobban irányítható kocsi volt a középkategóriában. A tesztautóban az intelligens összkerékhajtás kombinálva az erős (180 LE, 400 Nm) dízelmotorral, hatsebességes PowerShift automata váltóval és a temérdek extrával hiába hozott közel 1700 kilogrammos üres tömeget, ez nem érződik az autón. Mintha egy Focusban ülnénk. Az elképesztő erő, a villámgyors váltások, a tökéletes tapadás gyorsításkor és kanyarban egy könnyű kompakt érzetét adják. Mindezt többek között a közvetlen kormányzással és a betonbiztos futóművel érték el. Rádob egy lapáttal a kormány mögötti fülekkel kezelhető váltó, ami finoman és jókor kapcsol. Nem kérdés, hogy a szegmensben ez a kocsi olyan, mint az állatok világában a gepárd. Fürge, ha kell vad, máskor pedig dorombol, mint egy macska. A Ruby Red fényezés pedig kiemeli a tömegből a ragadozót!
Nem hagyhatjuk szó nélkül a mű- szerfalat sem, és a beépített csodákat. A vezető előtti műszeregység a Titanium szinten már szinte teljesen digitális, itt követhetjük azt is, hogy melyik kerekek kapják a hajtást (csak AWD). A középkonzolon 8 colos képernyő díszeleg, alatta pedig intuitív szellőzőrendszer-vezérlést kapunk. Ha megszólal a 9 vagy 12 hangszórós Sony hifi, akkor válik teljessé az utazóautó képe. Mindegy, hogy a Dire Straits vagy Gryllus Vilmos zenél, élvezni fogjuk a Győr–Badacsony útvonalat. Indulhatunk hajnalban is, mert a dinamikus LED fényszórók minden helyzetben nappali világosságot biztosítanak. A Mondeo élettartamára tervezett lámpák 8 világítási módot ismernek(!): országút, autópálya, város, iskolai övezet, kedvezőtlen időjárás, manőverezés, dinamikus és statikus kanyarfény. Ha pedig téli üzemre váltunk, akkor a Fordokban először megjelent fűthető első szélvédő másodpercek alatt leolvasztja a jeget – ezt minden autóba kötelezővé tenném, hiszen nem csak a kényelmet, hanem a biztonságot szolgálja.
Végül tisztázzuk, mennyit kell szánnunk a „tökéletes” mindenes Fordra. Elérhető a Modeóhoz egy 1,5 literes, 160 lóerős EcoBoost benzines motor, amivel már tisztességes menetteljesítményeket kapunk, mégsem kell 6,5 millió forintnál többet adnunk érte. Van erősebb benzines (2.0 SCTi 203 és 240 LE), és van visszafogott fogyasztású dízelmotorból több is a palettán. Az 1,5 literes 120 lóerős a belépő kategória, majd a kétliteres 150, 180 és 210 lóerős (biturbo) változatok jönnek. Ami viszont feltétlenül ajánlott, az a négykerék-meghajtás. A két közepes dízelhez rendelhető, 8,2 millió forinttól elérhető, és ezzel tehető igazán ütőssé a nagy Ford. Esőben, hóban, magabiztos kigyorsításoknál megoldás az AWD.
Szöveg és kép: Nagy Viktor