Dübörög a használtautó-piac
Az év első háromnegyed évében közel 600 ezer járműátírás történt Magyarországon, 120 ezer autó pedig külföldről került hazánkba. 2010 óta folyamatosan növekszik a használtautó-piac. Sok vásárló azonban utólag fogja a fejét, mert átverték, s nem azt kapta, amit ígértek neki. A megyében eddig közel 24 ezer autóátírás történt, 15 százalékkal több, mint az elmúlt év azonos időszakában.
Sajnos Magyarországon össznépi sport lett a kilométeróra-visszatekerés. Külföldön megveszik a használt autót, visszatekerik az órát, s jóval drágábban adják el a kiszemelt vevőnek, aki sok esetben csak az első szervizen szembesül azzal, hogy átvágták.
Mit lehet tenni? Sokat, ha tudatosan vásárolunk használt autót is. A minap egy győri kereskedésben megbízható és tapasztalt szakemberek hívták fel a figyelmet a legfontosabb teendőkre, ha használt autót akarunk venni. A legfontosabb, hogy előtte, s ne utána egy szakszervizben végeztessünk állapotfelmérést. Ennek költsége 15-20 ezer forint, de jóval többet bukhatunk, ha ezt elmulasztjuk. Vannak kereskedők, akik nem engedik, hogy az autót szakszervizben állapotfelmérésnek vessük alá. Ezt a kereskedőt azonnal ott kell hagyni. Az átvizsgálás nemcsak a jármű műszaki állapotára, hanem előéletére is fontos információkkal szolgál.
A megbízható kereskedő mellett fontos, hogy ne dőljünk be a gyanúsan alacsony árnak. Ha ilyennel találkozunk, joggal feltételezhetjük, hogy az adott kereskedő áfa-csalt autót árul, netán totálkárosként külföldön megvette, s itthon kifopoztatta, s ezt próbálja ránk sózni. További fontos szempont, hogy vizsgáljuk meg az adásvételi szerződést. Elterjedt a nepperek körében, hogy biankó szerződést íratnak alá, ahol az eladó hivatalosan nem maga a kereskedő, hanem az a külföldi személy vagy cég, akitől az autó eredetileg származik. Ebben az esetben azonnal álljunk el a szerződéstől, hiszen probléma esetén nem tudjuk utolérni az eladót, s nem tudjuk érvényesíteni jogainkat. Vagyis csak az adott kereskedővel szerződjünk és kizárólag magyar nyelvű szerződést írjunk alá.
A külföldről behozott járművek esetében vagy egy másik buktató is. Hiába esik át itthon eredetiségvizsgálaton forgalomba helyezés előtt, utólag kiderülhet, hogy sötét a múltja, s a NAV vagy a rendőrség is lefoglalhatja. Erre is volt már sok példa, ezt egyféleképpen kerülhetjük el, ha olyan autót veszünk, amelyet újkorában Magyarországon helyeztek üzembe, így a jármű teljes életútja nyomon követhető anélkül, hogy utólag vaskos meglepetések derülnének ki.
Koloszár Tamás
Fotó: Marcali Gábor